Akumulator samochodowy jest niezbędną częścią jego mechanizmu. W związku z tym warto wiedzieć dokładnie, w jaki sposób działa i dlaczego jest potrzebny.
Jeszcze kilkanaście lat temu najpopularniejszym typem akumulatorów były te kwasowo-ołowiowe. Niska cena i niewielka trudność obsługi sprawiały, że wielu kierowców sięgało właśnie po takie produkty. Teraz akumulator do samochodu jest już innym urządzeniem, a to za sprawą dynamicznego rozwoju odbiorników prądu w autach. Co warto wiedzieć o tym kluczowym mechanizmie? Sprawdź!
Akumulator do samochodu – dlaczego jest potrzebny?
Pojazdy spalinowe do swojego działania potrzebują zapłonu. Powstaje on przy udziale energii elektrycznej zamienianej na iskrę lub ciepło. W pojazdach o zapłonie samoczynnym (diesel) dochodzi do rozgrzania świec i wtrysku paliwa do komory spalania. Na skutek ciepła i wysokiego ciśnienia możliwy jest zapłon mieszanki. Auta z silnikiem benzynowym wykorzystują akumulator również do sterowania dawką paliwa przy zapłonie i do wywołania iskry. Bez niego auto nie odpali.
Akumulator do samochodu w dieslu – czy stale potrzebny?
Auta ze starymi jednostkami napędowymi diesla mogą funkcjonować po zapłonie bez podłączonego akumulatora. Oczywiście, nikt nie będzie podłączał go jedynie po to, by uruchomić silnik. Jednak nie jest on potrzebny do dalszej pracy jednostki napędowej, bo zapłon następuje pod wpływem ciśnienia i ciepła, które już w cylindrze jest. Teoretycznie więc akumulator w dieslu potrzebny jest jedynie do rozruchu.
Rodzaje akumulatorów montowanych w pojazdach
Jak już wspomnieliśmy, akumulator samochodowy przeszedł sporą ewolucję. Dzisiaj mało kto ma taki model, do którego trzeba dolewać elektrolit. Jakie obecnie typy można znaleźć w autach? Przedstawiamy krótką charakterystykę wszystkich grup akumulatorów, które używane są w pojazdach. Poznaj ich typy, bo dzięki temu łatwiej ci będzie wybrać odpowiedni produktu do swojego auta.
SLA, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy
Nadal są popularne (i to nawet w nowocześniejszych pojazdach). Do ich produkcji wykorzystywane są:
- anoda z metalicznego ołowiu;
- katoda wykonana z ditlenku ołowiu;
- roztwór wodny kwasu siarkowego (37%) w połączeniu z dodatkowymi substancjami.
Najpowszechniej stosowane akumulatory SLA mają w sobie 6 ogniw i pracują na napięciu znamionowym 12 V.
Cechy charakterystyczne akumulatorów SLA
Co wyróżnia te modele spośród innych dostępnych na rynku? Produkty kwasowo-ołowiowe są teraz zupełnie bezobsługowe (chociaż do niektórych trzeba dolewać elektrolit), a przy tym nadal stosunkowo tanie i wytrzymałe. Nie boją się głębokiego rozładowania. Prąd można w nich uzupełnić poprzez ładowanie, które nie zmienia wytrzymałości urządzenia. Pamiętaj jednak, że mimo wszystko akumulator do samochodu tego typu nie lubi długotrwałego stanu niskiego naładowania, bo grozi to jego zasiarczeniem.
GEL – kilka słów na temat akumulatora żelowego
To w zasadzie kontynuacja technologii kwasowo-ołowiowej. Różnica polega na tym, że elektrolit ma postać żelową, a to podnosi jakość urządzenia. Za żelowanie elektrolitu odpowiada krzemionka, która jest dodawana do kwasu siarkowego. Tego rodzaju akumulator jest wykorzystywany szczególnie w pojazdach z systemem StartStop. Wymaga bowiem nagłego dostarczenia prądu o sporej wartości.
Zalety i wady akumulatorów żelowych
Co uzyskano, dodając substancję żelującą do elektrolitu? Dzięki temu i zwartej obudowie taka bateria może przyjmować różne pozycje w samochodzie i innym pojeździe. Jakie są ich zalety? Przede wszystkim:
- substancja jest często wykorzystywana w autach terenowych;
- elektrolit nie wycieka, więc sąsiednie elementy nie rdzewieją.
