Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, czym jest komunikat Antipollution Fault, trafiłeś w doskonałe miejsce! Dzięki niemu uzyskujesz informacje, że układ EGR, filtr paliwa lub FAP bądź katalizator mogą być niesprawne. Sprawdź, jak to naprawić i co zrobić w przypadku wystąpienia problemu Antipollution Fault!
Czym jest Antipollution Fault?
Dzisiejsze samochody wyposażone są w liczne technologie i mechanizmy, które mają za zadanie zwiększyć komfort jazdy oraz sprawić, by poruszanie się po mieście było bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Właśnie po to inżynierowie skonstruowali filtr paliwa, filtr cząstek stałych i katalizator, które mają za zadanie zmniejszyć emisję spalin i poprawić jakość jazdy.
We francuskich samochodach marki Peugeot i Citroen kierowcy często borykają się z problemem, gdy zapaliła się kontrolka silnika i wyświetlił się komunikat Antipollution Fault. Najczęściej oznacza on niedomaganie układu filtra FAP. Na początku warto sprawdzić zawartość płynu Yelos.
Jeśli się kończy, będziesz mógł przejechać jeszcze około 800 kilometrów, po czym samochód wejdzie w tryb serwisowy. W tym momencie pozostaje ci jedynie oddanie auta do mechanika lub wymiana filtra FAP i uzupełnienie płynu.
Antipollution Fault jest również połączony z katalizatorem, więc może sugerować wymianę lub regenerację zużytego elementu. Co więcej, jeśli tankujesz auto gazem LPG, sonda lambda źle odczytuje dane i w tym przypadku check engine nie zniknie, nawet po wymianie katalizatora, ponieważ po kilkuset kilometrach kod błędu znowu się pojawi.
Co więcej, słynny dla kierowców francuskich samochodów Antypolution może sugerować również poważniejsze problemy. Wbrew pozorom nie jest on związany tylko z filtrem cząstek stałych lub katalizatorem, ale również może informować o problemach z rozrządem, wtryskami (szczególnie w przypadku samochodów z instalacją LPG), ciśnieniem paliwa czy czujnikiem wałka rozrządu.
Kiedy uruchamia się komunikat Antipollution Fault?
Antipollutio Fault jest ściśle związany z pracą silnika. Problemy z filtrem cząsteczek stałych i pojawienie się żółtej kontrolki check engine informują kierowcę o tym, że silnik pracuje z jakimiś problemami. W takim momencie autko najlepiej jak najszybciej oddać do specjalisty, który po diagnostyce będzie mógł wykasować błędy i naprawić usterki.
Zanim jednak pojawi się komunikat możesz zauważyć pewne symptomy, które powinny dać ci do myślenia. Jeśli samochód zaczyna gasnąć na niskich obrotach, po przekroczeniu 2,5 tyś obrotów (w niektórych przypadkach nawet po przekroczeniu zaledwie 2tys.), a wszystko wróciło do normy po ponownym uruchomieniu samochodu, możesz spodziewać się, że w najbliższym czasie pojawi się komunikat Antipollution Fault.
Problem pojawia się w momencie, gdy auto ma problem z filtrem cząsteczek stałych FAP lub z katalizatorem. Jednakże w tym samym czasie może występować problem z regulatorem ciśnienia oraz czujnikiem ciśnienia.
Problemu nie należy lekceważyć, ponieważ po czasie moc silnika może ulec gwałtownemu spadkowi, co uniemożliwi dalszą jazdę. W efekcie może dojść do uszkodzenia pompy paliwa i powietrza, a także do problemów z odpalaniem samochodu i z zapłonem.
Peugeot i Citroen — najpopularniejsze samochody z problemem Antipollution Fault
W jakich samochodach najczęściej możesz spotkać komunikat Antipollution Fault? Tak naprawdę problem występuje głównie w francuskich pojazdach marki Peugeot i Citroen. Na forach kierowcy najczęściej informują o awarii w Peugeocie 307 HDI, Peugeocie 206, a także Citroenach z silnikiem 1.6 HDI 16V.
Auta te charakteryzują się problemami z wtryskiwaczami, cewkami i zaworami, przez co mogą występować problemy z ciśnieniem paliwa, co w efekcie przekłada się na wystąpienie sygnału Antipollution Fault i pojawienia się ikonki check engine.
Samochód z instalacją gazową LPG — co zrobić w przypadku wystąpienia Antipollution Fault?
Jeśli Twój samochód posiada instalację gazową, problem może leżeć po stronie wtryskiwaczy, regulatora ciśnienia lub cylindrów. W przypadku jazdy na gazie może dochodzić do spadku obrotów. W takiej sytuacji zgaszenie samochodu może na chwilę rozwiązać problem, aby auto wróciło do pracy w prawidłowy sposób.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że sytuacja, w której błąd zniknął na chwilę, nie oznacza naprawy usterki. Posiadając samochód z LPG warto przełączyć go na benzynę i sprawdzić, czy problem również występuje. W ten sposób będziesz w stanie określić, gdzie mniej więcej zlokalizowana jest awaria.
Jak skasować kontrolkę check engine?
Warto wiedzieć, że nawet po wykryciu błędu, naprawie usterki i wyeliminowaniu problemu, kontrolka check engine nadal może się świecić za każdym razem, gdy uruchomisz samochód. Dlatego warto poznać sposób, na wyłączenie tej kontrolki.
Na szczęście cały proces jest banalnie prosty. W tym celu należy zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora na kilkanaście minut. Po tym czasie układ powinien zresetować się razem z kodem błędu i kontrolka zgaśnie.
Wiesz już, czym jest Antipollution Fault i kiedy może się pojawić ten błąd. Pamiętaj, że w takiej sytuacji najlepiej zostawić samochód u mechanika, ponieważ zignorowanie tego komunikatu może skutkować poważnymi problemami.