Jak działa amortyzator? Aby to dobrze zrozumieć, trzeba zerknąć na całą konstrukcję amortyzującą koło. Jest to zazwyczaj kolumna MacPhersona, która wzięła swoją nazwę od wynalazcy. Składa się ona z:
- amortyzatora;
- sprężyny;
- konstrukcji skrętnej;
- poduszki i łożyska trzymającego amortyzator;
- nakrętki mocującej górnej.
Poduszka McPhersona to element, który zazwyczaj kryje się bardzo blisko górnej części kolumny. Dlatego trudno na pierwszy rzut oka ocenić jej stan i stwierdzić, czy może być jeszcze eksploatowana. Sprawdź, dlaczego problemów z poduszkami amortyzatora nie powinieneś bagatelizować!
Objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora
Jeśli chcesz sprawdzić stopień wyeksploatowania poszczególnych elementów kolumny, nie jest to takie proste. Poduszki amortyzatora dają o sobie znać szczególnie podczas najeżdżania na głębokie ubytki i dziury w jezdni ze sporą prędkością. Równocześnie wpływają na komfort jazdy. Wtedy do wnętrza docierają niepokojące stuki, świadczące o zużyciu poduszek. Kolejny możliwy objaw to niestabilność zawieszenia. Jest to charakterystyczne zjawisko dla poduszek. Zauważysz je w trakcie przyspieszania i hamowania. Wtedy samochód zacznie ściągać na jedną ze stron, w zależności od wadliwego elementu zawieszenia.
Uszkodzona poduszka amortyzatora a inne objawy
Opisane przez nas objawy uszkodzenia to nie wszystko. Nie tylko przy najeżdżaniu na dołki i jeździe z dużą prędkością można odczuć wyeksploatowane poduszki. Kolejnym objawem jest „pływanie” podwozia. To mocno charakterystyczny symptom, dostrzegalny głównie na zakrętach. Gdy poduszki amortyzatora są wyeksploatowane, a ty wchodzisz autem w zakręt, poczujesz niestabilność zawieszenia. Auto zacznie się przechylać tak, jakby nie chciało pokonać zakrętu, w który wchodzisz. Ewentualnie będzie robiło to z opóźnieniem.
Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora a skutki
Jeśli podejrzewasz ich zużycie, przyjrzyj się jeszcze jednej rzeczy – stabilności auta podczas ruszania ze skręconymi kołami. Dlaczego jest to ważne? Poduszka amortyzatora odpowiada po części za skręt całej kolumny. Jeśli łożysko zostało zepsute, wówczas amortyzator będzie miał utrudniony skręt. W jaki sposób to odczujesz? Zawieszenie będzie niestabilne, a koło zacznie „przeskakiwać”. Może to nieco przypominać jazdę na tzw. flaku.
Wymiana poduszki amortyzatora – jak to zrobić?
Jeśli zdiagnozujesz awarię tej części samochodowej nie pozostanie ci nic innego, jak tylko demontaż całej kolumny. Jak wymienić poduszki amortyzatora? Musisz odkręcić:
- łącznik stabilizatora;
- końcówkę drążka;
- sam amortyzator.
Na samym końcu zostanie ci górne mocowanie amortyzatora przedniego. Pamiętaj, by odkręcać śrubę od łożyska górnego po ściągnięciu sprężyny specjalnym ściągaczem! W innym przypadku rozprężający się element będzie utrudniał ci odkręcanie amortyzatora. Jeśli nie masz ściągacza, nie bierz się za wymianę, bo nie da się założyć sprężyny z powrotem.
Wymiana poduszki a inne elementy kolumny
Wytrzymałość amortyzatora jest określana zazwyczaj na 80-100 tysięcy kilometrów. Jeśli więc zbliżasz się do takiego przebiegu, a amortyzator zdaje się jeszcze dobrze działać, możesz pokusić się o wymianę również tego elementu. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie kosztów i czasu, bo wymiana poduszki, sprężyny albo samego amortyzatora wiąże się z takim samym nakładem pracy.
Naprawa poduszki a zmiana elementu na jednej osi
Mechanicy nie zalecają wymiany poduszki jedynie na jednej kolumnie. Trzeba zatem przeprowadzić operację na jednym i drugim kole określonej osi. Ma to swoje uzasadnienie, bo podzespoły te eksploatowane są w podobnym stopniu. Zepsucie jednego elementu powoduje szybsze zużycie drugiego. Dlatego lepiej darować sobie wizytę w warsztacie lub samodzielnie rozbieranie kolumny za miesiąc czy dwa dla wcześniejszych pozornych oszczędności, jeśli chcesz wymienić tylko jedną część.
Cena wymiany poduszek amortyzatorów – robocizna, mocowanie i części
Koszty wymiany są uzależnione od marki i rocznika pojazdu. Jeśli masz odrobinę miejsca i wiedzy mechanicznej, cała operacja nie wyniesie cię zbyt dużo. Ceny poduszek amortyzatorów zaczynają się od kilkudziesięciu złotych za sztukę. W skrajnych przypadkach może to być jednak koszt przekraczający nawet 100-200 zł! Robocizna rozpoczyna się od 50 zł za sztukę. Poduszki amortyzatora jednak różnią się od siebie, podobnie jak całe kolumny, więc cena za wymianę może być wyższa. Dotyczy to szczególnie aut premium.
O czym powinieneś pamiętać podczas wymiany? Przede wszystkim – możesz zrobić to sam. Niezbędny warunek? Kilka kluczy, podnośnik, trochę miejsca i ściągacz do sprężyn. Ale podstawą jest oczywiście twoja wiedza w temacie. Pamiętaj także, by koniecznie wymieniać poduszki amortyzatora parami, nawet jeśli wydaje ci się, że druga strona jest całkiem w porządku.