Czy wiesz, że jako posiadacz prawa jazdy kat. B możesz prowadzić zestaw o DMC nieprzekraczającej 4,25 tony? Konieczne do tego jest spełnienie kilku warunków. Uprawnienia kat. B dają spore możliwości nie tylko pod kątem prowadzenia różnych pojazdów, lecz również podczas transportowania ładunków.
Ograniczeniem jest jednak prędkość z przyczepą, maksymalny ładunek i możliwości holownicze auta. Co warto wiedzieć o tych przepisach? Dowiedz się więcej z artykułu!
Jazda z przyczepą – dlaczego jest wymagająca?
Pierwsza rzecz to kwestia stabilności przyczepki. Każdy nagły manewr, np. hamowanie, przyspieszanie czy ścinanie zakrętów może mieć fatalny w skutkach wpływ na zestaw, który prowadzisz. Kolejna sprawa to manewrowanie, a w szczególności jazda do tyłu.
Z tym kierowcy mają spory problem, głównie ci mniej doświadczeni. Jest jeszcze kwestia dobrego rozłożenia ładunku na przyczepce, który ma wpływ na zachowanie zestawu. Prędkość z przyczepą musisz więc dostosować do warunków i swoich umiejętności.
Technika jazdy z przyczepą – jak dobrze prowadzić zestaw?
Przede wszystkim – unikaj gwałtownych ruchów. Co to znaczy? Na utrzymanie prostego kierunku jazdy ma wpływ nie tylko prędkość z przyczepą, lecz także sposób jazdy zestawem. Oto nasze porady:
- unikaj nagłego hamowania, bo możesz narazić przyczepkę na zmiany kierunków jazdy.
- nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy i wykonuj raczej łagodne ruchy kierownicą.
- na skrzyżowaniach nie ścinaj zakrętów, staraj się pokonywać je łagodnie.
Jak jeździć z przyczepą bezpiecznie?
Kolejna sprawa to cofanie. Przyczepka wymaga – przynajmniej chwilowej – zmiany kierunku skrętu przeciwnego do zamierzonego. Dlatego nie dla każdego kierowcy cofanie z przyczepką jest intuicyjne. Zanim wybierzesz się w pierwszą wycieczkę lub trasę zestawem, poćwicz te manewry na placu.
Kolejna sprawa to wychodzenie z niebezpiecznych sytuacji. Gdy zauważysz, że przyczepka zachodzi na boki, w żadnym wypadku nie hamuj gwałtownie! Musisz przyspieszyć, bo dzięki temu wyrównasz jej kierunek jazdy. Potem dopiero powoli zahamuj i zatrzymaj się, by sprawdzić co dzieje się z kołami i ładunkiem.
Ograniczenie prędkości z przyczepą – obowiązujące przepisy
To jasne, że prędkość z przyczepą musi być niższa niż podczas jazdy bez niej. Nie zawsze jednak ograniczenie jest klarowne dla wszystkich kierowców, dlatego poniżej wymieniamy je w kolejności. Ograniczenie prędkości z przyczepą w różnych warunkach to:
- strefa zamieszkania – 20 km/h;
- teren zabudowany – 50 km/h;
- obszar niezabudowany droga jednojezdniowa – 70 km/h;
- droga dwujezdniowa w terenie niezabudowanym – 80 km/h;
- trasa ekspresowa – 80 km/h;
- autostrada – 80 km/h.
Ile można jechać z przyczepą i co to oznacza dla bezpieczeństwa?
Z powyższego wypunktowania wynika, że prędkość z przyczepą na autostradzie jest najwyższa ze wszystkich na równi z ekspresówką i trasą dwujezdniową w jednym kierunku. Co to oznacza? Najlepiej wybieraj trasy inne niż autostrada, by nie odstawać mocno od prędkości dopuszczalnej i nie stwarzać zagrożenia.
Jakie prawo jazdy na przyczepę kempingową?
Kluczowa kwestia to dopasowanie DMC przyczepy do możliwości auta. Pamiętaj, że jeśli przyczepka kempingowa ma DMC do 750 kg, to łącznie zestaw nie może przekroczyć DMC 4,25 tony.
Jeśli jednak kemping ma dopuszczalną masę wyższą niż 750 kg, nie możesz mieć zestawu cięższego niż 3,5 tony DMC. Dotyczy to oczywiście prawa jazdy kat. B. A jaka przyczepa na kat. B będzie odpowiednia? Musi ona spełniać dokładnie te same wymagania, co przyczepka kempingowa, jeśli chodzi o DMC.
Prędkości z przyczepą lekką i ciężką
Nie ma różnicy, czy przyczepka jest lekka, czy ciężka. Prędkość z przyczepką nie dotyczy jej ładowności, ale rodzaju trasy, po jakiej się poruszasz. Dlatego na autostradzie, drodze ekspresowej czy w terenie zabudowanym obowiązują te same ograniczenia dla małych przyczepek i większych modeli.
Jeśli nie wiesz, jak jeździć z przyczepą, najpierw przećwicz to na placu manewrowym. Nie wykonuj gwałtownych manewrów i nie panikuj podczas jazdy. Zachowuj też odpowiednią prędkość. Z przyczepą jest to szczególnie istotne, bo w tym przypadku ograniczenia mają swoje logiczne uzasadnienie.