Technologia GEL jest jednak wrażliwa na warunki ładowania. W razie użycia nieodpowiednich urządzeń zawory bezpieczeństwa nie otworzą się, nawet jeśli bateria będzie przeładowana.
AGM – technologia podobna do GEL
Podobnie jak akumulator żelowy, typ AGM należy do rodziny baterii VRLA, czyli zamkniętych. One również mają elektrolit wewnątrz, jednak jego stan skupienia jest inny. W tego rodzaju akumulatorze zastosowano bowiem włókno szklane, które absorbuje kwas siarkowy i wiąże go bez możliwości wycieku.
Charakterystyka akumulatorów typu AGM
Co szczególnego można dostrzec podczas eksploatacji takiego produktu? Akumulator AGM:
- jest zazwyczaj tańszy od odpowiednika żelowego;
- jest też odporny na spory pobór prądu i cechuje się dłuższym czasem pracy;
- może być mniejszy od żelowego dzięki dobremu skoncentrowaniu elektrolitu we włóknie szklanym.
Pamiętaj, że nie możesz dopuścić do jego głębokiego rozładowania, jeśli chcesz zachować wysoką sprawność urządzenia
EFB/AFB/ECM – wydajne rozwiązania kwasowo–ołowiowe
Opisywane typy charakteryzują się wysoką odpornością na rozładowanie. Bierze się ona głównie z tego, że mają niemal dwukrotnie większą pojemność od tradycyjnych wariantów. Ich tworzywo to elementy ze stopu ołowiu, cyny i wapnia, a także separatory z włókien poliestrowych i polietylenowych.
Plusy i minusy akumulatorów wolno rozładowujących
Jak sama nazwa wskazuje, zasadniczym plusem jest ich odporność na rozładowanie. Dlatego wykorzystywane są w pojazdach z wieloma urządzeniami elektrycznymi na pokładzie. To dobry akumulator samochodowy do pojazdu z systemem StartStop. Niestety, nie wykazuje zbyt dużej odporności na głębokie rozładowanie, które skraca jego żywotność. Taki wariant jest też droższy od tradycyjnych odpowiedników kwasowo-ołowiowych.
Dobór akumulatorów – jakie zasady uwzględniać?
Rozróżnienie typów akumulatorów nie jest jedynym problemem podczas zakupu nowego urządzenia. Sama jego konstrukcja to tylko jeden z kilku parametrów, które musisz uwzględnić. Co jeszcze jest ważne, by dobrać do pojazdu właściwą baterię?
Najistotniejsze są następujące parametry:
- biegunowość;
- pojemność;
- prąd rozruchowy (moc);
- napięcie;
- typ biegunów;
- wymiar.
Biegunowość akumulatora a jego dobór
Parametr ten zaznaczany jest w nazwie produktu symbolem P+ lub L+. Co oznacza? Informuje cię, który z biegunów (prawy czy lewy) jest plusem. Chociaż na pierwszy rzut oka może to być trudne do odgadnięcia, to jednak akumulator ma dodatkowe oznaczenia na obudowie z widocznymi znakami. Plus jest też często zaznaczony na czerwono, a minus – na czarno. Wybór odpowiedniej biegunowości dla akumulatora jest o tyle ważny, że wiele aut ma ograniczoną długość przewodów elektrycznych. Ustawienie baterii możliwe jest więc tylko w jednej pozycji.
Akumulator samochodowy a jego pojemność
Pojemność to po prostu zdolność do długotrwałego oddawania prądu o określonym amperażu. Dlatego w nazwie produktu wartość ta towarzyszy symbolowi Ah (amperogodziny). W autach, które nie wymagają zbyt dużej pojemności akumulatora, zazwyczaj występują takie o wartości 60 lub 72 Ah.
Pojemność akumulatora, czyli czy więcej znaczy lepiej?
Zaznaczamy od razu, że nie ma sensu kupować bardzo pojemnego akumulatora do samochodu do mniejszego pojazdu. Nie zyskasz na tym nic szczególnego, a możesz jedynie stracić. Dlaczego? Magazynowanie prądu w baterii zależy od rodzaju alternatora. Jego wielkość i wydajność jest ściśle określona, więc w przypadku ładowania sporo większego akumulatora nie będzie on sobie radził. Bateria będzie stale niedoładowana, co zmniejszy jej żywotność.
