Jeśli na desce rozdzielczej twojego auta pojawi się kontrolka silnika, może to oznaczać konieczność wizyty u specjalisty. Często w ten sposób czujniki sygnalizują awarię wtrysków. Warto wiedzieć, w jaki sposób jej zapobiegać i co zrobić, gdy już do niej dojdzie.
System wtrysku paliwa – co to takiego? Jaki jest koszt naprawy i wymiany wtryskiwaczy benzynowych?
Układ wtryskowy zasila paliwem silnik spalinowy i jest odpowiedzialny za transport benzyny, gazu lub oleju napędowego do jednostki napędowej. W dzisiejszych samochodach znajduje się kilka wtrysków, a każdy z nich kosztuje do 2000 złotych! Łatwo można policzyć, że wymiana wtrysków na nowe może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Na uszkodzenia najczęściej narażone są samochody diesla, które poruszają się głównie po mieście na krótkich trasach. Kumulują się wtedy zanieczyszczenia, które skracają żywotność wtrysków, a także filtra cząstek stałych i turbosprężarki. Większość nowoczesnych silników wysokoprężnych wyposażonych jest w układ wtryskowy common rail.
Awaria systemu wtrysku paliwa – diagnostyka
Diagnoza awarii silnika może być problematyczne. Warto wiedzieć, jak prawidłowo zdiagnozować usterkę. Przede wszystkim wskazywać może na nią spadek mocy silnika. Do tego dochodzą nierówne obroty na biegu jałowym, dymienie na czarno lub biało, zwiększone zużycie paliwa oraz gaśnięcie samochodu na luzie.
Ponadto, jeśli zauważasz problemy przy uruchomieniu silnika na zimno lub przy ponownym uruchomieniu go po trasie, będziesz musiał udać się do mechanika. Ważne, by skorzystać z usług serwisu, który jest sprawdzony i zaufany, by nie doprowadzić do poważniejszej awarii.
Co oznacza zapalenie się kontrolki check engine?
Check engine oznacza w dosłownym tłumaczeniu sprawdzenie silnika. Kontrolka awarii widnieje jako żółty lub czerwony silniczek z napisem „CHECK”. Najczęściej zapala się w wyniku awarii jednostki napędowej lub nieprawidłowymi parametrami jego pracy.
Usterka objawia się również na skutek zastosowania złej mieszanki paliwowo-powietrznej, problemów z zapłonem, zatkanego katalizatora czy uszkodzeń mechanicznych. Może się pojawić również po zatankowaniu niskiej jakości paliwa lub oleju napędowego.
Zapalona kontrolka silnika check engine – co zrobić?
Kiedy zauważysz kontrolkę systemu wtrysku, musisz jak najszybciej udać się do warsztatu. Kontynuowanie dalszej jazdy może być możliwe jeszcze tylko przez jakiś czas po zapaleniu się kontrolki silnika.
Nie należy jednak bagatelizować jej pojawienia się w aucie. W innym przypadku może dojść do poważnej usterki, która doprowadzi do większych kosztów i bardziej skomplikowanych napraw.
Czerwona a żółta lub pomarańczowa kontrolka silnika – różnice
Warto wiedzieć, że zapalenie się kontrolki nie zawsze musi oznaczać niebezpieczną dla samochodu usterkę. Żółta lub pomarańczowa dioda sygnalizuje, że sterownik silnika wykrył pojedynczy błąd. W takim przypadku najlepiej zjechać na parking i pozwolić silnikowi zgasnąć oraz ostygnąć.
Jeśli tryb awaryjny pojawia się nadal, należy udać się do mechanika, by sprawdził czujniki oraz jakość pracy silnika. Czerwona kontrolka oznacza poważny problem i w tym przypadku kontynuowanie jazdy może być niebezpieczne.
Awaria systemu wtrysku – jak naprawić usterkę wtryskiwacza i czy dalsza jazda jest możliwa?
Jeśli zauważysz objawy zepsutych wtryskiwaczy, powinieneś skierować się do zaufanego warsztatu jak najszybciej. Ignorowanie ich może doprowadzić do poważnych problemów, takich jak wypalenie tłoków lub zatarcie turbosprężarki. Zniszczeniu może ulec także pompa wtryskowa oraz filtr DPF (cząstek stałych).
W takim przypadku zostawienie auta u mechanika wiązać się będzie z kosztami nawet w wysokości kilkunastu tysięcy złotych. Na szczęście istnieje szansa alternatywnej regeneracji wtryskiwaczy, która nie wymaga inwestycji w oryginalne części czy ich zamienniki. Każdy wtrysk można wyczyścić lub wymienić jego zużyte elementy.
Kontrolka systemu wtrysku – jak prawidłowo poradzić sobie z awarią?
Do skutecznej naprawy wtryskiwaczy potrzebny jest właściwy dla danego typu zestaw naprawczy. Zawiera on odpowiednie uszczelnienia i śruby. Do tego warsztat musi być wyposażony we właściwe narzędzia i sterylne stanowisko pracy.
Należy jednak wiedzieć, że nieumiejętny demontaż może doprowadzić do poważniejszych problemów. Z tego powodu lepiej skorzystać z usług sprawdzonych specjalistów, którzy dysponują nowoczesnymi narzędziami i doświadczeniem w tego typu naprawach.
Awaria wtrysku – najczęstsze przyczyny
Problemy ze wtryskami objawiają się najczęściej nieprawidłowymi parametrami silnika. Dochodzi do nich w wyniku używania złej mieszanki paliwa i powietrza.
Kłopoty związane z zapłonem również są przyczyną awarii. Zalany katalizator oraz usterki mechaniczne także negatywnie wpływają na układ wtrysków benzyny lub oleju napędowego.
Paliwa niskiej jakości, kłopoty mechaniczne oraz nieprawidłowe używanie samochodu może doprowadzić do awarii wtrysków. Z tego powodu warto zapobiegać i działać profilaktycznie, dbając o jakość dostarczanej mieszanki.