Gama jednostek wyposażonych w Multi-Point Injection System została stworzona przez Volkswagena. Motory z tą technologią są montowane w większości modeli aut niemieckiego koncernu, w tym Skody i Seata. Czym charakteryzuje się silnik 1.4 MPi od VW? Sprawdź!
Silnik 1.4 16V i 8V – podstawowe informacje
Ta jednostka napędowa została wprowadzona na rynek w dwóch wersjach (o mocy 60 i 75 KM) i momencie obrotowym 95 Nm w układzie 8 V i 16 V. Została zainstalowana w autach Skoda Fabia, a także Volkswagen Polo i Seat Ibiza. W przypadku wersji 8-zaworowej zamontowano łańcuch, a 16-zaworowej – pasek rozrządu.
Silnik ten montuje się zarówno w kompaktowych samochodach, średnich pojazdach, jak i VAN-ach. Wybrany model należy do rodziny EA211, a jego rozszerzenie, czyli 1.4 TSi, jest bardzo podobne pod względem konstrukcyjnym.
Ewentualne problemy z jednostką
Eksploatacja motoru nie jest zbyt kosztowna. Wśród najczęściej pojawiających się awarii odnotowano wzrost zużycia oleju silnikowego, może mieć to jednak bezpośredni związek ze stylem jazdy użytkownika. Wadą jest też mało przyjemny dźwięk pracy jednostki. Za mniej wadliwy uważa się silnik 16 V.
Konstrukcja motoru od VW
Konstrukcja czterocylindrowego motoru obejmowała wykonany z lekkiego aluminium blok oraz cylindry z żeliwnymi tulejami wewnętrznymi. Z kolei wał korbowy, a także korbowody zrobiono z nowej, kutej matrycowo stali.
Rozwiązania konstrukcyjne w silniku 1.4 MPi
Zwiększono tutaj skok cylindra do 80 mm, ale zwężono otwór cylindra do 74,5 mm. Dzięki temu jednostka z rodziny E211 stała się lżejsza aż o 24,5 kg od poprzednika z serii EA111.
W przypadku silnika 1.4 MPi blok jest zawsze odchylony do tyłu o 12 stopni, a kolektor wydechowy znajduje się zawsze z tyłu w okolicach ściany ogniowej. Właśnie dzięki temu zabiegowi zapewniono kompatybilność z platformą MQB.
Zastosowano też wielopunktowy wtrysk paliwa. Może to być ważna informacja dla kierowców, którym szczególnie zależy na tym, aby ich jednostka napędowa była ekonomiczna – umożliwia to podłączenie instalacji gazowej.
Specyfika jednostek napędowych z rodziny EA211
Cechą charakterystyczną jednostek z grupy EA211 jest właśnie to, że są przyjazne dla platformy MQB. Ta ostatnia jest elementem strategii dotyczącej tworzenia wspólnych, modułowych konstrukcji aut z poprzecznym silnikiem umieszczonym z przodu. Dochodzi do tego także napęd na przednie koła z opcjonalną wersją na cztery.
Wspólne cechy silnika 1.4 MPi oraz pokrewnych jednostek
Do tej grupy należą nie tylko jednostki MPi, lecz także TSi i R3. Mają one dość podobną specyfikę i różnią się detalami.
Dokładna specyfikacja techniczna poszczególnych odmian jest uzyskiwana poprzez konkretne zabiegi konstrukcyjne, na przykład usuwanie wariatorów faz zaworów czy stosowanie turbosprężarek o różnej wydajności. Do tego dochodzi też zmniejszenie liczby cylindrów.
EA 211 jest następcą motorów EA111. W trakcie użytkowania poprzedników silnika 1.4 MPi pojawiały się poważne problemy związane ze spalaniem oleju i powstawały zwarcia łańcucha rozrządu.
Eksploatacja silnika 1.4 MPi – na co trzeba uważać przy jego użytkowaniu?
Do najczęściej wskazywanych problemów z motorem zalicza się niestety dość duże spalanie w mieście. Warto jednak zauważyć, że kłopot może zostać rozwiązany dzięki instalacji LPG. Wśród usterek pojawiają się też awarie uszczelki pod głowicą, uszkodzenia łańcucha rozrządu. Problemy sprawia również odma i wadliwa hydraulika zaworów.
Jednostka 1.4 MPi niezależnie od wersji cieszy się z reguły dobrą opinią. Jej konstrukcja jest oceniana jako trwała, a dostępność części zamiennych jest duża.
Nie trzeba się martwić o wysoką cenę w związku z serwisowaniem motoru u mechanika. Jeśli dopilnujesz terminu wymiany oleju i przeprowadzisz regularne przeglądy, silnik 1.4 MPi będzie na pewno pracował bezproblemowo.