Wzrost zainteresowania wyścigowymi samochodami napędzają zawody sportowe, a także gry i filmy, w których motorsport jest najistotniejszy. Fani ogromnych prędkości z zapartym tchem przyglądają się zawodom na torach. Auta wyścigowe pasjonują wiele osób i dostarczają mnóstwa adrenaliny. Czym charakteryzują się takie pojazdy? Dowiedz się, w czym tkwi fenomen najszybszych maszyn z czterema kołami!
Czym właściwie są samochody wyścigowe? Czy używa się ich na torach?
Motosport można podzielić na mnóstwo kategorii. Wśród nich bardzo popularny jest obecnie drift, czyli jazda w kontrolowanym poślizgu. Na terenie Polski odbywają się też rajdy uliczne, górskie, terenowe, a także rallycross czy autocross. Na torach natomiast do głosu dochodzą motocykle, gokarty i auta wyścigowe. Przygotowanie pojazdu pod kątem zawodów w danej kategorii znacząco różni się od siebie, a samo pojęcie modeli wyścigowych jest bardzo szerokie. Dlatego warto przybliżyć techniczne aspekty budowania takich konstrukcji.
Wyścigowe auta i kategorie zawodów
Jaka jest różnica między samochodami wyścigowymi a rajdowymi? Te pierwsze zwykle nie mają homologacji drogowej, a te wykorzystywane do rajdów czasem muszą przemieszczać się po drogach publicznych. Budowa pojazdu przeznaczonego do udziału w wyścigach torowych jest zupełnie inna, bo nie obowiązują tu normy konieczne do przestrzegania dla pojazdów fabrycznych. Poziom emitowanego dźwięku czy spalin nie ma znaczenia, podobnie jak komfort prowadzenia. Dlatego auta wyścigowe zwykle mają lepsze osiągi niż inne modele samochodów.
Auta rajdowe a samochody wyścigowe
Przygotowując auto do rajdów, trzeba wziąć pod uwagę rodzaj trasy. Rajd terenowy jest zupełnie inny niż rywalizacja na płaskiej nawierzchni. Różnią się tutaj typy aut i zastosowane technologie. Z kolei w wyścigach samochody mogą bazować na cywilnych konstrukcjach, ale łączy je z nimi jedynie nazwa i karoseria. Zazwyczaj cała reszta jest zupełnie inna i rozwiązania znacznie odbiegają od tych znanych z seryjnych modeli.
Wyścigowe auto i ich najważniejsze cechy
Najważniejszą rzeczą w pojazdach wykorzystywanych do wyścigów są osiągi. Dąży się do nich na różne sposoby. Zazwyczaj producent wraz ze specjalistami:
- obniża wagę;
- usztywnia zawieszenie;
- montuje sekwencyjne skrzynie biegów i bardziej wysilone silniki;
- stosuje pakiety aerodynamiczne.
Auta wyścigowe nie nadają się do codziennej jazdy nie tylko z powodu braku homologacji, ponieważ ich cechą jest zupełny brak komfortu. Liczy się w nich jedynie to, by zakończyć okrążenie jak najszybciej.
Co powinno mieć wyścigowe auto?
Takie pojazdy poza monstrualnymi mocami muszą też zapewniać kierowcom bezpieczeństwo. Dlatego zawsze montowane są w nich klatki bezpieczeństwa, sportowe kubełkowe fotele i wielopunktowe pasy. Obecne są też systemy zapobiegające powstawaniu pożaru i automatycznie niwelujące powstały ogień. System telemetrii zapewnia zaś zespołowi inżynierów najważniejsze informacje o stanie auta.
Auta wyścigowe – marki i producenci
Kilku producentów zasłynęło głównie autami wyścigowymi. To przede wszystkim:
- Porsche;
- McLaren F1;
- Mercedes;
- Lotus;
- Ferrari;
- Lamborghini;
- Audi;
- BMW;
- KTM:
- Saleen;
- Renault;
- Mazda;
- Honda.
Najpopularniejsze kategorie wyścigowe – zestawienie obecnych klas
Oczywiście, od dekad królową sportów motorowych jest Formuła 1. Auta wyścigowe tej klasy są konstrukcjami projektowanymi właśnie pod wymogi serii wyścigowej. Tak samo jest z klasami F2, F3, LMP1, LM Hypercar, LMP2 czy GT. W pierwszych 5 kategoriach (od F1 do LM Hypercar) auta wyścigowe nie mają swoich odpowiedników ani choćby części obecnych w cywilnych konstrukcjach. Nawet silniki są w nich najczęściej prototypowe. Seria LMP2 korzysta natomiast z homologowanych jednostek napędowych. GT to z kolei już bardziej cywilne auta skonstruowane pod kątem wyścigów. Warto wymienić również takie wyścigi, jak NASCAR, BTCC czy DTM.
Jak zbudować małe auto wyścigowe do sportowej jazdy?
Aby stać się profesjonalnym kierowcą wyścigowym, musisz mieć licencję. A jaką charakterystykę powinno mieć twoje auto wyścigowe, jeśli masz już uprawnienia? Bazą zwykle są modele tylnonapędowe, które cechują się najlepszym sposobem prowadzenia. W dalszej kolejności musisz zadbać o przeprojektowanie swojego pojazdu, który będzie podstawą do budowy gotowego projektu. Do najważniejszych rzeczy, jakie trzeba w nim zmienić lub zainstalować, należą:
- klatka bezpieczeństwa;
- fotel kubełkowy i pasy bezpieczeństwa;
- redukcja wagi;
- sztywne zawieszenie;
- sportowe opony;
- przeprojektowany układ dolotowy i wydechowy;
- zmiana jednostki napędowej.
Wszystkie te modyfikacje pochłoną dziesiątki tysięcy złotych już na samym początku pracy nad samochodem. Auta wyścigowe generują oczywiście mnóstwo kolejnych wydatków. W dalszej kolejności weź pod uwagę eksploatację, naprawy, serwis, treningi, zawody i inne koszty.
Czy warto przerabiać swoje auto na wyścigowe lub kupować gotowy model? Z pewnością nie jest to zabawa dla każdego. Kluczowe kwestie budżet i umiejętności. Nie każdy ma i jedno, i drugie, szczególnie na początku startów. Jeśli masz talent i chcesz ścigać się autami wyścigowymi, postaraj się znaleźć sponsorów. Na początku wesprzeć cię mogą lokalni przedsiębiorcy. Pamiętaj, że żaden słynny kierowca wyścigowy nie zaczynał tam, gdzie jest teraz i walczył o marzenia!