Bagnet w samochodzie znajduje się pod maską auta. W zależności od typu pojazdu lub jednostki napędowej może mieć pomarańczowy, żółty lub biały uchwyt. Ze względu na wspomnianą kolorystykę, łatwo go namierzyć na tle ciemnych komponentów znajdujących się pod przednią klapą auta.
Kiedy sprawdzać poziom oleju?
Bagnet w samochodzie służy przede wszystkim do sprawdzania poziomu oleju silnikowego. Płyn jest siłą napędową motoru. Regularne upewnianie się, że znajduje się w odpowiedniej ilości to najlepszy sposób na to, żeby uniknąć katastrofalnej w skutkach awarii i związanych z nią dużych kosztów naprawy.
Bagnet w samochodzie powinien być zapoznany z każdej strony przede wszystkim przez właścicieli starszych pojazdów. Dzieje się tak ze względu na to, że mają długi przebieg i nieodpowiednia ilość lub jakość oleju będzie łączyć się z drogimi naprawami w zakładzie mechanicznym. Samochody z silnikami pracującymi na oleju mineralnym wymagają wymiany płynu co 3 000 km lub 5 000 km. Z kolei motory napędzane typem syntetycznym potrzebują wymiany co 8 000 km do 10 000 km lub raz w roku,
W starszych pojazdach może też dochodzić do wypalania niewielkich ilości oleju w trakcie każdej jazdy, co w efekcie sumuje się do takich ubytków, które mogą sprawić, że poziom substancji będzie zbyt niski i konieczna jest częstsza wymiana. Bagnet w samochodzie najlepiej używać przynajmniej raz w tygodniu.
Bagnet w samochodzie – jak go używać?
Bagnet w samochodzie używa się w bardzo prosty sposób. Do jego obsługi wystarczy przygotować szmatkę, ręcznik papierowy i opcjonalnie instrukcję samochodu, jeśli ktoś chce się upewnić, czy wszystko robi dobrze. Olej wymienia się co około 6 miesięcy. Niezależnie od tego, czy jednostka napędowa jest regularnie uruchamiana, czy nie.
Na początku zapoznaj się z instrukcją obsługi auta i postępuj zgodnie z zaleceniami producenta auta. Niektóre nowsze samochody mają elektroniczny monitor oleju i do maską nie znajduje się tradycyjny bagnet do ręcznej kontroli.
Jeśli sprawdzasz olej samodzielnie, upewnij się, że samochód jest zaparkowany na równym podłożu. Bagnet olejowy trzeba używać na zimnym silniku. Dlatego nie można robić tego od razu po zakończeniu jazdy. W takiej sytuacji istnieje wysokie ryzyko poparzenia.
Pomiar stanu oleju samochodowego w komorze – jak odczytać informacje ze wskaźnika?
Kiedy jednostka napędowa ma odpowiednią, niską temperaturę, możesz otworzyć maskę auta i namierzyć bagnet w samochodzie. Wyciągnij go z silnika i wytrzyj olej z końcówki. Potem włóż element z powrotem do rurki i wciśnij go do końca.
Wyciągnij go z powrotem i obejrzyj obie strony, żeby zobaczyć, na jakim poziomie jest olej. Każdy bagnet w samochodzie ma jakiś sposób wskazania właściwego poziomu płynu. Mogą to być, na przykład dwa otwory na szpilki, litery L – low (tłum.pol. niski) i H – high (tłum. pol. wysoki), skróty MIN i MAX, czy po prostu zakreślony obszar. Jeśli po wyjęciu wskaźnika góra pozostałości po oleju znajduje się pomiędzy dwoma znakami lub w obrębie kreskowania, to poziom jest właściwy.
Bagnet w samochodzie – do czego jeszcze służy?
Bagnet w samochodzie można wykorzystać nie tylko do pomiaru poziomu oleju, ale także do sprawdzenia, czy substancja nie jest zabrudzona. W momencie, gdy wyciągniemy go z komory, a jego barwa będzie półprzezroczysta i bursztynowa, to możemy stwierdzić, że olej jest świeży.
Jednak kiedy kolor oleju będzie miał ciemny odcień, to jest to oznaka, że substancja pochłania brud, szlam i zanieczyszczenia, co nie stanowi normalnego zjawiska. Dlatego, gdy na bagnecie pojawi się ciemnobrązowy lub czerniawy olej, trzeba podjąć dalsze kroki w celu weryfikacji stanu substancji.
Niekiedy zdarza się, że bagnet w samochodzie będzie miał na sobie olej o białym, szarym lub czerwonym odcieniu. W pierwszych dwóch przypadkach będzie to sugerowało wyciek z uszczelki głowicy – potwierdzi to też pienista konsystencja płynu. Nietypowy kolor powstaje w momencie, gdy olej miesza się z wodą/chłodziwem wewnątrz silnika z powodu nieszczelnej głowicy.
Z kolei substancja o czerwonawym zabarwieniu będzie sygnałem, że ATF (automatic transmission fluid), czyli płyn do automatycznej skrzyni biegów miesza się z olejem silnikowym.
Następna kwestia to lepkość, czyli grubość oleju. Świeży powinien mieć konsystencję melasy lub oliwy z oliwek. W sytuacji, gdy będzie nadmierne czarny i gęsty, trzeba go natychmiast wymienić. Warto w tym celu udać się do zaufanego mechanika, który poprawnie odkręci korek od miski olejowej, nie uszkadzając jej i wypełnić świeżą substancją.