Silnik 0.9 TCe, oznaczany także skrótem 90, to jednostka napędowa, którą zaprezentowano w Genewie w 2012 roku. To pierwszy, trzycylindrowy motor marki Renault stanowiący również premierową wersję serii silników z rodziny Energy. Dowiedz się więcej na jego temat z naszego artykułu!
Inżynierowie marek Renault i Nissan pracowali nad 0.9 TCe
Nieduża, trzycylindrowa jednostka napędowa została opracowana przez inżynierów Renault i Nissana. Jest określana również nazwą H4Bt oraz serią H (obok Energy) w przypadku Renault i HR w kontekście Nissana.
Celem prac nad motorem było połączenie efektywnych, nowoczesnych technologii, które były dostępne w segmencie tanich silników. Projekt okazał się sukcesem dzięki właściwie zrealizowanej strategii downsizingu, gdzie nieduże gabaryty połączono z optymalną mocą i efektywnością jednostki napędowej.
Dane techniczne – najważniejsze informacje o motorze
Trzycylindrowy, benzynowy silnik od Renault ma układ zaworów DOHC. Czterosuwowa, turbodoładowana jednostka charakteryzuje się średnicą cylindra o wymiarach 72,2 mm i skokiem tłoka 73,1 mm przy stopniu sprężania 9,5:1. Silnik 9.0 TCe generuje moc 90 KM a jego dokładna pojemność to 898 cc.
Żeby prawidłowo użytkować jednostkę napędową, należy stosować w pełni syntetyczny olej napędowy A3/B4 RN0710 5w40 i wymieniać go co 30 tys. km lub co 24 miesiące. Pojemność zbiornika na substancję równa się 4,1 l.
Eksploatacja aut z tym modelem silnika nie jest droga. Na przykład, w Renault Clio zużycie paliwa wynosi 4,7 l na 100 km. Auto ma też całkiem dobre przyspieszenie – od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,2 sekundy, przy masie własnej 1082 kg.
W jakich modelach aut montuje się silnik 0.9 TCe?
Są to z reguły lekkie auta, które używa się z reguły do poruszania po mieście, czy w mniej wymagające trasy. W przypadku modeli Renault są to samochody takie jak: Renault Captur TCe, Renault Clio TCe / Clio Estate TCe, Renault Twingo TCe.
Do grupy francuskiego koncernu należy też Dacia. Modele pojazdów, w których montuje się 0.9 TCe to Dacia Sandero II, Dacia Logan II, Dacia Logan MCV II i Dacia Sandero Stepway II. Jednostkę stosuje się też w autach Smart ForTwo 90 i Smart ForFour 90.
Rozwiązania konstrukcyjne – jak zaprojektowano jednostkę napędową?
Silnik 90 TCe charakteryzuje się dobrą dynamiką – użytkownicy doceniają dość dużą moc jak na tak małe gabaryty jednostki napędowej. Za sprawą udanego zabiegu downsizingu motor niedużo pali i jednocześnie spełnia europejskie normy emisji spalin – Euro5 i Euro6.
Za dobrymi opiniami o silniku TCe 9.0 stoją konkretne rozwiązania konstrukcyjne. Dowiedz się, w jaki sposób zaplanowano projekt motoru. Przedstawiamy rozwiązania konstrukcyjne inżynierów Nissana i Renault.
Blok cylindra i wałki rozrządu
Na uwagę zasługuje na pewno to, w jaki sposób wykonano blok cylindra. Zrobiono go z lekkiego stopu aluminium – z tego samego materiału odlano głowicę. Dzięki temu znacznie zredukowano masę samego motoru.
Wyposażono go też w dwa górne wałki rozrządu i po cztery zawory na cylinder. Z kolei do wałka rozrządu zaworów dolotowych dołączono układ zmiennych faz rozrządu VVT.
Co dało połączenie turbosprężarki z VVT?
Silnik 0.9 TCe ma też turbosprężarkę o stałej geometrii, która jest zintegrowana z kolektorem wydechowym. Takie połączenie – turbo i VVT – zapewniło maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych jednostki napędowej w szerokim zakresie samych obrotów, przy ciśnieniu doładowania 2,05 bara.
Cechy szczególne konstrukcji jednostki
Można do nich zaliczyć na pewno to, że silnik 0.9 TCe ma dożywotni łańcuch rozrządu. Do tego dochodzi pompa olejowa o zmiennej wydajności i świece zapłonowe z indywidualnymi cewkami. Projektanci zdecydowali się również na elektroniczny układ wtrysku wielopunktowego, który przekazuje paliwo do cylindrów.
Zalety silnika 0.9 TCe zachęcają kierowców do zakupu auta z tą jednostką
Jednym z aspektów, który ma na to największy wpływ, jest to, że silnik benzynowy cechuje się niezwykłą, w swojej klasie, sprawnością. Osiągnięto to za sprawą zmniejszenia pojemności skokowej właśnie do 3 cylindrów, przy tarciu zmniejszonym aż o 20 % – w zestawieniu z wersją czterocylindrową.
Jednostka zbiera także dobre recenzje w związku z kulturą pracy. Czas reakcji jest więcej niż zadowalający. Silnik 0.9 TCe o mocy 90 KM przy 5000 obr/min i momencie obrotowym 135 Nm dostępnym w szerokim zakresie obrotów sprawia, że motor płynnie reaguje nawet przy niskich prędkościach obrotowych.
Na uwagę zasługuje także to, że projektanci jednostki zdecydowali się na zastosowanie technologii Stop&Start. Dzięki temu systemowi energia niezbędna do działania auta jest wykorzystywana bardzo efektywnie. Mają na to wpływ również takie rozwiązania jak system odzyskiwania energii podczas hamowania, pompa olejowa o zmiennej wydajności, termoregulacja, czy szybkie i stabilne spalanie dzięki efektowi High Tumble.
Czy warto zdecydować się na silnik 0.9 TCe?
Producent jednostki zapewnia, że spełnia ona wszelkie wymagane normy jakościowe. Jest w tym dość dużo prawdy. Motor stworzony wg projektu downsizingu nie ma poważnych wad konstrukcyjnych.
Wśród najczęściej zgłaszanych problemów znajduje się nadmierne odkładanie nagaru, czy zużycie oleju. Trzeba jednak zauważyć, że są to niedogodności zauważalne we wszystkich modelach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Przy regularnym serwisowaniu silnik 0.9 TCe powinien stabilnie działać przy przebiegu ponad 150 tys. km, a nawet większym. Dlatego kupno auta z tą jednostką może okazać się dobrą decyzją.