Tworząc tę generację, Fiat zapowiadał, że silnik 1.4 T Jet (a także pozostałe jednostki z tej rodziny) będzie łączyć w sobie wysoką kulturę pracy, a także ekonomię jazdy. Rozwiązaniem, które miało to zapewnić, było innowacyjne połączenie turbosprężarki i kontrolowane przygotowanie mieszanki. Przedstawiamy najważniejsze informacje o 1.4 T Jet od Fiata!
Silnik 1.4 T Jet – podstawowe informacje
Jednostka jest dostępna w dwóch wersjach – słabsza z nich ma moc 120 KM a mocniejsza 150 KM. Modele opracowane przez projektantów Fiat Powertrain Technologies, mają konstrukcję opartą na innym znanym silniku – 1.4 16V Fire. Zostały jednak przerobione ze względu na konieczność zamontowania turbo.
Silnik 1.4 T Jet charakteryzuje się tym, że zapewnia jednocześnie dość sporą moc i oszczędne zużycie paliwa. Cechuje się też szerokim zakresem obrotów i bardzo dobrą reakcją na zmianę biegów.
Dane techniczne jednostki Fiata
Silnik 1.4 T Jet to rzędowa, czterocylindrowa jednostka z rozrządem DOHC i 4 zaworami na cylinder. Wyposażenie jednostki obejmuje elektroniczny, wielopunktowy wtrysk paliwa, a także turbodoładowanie. Motor wprowadzono do sprzedaży w 2007 roku i oferowano go w aż 9 wariantach mocy: 105, 120, 135, 140 (Abarth 500C) 150, 155, 160, 180 i 200 KM (Abarth 500 Assetto Corse).
Silnik 1.4 T Jet wyposażono w pasek napędowy i pośredni wtrysk paliwa. Trzeba zauważyć, że jednostka nie ma wielu skomplikowanych elementów konstrukcyjnych – oprócz turbosprężarki, co sprawia, że jest łatwa w utrzymaniu.
Charakterystyka konstrukcji silnika 1.4 T Jet
W przypadku 1.4 T Jet blok silnika wykonano z żeliwa i cechuje się bardzo duża wytrzymałością mechaniczną. Z kolei dolną część skrzyni korbowej zrobiono ze stopu aluminium odlewanego ciśnieniowo – jest elementem konstrukcji nośnej wraz z główną skrzynią korbową.
Absorbuje obciążenia generowane przez wał korbowy, a także tworzy element sztywny ze skrzynią biegów za pośrednictwem wspornika reakcyjnego. Pełni także funkcję mocowania łożyska prawego wału osi. W 1.4 T Jet zamontowano również wał korbowy z ośmioma przeciwciężarami, które wykonano z kutej stali, a sam wał zahartowano w procesie indukcyjnym, a także zastosowano pięć łożysk.
Połączenie turbosprężarki z chłodnicą międzystopniową i zaworem wastegate – różnice względem wersji jednostki
To połączenie zostało zaprojektowane specjalnie dla dwóch wariantów mocy jednostki 1.4 T-Jet. Są jednak pewne różnice pomiędzy tymi odmianami. Na czym polegają?
- W przypadku silnika o mniejszej mocy geometria koła turbinowego zapewnia maksymalne ciśnienie przy najwyższych momentach obrotowych. Dzięki temu można wykorzystać pełen potencjał jednostki.
- Z kolei w najmocniejszej wersji podniesiono ciśnienie jeszcze bardziej za sprawą overboosta, który zwiększa moment obrotowy maksymalnie do 230 Nm przy zamkniętym zaworze wastegate. Z tego powodu osiągi sportowych jednostek są jeszcze bardziej imponujące.
Eksploatacji jednostki – często występujące problemy
Jednym z najbardziej wadliwych elementów silnika 1.4 T Jet, jest turbosprężarka. Najczęściej występujący problem to pęknięty korpus. Objawia się to charakterystycznym gwizdem, dymieniem z wydechu, a także stopniową utratą mocy. Warto nadmienić, że dotyczy to przede wszystkim jednostek z turbo IHI – wyposażone w komponenty Garretta nie są tak wadliwe.
Do problematycznych usterek należy również zaliczyć utratę płynu chłodzącego. Usterkę można zdiagnozować w momencie, kiedy pod pojazdem pojawiają się plamy. Zdarzają się też awarie związane z wyciekiem oleju silnikowego – powodem może być usterka szpulki lub czujnika.
W jaki sposób radzić sobie z usterkami silnika 1.4 T-Jet?
Aby poradzić sobie z krótką żywotnością turbosprężarki, dobrym rozwiązaniem będzie wymiana śrub doprowadzających olej na turbinę olejową. Dzieje się tak ze względu na to, że w środku tego elementu jest nieduży filtr, który po utracie szczelności zmniejsza smarowanie wirnika. Natomiast w przypadku wystąpienia problemów z chłodnicą, najlepszym pomysłem będzie wymiana całego komponentu.
Pomimo pewnych wad, silnik 1.4 T Jet można ocenić jako sprawnie działającą jednostkę. Nie brakuje do niej części zamiennych, może być kompatybilna z instalacją LPG i oferuje dobre osiągi – przykładowo, w przypadku Fiata Bravo jest to od 7 do 10 sekund do 100 km/h.
Przy tym jest dość ekonomiczna – około 7/9l na 100 km. Regularny serwis, chociażby paska rozrządu co 120 tys. km, czy pływającego koła zamachowego co 150-200 tys. km, powinien w zupełności wystarczyć do długotrwałego korzystania z zalet jednostki 1,4 t-jet i nabicia dużego przebiegu.