Są zwolennicy i przeciwnicy obowiązujących przepisów, które dotyczą prawa jazdy kat. AM. Z jednej strony widać, że zwiększenie wymagań merytorycznych i nacisk na zdobycie praktycznych umiejętności sprawiły, że młodzież lepiej zna się na przepisach. Z drugiej jednak strony koszty kursu i egzaminu państwowego spowodowały spadek zainteresowania maszynami dla najmłodszych kierowców. Czym różnią się mikroauta od normalnych samochodów? Wiele osób zastanawia się, czy zakup auta od 14 lat jest opłacalny. Jeśli też masz wątpliwości, po przeczytaniu artykułu powinieneś się ich pozbyć!
Auta dla 14-latka – jakie samochody są zgodne z zasadami prawa jazdy kategorii AM?
Żaden z segmentów od A do S nie jest dostępny dla osób zdających prawo jazdy kat. AM. Czym więc możesz jeździć? Dla takich osób przygotowano tzw. mikrosamochody. To auta dwuosobowe, które najlepiej sprawdzają się jednak dla jednej osoby. Są wyposażone w silniki elektryczne lub spalinowe o ograniczonej mocy i pojemności ok. 500 cm³. Rozwijają kilka koni mechanicznych mocy, a masa własna całej konstrukcji pojazdu nie może przekraczać 550 kg. Moc przekazywana jest na koła zwykle przy pomocy automatycznej skrzyni biegów. Nie mogą również przekraczać prędkości maksymalnej 45 km/h. Auta od 14 lat są więc małe, lekkie i zwinne. Przynajmniej w teorii.
Samochody od 14 lat – jakie mają wyposażenie?
Osoby zainteresowane takimi pojazdami nie mogą liczyć na przestronne wnętrze, sporą przestrzeń bagażową ani wyposażenie charakterystyczne dla wyższych segmentów aut. Nie oznacza to jednak, że samochody AM są jedynie kartonami na kółkach. Auta na tę kategorię szczególnie dla jednej osoby mogą być bardzo użyteczne i praktyczne. Producenci takich samochodów udostępniają klientom takie udogodnienia, jak:
- aluminiowe felgi;
- ledowe światła;
- regulowana kolumna kierownicy;
- klimatyzacja;
- elektrycznie opuszczane szyby;
- poduszki powietrzne;
- multimedialne centrum sterowania odbiornikami;
- kamera cofania.
Samochód na AM – zalety pojazdu. Ile pali diesel?
Należy otwarcie powiedzieć, że samochody z kategorii mikro powinny być porównywane jedynie z modelami tego samego segmentu. A czym charakteryzują się auta od 14 lat? Są przede wszystkim niezwykle oszczędne. W przypadku wersji benzynowych i silników Diesla średnio potrzebują ok. 3 litrów paliwa na 100 km. Co ważne, można nimi wjechać niemal wszędzie. Łatwo będzie również znaleźć miejsce parkingowe w najbardziej zatłoczonych miastach. Zmieścisz w nim również spore zakupy, a nawet kilka walizek. Mimo niewielkiej mocy auta te bardzo sprawnie przyspieszają, co jest zasługą wyjątkowo niskiej masy własnej.
Auto od 14 lat i jego wady
Wady ujawniają się szczególnie w momencie porównania małych autek z „pełnowymiarowymi” samochodami. Dlaczego? Wtedy widać ich mikroskopijne kształty, miejsce jedynie dla dwóch osób i doznania jezdne dalekie od normalnych. Auta od 14 lat są oszczędne, ale nie porywają osiągami i brzmią co najmniej słabo. Pokonywanie dłuższych tras takim samochodem może być wyjątkowo męczące, szczególnie dla wysokich osób. Jest jeszcze jedna bardzo ważna sprawa – taki pojazd w wersji salonowej kosztuje nawet 50 tysięcy złotych! Za taką kwotę możesz mieć nowy czterokołowiec lekki segmentu A, a nawet B.
Najlepsze mikrosamochody na kategorię AM – Microcar, Ligier JS50 czy Aixam?
Wśród producentów mikrosamochodów jest kilka koncernów, które wyróżniają się na rynku. Najnowsze propozycje są często stylizowane na pojazdy typu crossover czy SUV. Oczywiście, może to wyglądać nieco zabawnie, jednak w wielu krajach jest mnóstwo osób zainteresowanych kupnem takich małych pojazdów. Jakie jest najlepsze auto, którym można jeździć od 14 lat? Oto propozycje.
Microcar M.Go
Pojazd produkowany przez francuski koncern Microcar. Na rynku pojawił się w 2008 roku, natomiast w Polsce jest sprzedawany oficjalnie od 2010 roku. Występuje w 9 wersjach i wyposażony jest w półlitrowy silnik wysokoprężny o mocy 5,4 i 8 KM. Poszczególne modele różnią się od siebie nadwoziem (hatchback i hatchback family), a także akcesoriami i pakietami dodatkowych udogodnień. Najniższa cena nowego modelu to 53 900 zł.
Ligier JS50
Te auta od 14 lat to już nieco nowsza konstrukcja, co widoczne jest w zestawie akcesoriów i nadwoziu. Ligier również jest francuską firmą specjalizującą się w produkowaniu aut z kategorii mikro, chociaż w swojej historii miała też styczność z autami F1. Wszechstronność przydaje się w wypuszczaniu na rynek konstrukcji dla najmłodszych kierowców. W przypadku modelu JS50 mamy do czynienia z silnikiem o pojemności 0,5 litra i o mocy 5 i 8 KM, który jest zasilany olejem napędowym. Autko kosztuje co najmniej 50 tysięcy.
Aixam Crossline Premium
To stylizowany na crossovera przedstawiciel kolejnego francuskiego koncernu motoryzacyjnego. Przyglądając się tej wersji, można śmiało uznać, że jest to model, który lepiej wygląda, niż jeździ. Dla niektórych może nawet kojarzyć się z maszyną uterenowioną. Co jasne, nie ma takich właściwości jezdnych, ale sam design może się podobać. Takie auta od 14 lat kosztują jeszcze więcej i przekraczają 60 tysięcy złotych.
Czy prawo jazdy dla 14-latka i zakup któregoś z przedstawionych aut to dobry pomysł? Wielu rodziców, mając do dyspozycji 50 tysięcy na samochód, poczekałoby do momentu osiągnięcia pełnoletności przez swoje dziecko i kupiło auto miejskie. Jednak nadal są (i prawdopodobnie będą) osoby, które z chęcią usiądą za kierownicą takich malutkich samochodów. Czy warto kupić taki pojazd? Zważ wady i zalety, aby podjąć decyzję.