Za co odpowiada cewka zapłonowa w aucie?
Cewka zapłonowa jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem układu zapłonowego w silniku pojazdów benzynowych. Odpowiada za wytworzenie ładunku elektrycznego, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu 25-30 tys. woltów! Gromadzi energię elektryczną z akumulatora i umożliwia powstanie iskry, niezbędnej do zainicjowania procesu spalania! To bardzo ważny element, dlatego zdecydowanie warto dbać o żywotność cewki zapłonowej, a w razie konieczności, nie zwlekać z jej wymianą!
Cewka zapłonowa – budowa
Cewka zapłonowa działa w oparciu o zasadę elektromagnetyzmu. Każda z nich ma w sobie tak naprawdę dwie cewki, tj. zwoje drutu nazywane uzwojeniem pierwotnym i wtórnym. Pierwsza – pierwotne złożone jest z drutu o większej grubości i jednocześnie mniejszej liczby zwojów. Ma ono styk dodatni i odpowiada za pobieranie prądu do cewki zapłonowej w aucie. Co jest jeszcze istotne? Otóż oba przewody elektryczne mają połączenie masowe, ale cewka ma około 100-200 razy więcej zwojów od pierwotnej, wykonanej z około 10-krotnie cieńszego drutu.
Cewka zapłonowa – zasada działania
Jeden z końców uzwojenia wtórnego podłączony jest do masy, a drugi do styku wysokiego napięcia, które wysyła poza cewkę zapłonową. Oba są owinięte wokół wspólnego rdzenia z żelaza, zbudowanego z kilku płytek metalowych, z których każda oddzielona jest izolacją. Jeśli dojdzie do zepsucia cewki zapłonowej w samochodzie, wówczas układ zapłonowy nie może działać poprawnie i nie dochodzi do zapłonu silnika.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową? Objawy uszkodzenia
Bardzo często zdarza się, że przewody zapłonowe, rozdzielacz czy zużyte świece zapłonowe są przyczyną problemów z układem. Jeśli chcesz sprawdzić, czy cewka zapłonowa działa poprawnie, to powinieneś wykonać test, który polega na pomiarze rezystancji pierwotnego i wtórnego uzwojenia. Innymi słowy, powinieneś wykonać pomiar oporności, czyli wielkości określającej relację między napięciem a natężeniem prądu elektrycznego. Jak to wygląda w praktyce? Aby sprawdzić cewkę zapłonową potrzebne ci będzie urządzenie nazywane omomierzem.
Rezystancja pierwotnego może wynosić od wartości poniżej 1 oma nawet do kilku omów w zależności od samochodu. Z kolei rezystancja wtórnego może być równa od około 800 omów do nawet kilkunastu kiloomów. Wartość zmierzonej rezystancji powinieneś porównać do parametrów, jakie wskaże ci producent cewki zapłonowej w twoim aucie.
Problem z cewką zapłonową może tkwić w wystąpieniu zwarcia międzyzwojowego. Możesz to sprawdzić przy użyciu oscyloskopu. Test polega na podłączeniu sondy indukcyjnej lub pojemnościowej do kanałów wysokiego napięcia. Jeśli masz w samochodzie pojedyncze cewki nakładane na świece, tzw. cewki jednoiskrowe, musisz użyć specjalnej sondy dokonującej pomiaru przez obudowę tej części auta.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową w nowszych autach?
W nowszych typach samochodów do zbadania układu zapłonowego wystarczy ci podłączenie skanera diagnostycznego. O ile twój samochód ma system wykrywania wypadania zapłonu, taki skaner wskaże, którego właściwego cylindra dotyczy problem. Nie określi on jednak jego przyczyny.
Żywotność cewki zapłonowej – ile wynosi?
Szacuje się, że oryginalne, wysokiej jakości cewki zapłonowe wytrzymują nawet do 200 tys. km przebiegu. Tańsze zamienniki cewek zapłonowych mają zdecydowanie niższą żywotność. Zwykle nie przekracza ona 50 tys. km przebiegu. Jak zatem widać, warto inwestować w nowe części, sygnowane logiem najlepszych producentów, by uniknąć awarii i konieczności częstej wymiany cewki zapłonowej.
Cewka zapłonowa – cena
Jeżeli stoisz przed koniecznością wymiany cewki zapłonowej to zapewne zastanawia cię, na jaki wydatek musisz się przygotować. Uspokajamy! Cena działającej cewki zapłonowej nie zrujnuje twojego budżetu. Możesz zdecydować się na droższe rozwiązanie, tj. kupić części renomowanych firm. Koszt markowego zamiennika cewki zapłonowej oscyluje w granicach 100-150zł, natomiast najtańsze wersje możesz już znaleźć nawet za 60 zł.
Cewka zapłonowa – objawy
Cewka zapłonowa, podobnie jak każdy inny element, może ulec zniszczeniu. Objawy zniszczonej cewki zapłonowej mogą być różne, podobnie jak przyczyny awarii. Czasem cewka jest niewłaściwie dobrana do auta, np. w pojeździe w układzie zapłonowym zamontowano część o zbyt dużej oporności pierwotnego. Jakie są wówczas objawy wskazujące na cewkę zapłonową? Zwróć uwagę na słabszą iskrę i większe zużycie paliwa oraz niższą moc pojazdu. Z drugiej strony, gdy w aucie zainstalujesz cewkę zapłonową o zbyt małej rezystancji, będzie to skutkować zbyt dużym przepływem prądu, który może zepsuć tę część pojazdu czy nawet cały moduł zapłonowy. Konieczna jest wówczas wymiana cewki zapłonowej. Pamiętaj o konieczności doboru tego elementu według zaleceń producenta pojazdu.
Inne objawy awarii cewki zapłonowej
Poniżej wskazujemy objawy zniszczenia cewki zapłonowej. Jeśli je wykryjesz, prawdopodobnie czeka cię wymiana tego elementu. Oto objawy cewki zapłonowej w samochodzie, które powinny cię zaniepokoić:
- problemy z odpaleniem silnika;
- szarpanie w czasie jazdy;
- nierównomierna praca na jałowym biegu;
- mniejsza moc silnika.
Uszkodzenie cewki zapłonowej – najczęstsze przyczyny
Zniszczenie cewki zapłonowej może powodować:
- nieszczelny kolektor dolotowy;
- zepsuty zawór.
Wypadanie zapłonu możesz stosunkowo łatwo zdiagnozować w aucie, w którym producent zastosował pojedyncze cewki zapłonowe na każdym cylindrze. Wystarczy, że je pozmieniasz i sprawdzisz, czy wypadanie zapłonu przenosi się z konkretną częścią. Jeśli potwierdzasz te objawy, to masz pewność, że konieczna będzie wymiana cewki zapłonowej.
Pamiętaj, że nie ma możliwości regeneracji cewki czy też jej naprawy. Jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy zepsutej cewki, szybko ją wymień, żeby uniknąć poważniejszych awarii, które mogą nieść za sobą spore problemy i… koszty.