Czym jest asystent parkowania?
To dodatkowy system wspomagania kierownicy. Asystent parkowania (system parkowania), ujmując najprościej, podpowiada kierowcy, o ile bezpiecznie wykonuje manewr parkowania właśnie.
Prawdopodobnie każda osoba z niewielkim doświadczeniem za kółkiem przynajmniej raz musiała skorzystać z pomocy innego człowieka podczas próby zatrzymania samochodu na zatłoczonym parkingu czy wjeżdżania w wąską bramę. Pomocnik stoi na zewnątrz i gestykulacją pokazuje: skręć, jeszcze trochę, wycofaj, lekko do przodu, cofnij się, uważaj… i tak dalej, aż w pocie czoła obu stron uda się doprowadzić samochód do celu bez żadnych strat. Asystent parkowania zastępuje tego człowieka.
Jak działa inteligentny asystent parkowania? W jaki sposób kamera z czujnikiem parkowania pomaga kierowcy?
Wyjaśniliśmy, co to jest asystent parkowania. A jak działa? Gdy kierujący wykonuje manewr samochodem i w jego trakcie zbliża się do potencjalnej przeszkody, asystent parkowania zaczyna wydawać ostrzegawcze sygnały dźwiękowe. Im mniejsza jest odległość od bramy, muru czy innego samochodu, tym głośniejsze się stają. Na czym polega ta funkcjonalność?
Podstawą pracy systemu jest montaż czujników parkowania w zderzakach. Mogą zostać założone w tylnym, przednim lub obu. Czujniki wykorzystują fale ultradźwiękowe, które odbijają się od ewentualnej przeszkody. Na ich podstawie obliczana jest odległość, która dzieli ją od samochodu.
Bardziej rozbudowane wspomaganie parkowania może nie tylko emitować sygnały dźwiękowe, ale także wyświetlać obraz na specjalnym monitorze, montowanym na desce rozdzielczej. Wówczas instalowane są nie tylko czujniki, ale także kamery parkowania. Przekazują one obraz okolicy manewru. Jeśli kierowca, przykładowo, wykonuje manewr parkowania tyłem pod elewacją budynku, na ekranie monitora zobaczy widok z poziomu tylnego zderzaka, tj. odległość od muru.
Czy automatyczny asystent parkowania może… parkować?
Automatyczne skrzynie biegów są dziś standardem i ich obecność nikogo nie zaskakuje. Coraz popularniejsze stają się także sensory deszczu, dzięki którym wycieraczki samodzielnie pracują podczas deszczu; same się uruchamiają, dobierają tempo pracy i zatrzymują. Dla producentów samochodów to najwyraźniej dopiero początek automatyzacji. Sporym krokiem do przodu jest bowiem automatyczne parkowania.
Brzmi nieprawdopodobnie? A jednak! System parkowania może nie tylko wykorzystywać czujniki do informowania o zbyt bliskiej odległości zderzaka od innego obiektu i dodatkowo pokazać ją na ekranie monitora, ale także przejąć kontrolę nad parkowaniem. Jak to wygląda w praktyce?
Kierowca musi uruchomić funkcję automatycznego parkowania. Nie należy więc obawiać się o to, że system będzie „przejmował kontrolę”, kiedy mu się spodoba. Po jej włączeniu (jednym przyciskiem) kierowca jedzie w okolice wolnych miejsc parkingowych. System przeczesuje teren w poszukiwaniu luki między samochodami możliwej do zaparkowania – mierzy ich szerokość. Kiedy uzna, że dana przestrzeń jest wystarczająca, informuje o tym kierowcę na monitorze. A dokładniej: żąda od niego zatrzymania auta i wrzucenia biegu wstecznego.
Na tym etapie praca człowieka na chwilę się kończy. System parkowania dosłownie przejmuje kontrolę nad kierownicą, ta więc – dla zewnętrznego obserwatora – porusza się sama. Cały proces opiera się na przekazywaniu danych do elektrycznego układu wspomagania kierownicy przez czujniki parkowania tylne lub przednie i boczne. W odpowiednim momencie aktywny asystent parkowania wyświetla żądanie wrzucenia biegu pierwszego i naciśnięcia pedału hamulca.
Nowy samochód czy montaż systemu kamer i asystenta parkowania?
W jaki sposób można uzyskać dostęp do takiej automatyzacji? Czy trzeba zmieniać samochód na nowy? Niekoniecznie. Wystarczy udanie się do serwisu celem montażu całego systemu bądź samych czujników. Ceny takiej usługi są bardzo różne i zależą zarówno od rodzaju systemu, na który zdecyduje się kierowca, jak i marki oraz modelu samochodu. Montaż może kosztować od 100 zł do nawet 1000 zł w ASO.
Istnieje także możliwość samodzielnego zamontowania czujników. Ceny najbardziej podstawowych rozpoczynają się od kilkudziesięciu złotych. Chcąc wyposażyć się z zestaw z wyświetlaczem, trzeba nastawić się na wydatek rzędu 200-300 złotych. Najczęściej konieczne jest zdemontowanie zderzaka i wiercenie pod nim otworów. Potrzebna będzie więc wiertarka, lutownica, śrubokręt, klucze i być może lakier do przemalowania czujników, jeśli są w innym kolorze niż karoseria. Podczas całego procesu należy trzymać się instrukcji dołączonej do zakupionego zestawu. Odpowiednia odległość między czujnikami i ich właściwe położenie są bowiem kluczowe do prawidłowej pracy systemu. Zadanie będzie wymagało przynajmniej minimalnych umiejętności z dziedziny mechaniki samochodowej, warto więc dokładnie przeanalizować swoje możliwości.
Sprawdź, czy warto wyposażyć samochód w asystenta parkowania!
Niewątpliwie tak. Bez względu na to, czy parkowanie sprawia ci trudności, czy sprawnie i równo jak od linijki wbijasz się w każdą lukę, ten system może odjąć ci sporo stresu. Sprawdzi się w przypadku parkowania dosłownie „na styk” albo po prostu odejmie ci pracy za kierownicą.