Moc akumulatora – oznaczenie prądu rozruchowego
Wartość ta wyrażana jest w amperach i informuje o szczytowym prądzie możliwym do wygenerowania przez akumulator. W nazwie producenckiej konkretnej baterii może to być wartość np. 450 A lub 680 A. Najistotniejsze jest dobranie tej wartości do pojazdu. Nie powinieneś przekraczać zaleceń producenta. Zasada jest taka, że auta z silnikami diesla wymagają większej mocy akumulatora do rozruchu.
Prawidłowe napięcie akumulatora – jakie powinno być?
Ogromna większość poruszających się po drogach aut ma instalację elektryczną 12 V. Dlatego akumulator również musi utrzymywać takie napięcie robocze. Specjaliści informują, że sprawny akumulator powinien mieć wartość napięcia w przedziale 12,4-12,8 V. Podczas pracy silnika z wyłączonymi światłami i odbiornikami może ona wzrosnąć powyżej 13 V. Jeśli jednak ma mniej niż 12,4 V, może to oznaczać rozładowanie i niesprawność baterii.
Jaki akumulator kupić do samochodu?
Jeżeli twoja poprzednia bateria działała bez zarzutu i po prostu zakończyła żywot z upływem lat, możesz pokusić się o wymianę na taki sam akumulator. A co, jeżeli nie masz pewności, czy poprzedni właściciel odpowiednio go dobrał? Kluczowy okazuje się wybór baterii pod konkretny silnik i pojazd.
Jak dobrać akumulator w sklepie i przez internet?
Na zakupy możesz się wybrać do sprawdzonego sklepu z częściami samochodowymi. Sprzedawca sprawdzi w katalogu producenta samochodu, dobrać odpowiedni akumulator do konkretnego modelu pojazdu. W wielu internetowych sklepach znajdziesz również specjalne katalogi interaktywne. Pokazują one najodpowiedniejsze propozycje baterii do wybranego przez ciebie samochodu.
Akumulator samochodowy – cena dobrego produktu
Poszukując nowego akumulatora, z pewnością już zauważyłeś, że nie jest to najtańsze urządzenie. Celuj jednak w produkty nowe. Używane egzemplarze nie dają żadnej pewności, ile lat (a raczej – miesięcy) eksploatacji wytrzymają. Pamiętaj też, że na ostateczną cenę produktu ma wpływ to, czy zdajesz stary akumulator do samochodu, czy kupujesz nowy bez oddawania poprzedniego. Taka kaucja może wynosić kilkadziesiąt złotych.
Akumulator – cena, czyli ile zapłacisz?
Weźmy na tapet baterię do małego auta miejskiego z niewielkim silniczkiem benzynowym. Tutaj wystarczy wybrać akumulator o oznaczeniu 60 Ah i 540 A. Jaka jest jego cena? To ok. 240 zł, jeśli wybierzesz tradycyjny typ kwasowo-ołowiowy. Jeśli jednak potrzebujesz produktu do sporego auta z silnikiem diesla, koszt będzie raczej wyższy niż 400 zł.
Tanie akumulatory samochodowe – czy warto?
Często jest to loteria. Na stan takiego sprzętu wpływ ma sposób użytkowania pojazdu i jego zapotrzebowanie na prąd. Niektórzy użytkownicy chwalą sobie najtańsze rozwiązania. Takie akumulatory możesz znaleźć w marketach. Zdarza się, że są to produkty chińskie albo zupełnie nieznanych marek, a mimo to działają wiele lat. Pamiętaj, że sama cena nie da ci gwarancji wytrzymałości. Bateria od sprawdzonego producenta może nie spisywać się dobrze, jeśli auto stoi na zewnątrz w zimie i nie jeździsz nim regularnie. Pamiętaj zatem o odpowiedniej dbałości o akumulator.
Jak widzisz, akumulator do samochodu to temat rzeka. Możesz wybierać spośród wielu typów urządzeń o różnych parametrach. Pamiętaj, że nie większy sprzęt nie będzie zawsze lepszy, bo musisz po prostu dopasować go do swojego auta. Unikaj też używanych egzemplarzy, bo ich trwałość nie będzie zadowalająca.