Każdy amortyzator skrętu w motocyklu ma związek z shimmy. Czym jest to zjawisko? Chodzi o niekontrolowane wprowadzenie kierownicy motoru w drgania. Nie ma przy tym znaczenia, czy wykonujesz wheelie, czy wjechałeś w dziurę na asfalcie. W takich sytuacjach wyjście z opresji może umożliwić ci właśnie taki gadżet. Odpowiadamy, jak działa amortyzator skrętu, ile kosztuje i jaki wybrać!
Amortyzator skrętu – po co go stosować?
Amortyzator pozwala zwiększyć kontrolę nad motocyklem. Pozwala wyeliminować wspomniane shimmy, czyli niekontrolowane drgania kierownicy. Gdy nagle jednoślad wpada w mocne wibracje, które trudno jest powstrzymać, możesz być zagrożony. Amortyzator skrętu pozwala zapobiegać takim niespodziewanym problemom. W niektórych motocyklach z pionowym wyprowadzeniem widelca przedniego akcesoria te dodawane są fabrycznie. Jednak mnóstwo motorów nie ma takiego elementu na pokładzie i warto go zamontować.
Zasada działania amortyzatora skrętu. Kilka słów o shimmy
Dlaczego w ogóle dochodzi do utraty kontroli nad kierownicą motocykla? Winę za to ponosi w pewnym sensie sama jego konstrukcja. Jednoślady sportowe przystosowane są do szybkiej jazdy po prostych i nie prowadzi się ich dobrze na wyboistych drogach. Amortyzator skrętu sprawia, że motocykl nie wpada w regularne drgania doprowadzające do upadku. A ten może się zdarzyć nie tylko na szybkich prostych, lecz również po wpadnięciu w ubytek na jezdni, pokonaniu szybkiej szykany czy powrocie do normalnej pozycji po wheelie. Shimmy zdarza się często nawet profesjonalistom.
Czy shimmy jest naprawdę niebezpieczne?
Ktoś, kto jeszcze nie doświadczył tego zjawiska, mógłby zapytać, czy naprawdę konieczne jest wspomaganie się dodatkowymi akcesoriami. Amortyzator skrętu przecież sporo kosztuje, a jego montaż nie zawsze jest prosty dla laika. Rozwiązuje jednak problem na drodze, szczególnie takiej, gdzie znajdują się jeszcze inne pojazdy. Drgania mogą być na tyle silne, że rider nie ma najmniejszych szans na ich stłumienie i wyprowadzenie motocykla. Shimmy może przytrafić się nawet przy niewielkich prędkościach. Nie warto oszczędzać na takim elemencie i ryzykować poważniejszych upadków z motoru.
Amortyzator skrętu w motocyklu – gdzie go zamontować?
W motocyklach fabrycznie wyposażonych w amortyzator skrętu element ten jest montowany w miejscu dolnej półki. Nie jest to jednak optymalne rozwiązanie ze względu na ryzyko zanieczyszczenia. Dlatego najlepiej jest zainstalować ten sprzęt w innym miejscu np. w okolicach główki ramy lub pomiędzy lagą a uchwytem w ramie. Sporo zależy od samego produktu, ale też od konstrukcji motocykla. Chociaż sposobów jest naprawdę sporo, to nie zawsze w danym motorze konkretny amortyzator będzie pasował.
Amortyzator skrętu do motocykla – jaki wybrać?
Jaki amortyzator skrętu do motocykla wybrać? Do dyspozycji masz akcesoria o wielu stopniach regulacji, które mogą być wykonane w różnych technologiach tłumienia drgań. Opisujemy szerzej:
- amortyzatory olejowe;
- amortyzatory gazowo-olejowe.
Amortyzatory olejowe
To najchętniej wybierane podzespoły to tłumienia drgań bocznych w motorach. Taki amortyzator skrętu działa na zasadzie przemieszczającego się tłoka w cylindrze wypełnionym olejem. W wielu modelach masz bardzo wiele opcji regulacji intensywności, z jaką działa amortyzator. Służy do tego zwykle zawór obrotowy umieszczany na górnej części elementu. Prostota konstrukcji i łatwość montażu sprawiają, że typ olejowy jest jednym z najczęściej wybieranych akcesoryjnych amortyzatorów. Nie bez znaczenia jest możliwość samodzielnej wymiany oleju i naprawy w przypadku awarii.
Amortyzatory gazowo-olejowe
Tutaj oprócz cylinderka z olejem znajduje się również zbiornik wypełniony azotem. Konstrukcja jest więc nieco bardziej skomplikowana, ale zasada działania pozostaje niezmienna. Celem jest jak najbardziej efektywne zniwelowanie drgań na kierownicy. Amortyzator skrętu wykonany w technologii gazowo-olejowej zwiększa opór działania tłoczka proporcjonalnie do siły działającej na kierownicę.
Amortyzator skrętu i jego cena
Rozpiętość cenowa jest naprawdę spora. To, ile zapłacisz, zależy od producenta motocykla, sposobu działania amortyzatora i miejsca jego montażu. Najdroższe elementy można kupić za nieco ponad 2000 zł. Zwykle jednak produkty tego rodzaju to koszt w granicach 300-700 zł, a ich jakość jest w pełni akceptowalna. Pamiętaj, że frajda z jazdy jest ważna, ale bezpieczeństwo jazdy powinno być na pierwszym miejscu. Jeśli wyposażysz motocykl w amortyzator skrętu, powinieneś ograniczyć drgania i ryzyko upadków. Życzymy udanej jazdy bez efektu shimmy!