Tuning samochodów może być wykonywany na różne sposoby. Modyfikacje mogą obejmować:
- wnętrze pojazdu;
- karoserię i felgi;
- zawieszenie;
- silnik;
- układ wydechowy.
Pisząc o modyfikacjach aut, nie można zapomnieć o zjawisku „agrotuningu”, czyli zastosowaniu zmian o swoistym smaku i indywidualnym podejściu.
Dlaczego ludzie kochają auta tuningowane?
Dlaczego kierowcy chcą takie samochody? Można to ująć słowami „mocniej, szybciej – lepiej”. Auta tuningowane mają na różne sposoby wyróżniać się spośród innych. Niektóre z nich przyciągają wzrok obniżonym zawieszeniem, inne dźwiękiem, a jeszcze inne – mocą. W zasadzie więc chodzi o to, by auto wabiło wzrok innych ludzi i przyciągało uwagę swoimi przeróbkami. Oczywiście, nie można powiedzieć, że każdy właściciel takiego auta podczas tuningowania myśli w ten sposób. Niektórzy po prostu chcą cieszyć się lepszą charakterystyką pracy zmodyfikowanego silnika czy zawieszenia.
Jak to zrobić? Najlepsze sposoby na tuning samochodu. Czym jest chiptuning?
W starych silnikach Diesla z turbiną wystarczyło mieć kilka kluczy po ręką – dziesiątkę i trzynastkę oczkową, płaski śrubokręt i ewentualnie młotek. Z takiej jednostki można było wykrzesać dodatkowe konie poprzez zwiększenie dawki paliwa na pompie wtryskowej i przestawienie zaworu wastegate. Kto przesadził z „koksem”, zabierał się za zmianę sprzęgła lub uszczelki pod głowicą. Obecnie auta tuningowane są w inny sposób.
Głównym elementem poddawanym modyfikacji jest sterownik silnika. Wprowadza się w nim zmiany dotyczące:
- kąta wtrysku;
- wartości ciśnienia doładowania;
- zmiany dawki paliwa.
Takie modyfikacje nazywa się chiptuningiem i zwykle ich koszt oscyluje w granicach 1200-1500 zł. W zależności od jednostki napędowej przyrost mocy i momentu obrotowego może sięgnąć od kilkunastu do kilkudziesięciu procent.
Tuning mechaniczny – co jeszcze się zmienia?
Dla osób, którym nie wystarcza chiptuning, możliwe jest dokonanie jeszcze innych zmian. Może chodzić o:
- założenie większej turbiny;
- montaż wydajniejszych wtryskiwaczy;
- zakucie silnika;
- swap silnika (zmiana na inny);
- zmiany układu dolotowego i wydechowego.
Do tego dochodzą oczywiście modyfikacje układu zapłonowego i zawieszenia, a także montaż wydajniejszych hamulców, zwiększenie średnicy tarcz hamulcowych, wzmocnienie sprzęgła i wiele innych.
Gdzie tuningować auto? Nasze propozycje
Auta tuningowane są przede wszystkim w wyspecjalizowanych firmach, ponieważ to gwarancja fachowości i bezpieczeństwa. Pamiętaj, by nie brać się do takich prac ze szwagrem, jeśli obaj nie macie stosownej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. Podpinanie auta pod komputer i wrzucanie mapy silnika pobranej z internetu to raczej krok w stronę zniszczenia silnika lub jego osprzętu. Dlatego jeśli naprawdę chcesz rozsądnie i bezpiecznie podnosić moc w swoim aucie, wybierz taki zakład, który cieszy się renomą wśród klientów.
W jakim miejscu auta tuningowane są profesjonalnie?
Zwykle fachowiec specjalizujący się w tuningu na swoim wyposażeniu ma nie tylko stanowisko do modyfikowania sterowników. Są tam też kanały, podnośniki i hamownia. Strojenie jednostki po wykonaniu zmian jest niejednokrotnie bardziej czasochłonne niż same modyfikacje mechaniczne. Warsztat, który ma potrzebny sprzęt, to na pewno dobry kierunek. Najlepsze samochody po tuningu pochodzą właśnie z takich miejsc. Adresy bez trudu znajdziesz w internecie.
Czy warto kupić auta tuningowane?
Są pewnie kierowcy, którzy chcieliby pójść na skróty i kupić już ulepszony samochód. Ma to swoje zalety. Jakie? Zwykle właściciele takich pojazdów są świadomi, że przy odsprzedaży nie odzyskają środków włożonych w projekt. Oczywiście, zdarzają się tacy, którzy windują ceny, ale zazwyczaj są zmuszeni je obniżyć. Czasem dobrze jest kupić taki samochód i nie zastanawiać się, ile trzeba by było włożyć pieniędzy i czasu we własny pojazd, aby uzyskać taki efekt.
Wady używanych aut po tuningu
Auta tuningowane, które ktoś sprzedaje, mają też oczywiście swoje wady. Zwykle właściciel, który nim jeździł, nie wykonywał takich modyfikacji, by z nich nie korzystać. Dlatego pewne elementy samochodu mogą być mocno wyeksploatowane. W niedalekiej przyszłości po zakupie mogą czekać cię kosztowne zmiany np. wymiana sprzęgła czy turbiny. Kolejna sprawa to jakość przeprowadzonych modyfikacji. Nie masz informacji, gdzie, jak i za ile był robiony tuning w aucie. Trwałość zmian nie jest więc do końca pewna.
Stare modele aut stuningowanych – czy warto kupować?
Czasem zdobycie takiego samochodu może być ciekawą przygodą, żeby nie powiedzieć – inwestycją. Oczywiście, kluczowy jest zakres wykonanych modyfikacji. Może się okazać, że poza samym zwiększeniem mocy w silniku sprzedający zmienił również inne rzeczy takie jak wymiana opon, podwozia czy szyb i postawił na bezpieczny tuning. Przy odrobinie szczęścia znajdziesz całkiem dobrze odświeżone klasyki, które dodatkowo zostały podrasowane. Uważaj jednak na okazje, ponieważ stare auta tuningowane mogą być już na wykończeniu i kolejnym ich przystankiem będzie zakład mechaniki samochodowej lub auto złom.
Modyfikacje, które podnoszą moc w silniku, w ogromnej większości przypadków skracają żywotność podzespołów. To wynika z praw fizyki i mechaniki. Miej na uwadze, że w auta tuningowane prędzej czy później będzie trzeba znów ingerować. Jeśli jednak lubisz zmiany i ulepszanie samochodu, śmiało możesz spróbować. Pamiętaj tylko, aby korzystać z usług profesjonalistów.