Biały dym z rury wydechowej może być powodem do obaw, ale nie musi. Jakiego koloru dym może wydobywać się z układu wydechowego? Zasadniczo może on być:
● czarny;
● niebieski;
● biały.
Każdy z nich może oznaczać inne usterki albo być objawem nieprawidłowości funkcjonowania osprzętu silnika. Dla przykładu – niebieski dym w jednostkach benzynowych i dieslach to najczęściej objaw spalanego oleju silnikowego. W dodatku za autem niemiłosiernie śmierdzi, co nie jest zbyt przyjemne.
Czarny dym dotyczy w zdecydowanej większości diesli i oznacza sporo niespalonego paliwa (zbyt duża dawka paliwa), lejące rozpylacze wtryskiwaczy (słabe rozpylenie) lub wycięty katalizator. A co oznacza biały dym z rury wydechowej? Czy również jest powodem do niepokoju?
Biały dym z rury – jakie są tego przyczyny? Jakie usterki może oznaczać?
Pierwsza rzecz absolutnie godna wyszczególnienia na samym początku – biały dym z rury wydechowej przy odpalaniu nie musi oznaczać usterki. Dlaczego?
Może być on zwyczajnie mylony z bezbarwną parą wodną. Takie zjawisko czasami występuje w bardzo wilgotne dni, w momencie, gdy uruchamiasz silnik po nocnym postoju „pod chmurką”.
Wilgoć zbierająca się również w rurze wydechowej jest ogrzewana bardzo szybko i przekształca się w parę wodną. Jest szczególnie widoczne, gdy to z instalacji gazowej wydobywa się biały dym z wydechu. LPG jest niedokładnie wystrojone i zwiększa temperaturę spalin, a to sprzyja powstawaniu pary wodnej w sporych ilościach.
Biały, śmierdzący dym z rury wydechowej – czy to coś innego niż uszczelka?
Oczywiście, że tak. Nie każdy przypadek oznacza, że silnik czeka kapitalny remont, gdy z rury wydechowej wydobywa się biały dym. Diesel lub silnik benzynowy mogą po prostu nabierać wody do komory spalania. Może się jednak zdarzyć, że nie pochodzi ona z kanałów wodnych, a z zaworu recyrkulacji spalin (EGR).
Jak to możliwe? Aby nie wtłaczać gorących spalin do komory spalania, schładza się je w chłodnicy wodnej (dedykowanej). Jeśli ta ulegnie uszkodzeniu, to do cylindrów będzie przedostawała się właśnie woda i biały dym z rury wydechowej diesel będzie wypuszczał właśnie jako jej parującą formę.
Kiedy biały dym z rury wydechowej oznacza uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?
Aby być tego pewnym, musisz wykluczyć obecność i uszkodzenie chłodnicy EGR-u. Poza tym powinieneś sprawdzić, w jakim stanie są węże od chłodzenia (czy nie puchną i jaką mają temperaturę) oraz wykonać test obecności CO2 w układzie chłodzenia i cieczy chłodzącej.
Jeśli dodatkowo w zbiorniczku wyrównawczym słyszysz bulgotanie cieczy (ewidentnie gaz), a bagnet oleju napędowego jest wypychany ze swojego miejsca, to jest niemal pewne, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany. Biały dym z rury wydechowej dostrzeżony gołym okiem w tym przypadku oznacza nadchodzący remont silnika.
Biały dym z rury LPG i diagnostyka w autach z silnikami Diesla i benzynowymi
Pamiętaj, że biały dym z rury wydechowej „benzyny” i „diesla” nie powinien być bagatelizowany. Nawet jeśli jest to tylko para wodna, ale samochód ma LPG, dobrze, żebyś sprawdził, czy nie trzeba czegoś wyregulować.
Poza tym jazda autem, które dymi stale na biało lub na jakikolwiek inny kolor to prosta droga do kompletnego remontu jednostki napędowej, lub jej osprzętu.
Co oznacza biały dym z rury wydechowej i jak się go pozbyć?
W zasadzie najgorsze, co może się zdarzyć z twoim autem, gdy zauważysz kłęby dymu, to rozbieganie silnika. Jeśli nie wiesz, jak to wygląda, to zerknij na jeden z popularnych portali z filmami. Dobra wiadomość jest taka, że zdarza się to praktycznie tylko w turbodoładowanych dieslach.
Jeśli zauważysz biały dym na zimnym silniku diesla, który nie ustępuje z czasem, to wykonaj dodatkowe sprawdzenie obecności CO2 w poziomie płynu chłodniczego. Umów się tez na wymianę uszczelki pod głowicą, aby wykluczyć problem nieszczelności. Jakie koszty musisz wziąć pod uwagę?
Biały dym z rury wydechowej i koszty remontu silnika u mechanika
Jeśli zerkniesz tylko na ceny uszczelek pod głowicę, możesz się ucieszyć – zazwyczaj jest to nieco ponad 100 złotych. Jednak do tego dochodzi planowanie głowicy, nowe szpilki (nie daj się namówić na składanie silnika przy użyciu starych szpilek!), nowy napęd rozrządu.
Może trzeba będzie wymienić jeszcze uszczelniacze zaworowe, skoro głowica jest już zdjęta, a dojdzie oczywiście robocizna. Efekt? Zapłacisz ponad 1000 złotych, dlatego musisz się przygotować, że efekty białego dymu z rury wydechowej uderzą cię po kieszeni.
Jaką radę na koniec możesz wziąć sobie do serca? Jeśli zauważasz biały dym przy odpalaniu w benzynie czy dieslu – nie panikuj. To może być para wodna. Nie zawsze też każdy taki dym to uszkodzona uszczelka pod głowicą. Najpierw dokonaj diagnostyki, a potem bierz się za gruntowny remont.