Podłużnice w samochodzie to istotna składowa nadwozia. Jest to część nośna konstrukcji, która odpowiada za jej sztywność i odporność na zgięcia. Nadwozie bez podłużnic jest niekompletne i taki samochód nadaje się do renowacji. Jaką funkcję pełni podłużnica? Lepiej wymienić wadliwą czy ją naprawić? Tego dowiesz się z artykułu!
Czym dokładnie są podłużnice w aucie?
Nazwa urządzenia wzięła się od kierunku przebiegu elementu, które biegnie wzdłuż pojazdu. Oznacza to, że konstrukcja ramy składa się z podłużnic, poprzecznic i komponentów, które wzmacniają całą konstrukcję. Podłużnica w samochodzie zwana jest również podłużniczkami.
Jak wygląda konstrukcja z podłużnicą?
Element ten stosowany jest nie tylko w nadwoziach samochodów, lecz również w samolotach i mniejszych śmigłowcach. Podłużnica w takich konstrukcjach ma formę kształtowników o różnych przekrojach. Części są przymocowane od wnętrza pokrycia do skrzydła lub kadłuba samolotu.
W pojazdach latających komponent ten spełnia podobną funkcję jak w samochodach, czyli szkieletu, który usztywnia skrzydła oraz kadłub. Aby nie obciążać pojazdów, sprzęt ten wykonany jest z lekkich materiałów.
Kupno używanego samochodu – zwróć uwagę na podłużnicę
Zakup samochodu z drugiej ręki to spora odpowiedzialność, zwłaszcza że sprzedający często naginają prawdę o pojeździe, która może okazać się brutalna podczas stałego użytkowania samochodu. Musisz pamiętać, by przy zakupie samochodu dokładnie go obejrzeć i sprawdzić historię pojazdu. Zwróć uwagę na:
- przebieg – liczba przebytych kilometrów powie nam bardzo dużo o stanie samochodu;
- ślady zużycia – najczęściej takie ślady widoczne są na kierownicy oraz na gałce zmiany biegów. Zakrycie zużycia materiałów bez renowacji kierownicy jest niemożliwe, dlatego warto szczególnie przyjrzeć się tej części pojazdu;
- nadwozie – element ten jest niezwykle istotny. Uważnie obejrzyj nadwozie. Zwracaj szczególną uwagę na rdzę. Lepiej odpuścić sobie pojazd, który jest mocno zepsuty. Kolejnym istotnym składnikiem jest działająca podłużnica, bez której pojazd nie będzie miało odpowiedniej sztywności.
Jak dokładnie sprawdzić stan nadwozia?
Musisz uważać na zakup samochodów powypadkowych, bo choć sprawiają wrażenie odnowionych, to koszty naprawy pojazdu mogą być spore. Podczas wypadku często podłużnica ulega nadwyrężeniu i jeśli tego nie zauważysz, mogą pojawić się problemy.
Karoseria
Najtrudniej zatuszować ślady naprawy blacharskiej. Zdecydowanie nie da się ukryć restauracji karoserii w takich miejscach jak komora silnika czy bagażnik. Częstą przyczyną demontażu silnika jest uderzenie w podłużnicę. Po uderzeniu w ten element zazwyczaj powstaje na niej duża fałda, którą trudno usunąć bez pozbycia się na pewien czas silnika.
Wadliwe podłużnice w samochodzie nietrudno zauważyć, a na pewno chcesz uniknąć kosztownych i czasochłonnych renowacji. Jak naprawić lub wymienić ten komponent, by nie powodował gorszych awarii?
Samochód po wypadku – czy konieczna jest wymiana podłużnicy?
Często samochody młodsze niż 10 lat, które można kupić z drugiej ręki, to auta powypadkowe. Ich stan nie jest najlepszy. Nowe części blacharskie to zazwyczaj zamienniki. Zepsute elementy są szpachlowane i klepane. W podobny sposób wykonuje się prostowanie nadwozia i renowację podłużnic. Przez to kluczowe elementy konstrukcyjne zostają osłabione.
Naprawa zardzewiałej podłużnicy – krok po kroku
Zardzewiałe podłużnice to problem wielu kierowców. Przez taki stan elementów samochód może być mniej sprawne. W takim wypadku niezbędna jest renowacja blacharska. Przyda się tu spawarka migomat. Pamiętaj, że elektroda w tym przypadku się nie nadaje, ponieważ niepożądany efekt korozji za dwa lata powróci. Potrzebne również będą:
- szlifierka kątowa;
- tarcza do cięcia metalu;
- tarcza do szlifowania metalu.
Potrzebne materiały do naprawy
Renowacja podłużnicy nie będzie możliwa bez kilku elementów. Są to:
- blacha 1-2 mm;
- podkład na bazie żywic epoksydowych;
- środek do konserwacji podwozia;
- środek do konserwacji profili zamkniętych;
- kompresor z osprzętem, jeżeli wymienione wyżej materiały są w puszce, a nie w sprayu.
Co należy robić – krok po kroku
- Musisz najpierw zdjąć tylne zawieszenie, ponieważ uszkodzenie jest w jednym miejscu. Warto sprawdzić całą podłużnicę i zadbać o każdy szczegół. Jeżeli nie chcesz ściągać całego zawieszenia, możesz jedynie zdjąć sprężyny tylne.
- Następnie wyczyść porządnie miejsce usterki, aby dokładnie zobaczyć, z czym jest problem.
- Zardzewiałe składowe podłużnicy musisz wyciągnąć.
- Jeżeli się da, to wyczyść jej wnętrze (najlepiej jakąś dłuższą szczotką).
- Wstaw zdrową blachę i zabierz się za spawanie podłużnic.
- Wstaw miskę sprężyny i zaspawaj.
- Zapodkładuj.
- Zakonserwuj ze strony zewnętrznej i wewnętrznej.
Naprawa podłużnicy – koszt
Co zrobić, gdy zepsuje się podłużnica? Koszt naprawy podłużnicy to sprawy groszowe. Warto zakupić odpowiednie sprzęty i cieszyć się efektem przez kolejne lata użytkowania pojazdu. Cena wymiany podłużnicy lub renowacji u blacharza to kilkaset złotych. Jeżeli masz w domu migomat lub znasz kogoś, kto umie posługiwać się tym sprzętem, jesteś w stanie zaoszczędzić trochę pieniędzy i wykonać wszystko sam.
Podłużnica jest niezbędnym składnikiem w konstrukcji nadwozia pojazdu, dlatego nie lekceważ uszkodzeń. Odpowiada ona za usztywnienie pojazdu, dlatego przy zakupie auta zwróć uwagę na jej stan. Czasem nawet wymiana zardzewiałej podłużnicy nie będzie konieczna, gdyż można wymienić tylko jej część. Nasze wskazówki pozwolą ci ruszyć do pracy w razie problemów!