Chlapacze – gdzie trzeba je stosować?
Zastosowanie chlapaczy jest naprawdę szerokie. Te gumowe elementy stanowią niezbędny element wyposażenia maszyn rolniczych. Chlapacz należy założyć do naczepy, ciągnika i innych maszyn, których wysokość nad jezdnią elementu umieszczonego za kołem (błotnik) jest większa niż 25% odległości między tym elementem a płaszczyzną pionową przechodzącą przez tylne koło. W praktyce chodzi o to, by wszystko, co podnosi się za kołem, zatrzymywało się na chlapaczu lub fartuchu, a nie wylatywało w powietrze.
Podobnie sprawa wygląda w pojazdach o masie całkowitej do 3.5 tony. Zarówno auta osobowe, dostawcze, ciężarowe jak i autobusy powinny zawierać tego typu dodatek. Jednak w większości przypadków obecnie przynajmniej samochody osobowe nie posiadają go. Dlaczego? Dalszy ciąg zapisu związanego z wykorzystaniem chlapaczy mówi, że nie obowiązują one w pojazdach, w których nie ma na nie miejsca fabrycznie.
Czy warto montować chlapacze dodatkowo?
Skoro twój pojazd nie był wyposażony w fartuchy na poziomie produkcji, nie musisz ich stosować. Jednak warunki użytkowania pojazdów w Polsce mogą skłaniać wielu kierowców do zastanowienia się, czy warto iść w kierunku ich montażu. Na rynku jest wiele modeli dostosowanych do konkretnego pojazdu, a także chlapacze uniwersalne czy rajdowe. Można je dopasować do motocykla, auta terenowego, pojazdu dostawczego, maszyny rolniczej, a nawet przyczepki, którą ciągnie się na haku.
O czym pamiętać przy wybieraniu chlapaczy samochodowych?
Wybierając chlapacze, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
- fartuchy powinny być nie mniejsze niż szerokość opony. Jeśli chcesz zmieniać rozmiar kół i ogumienia z przestrzeni sezonu to dobrze przemyśl, jakie chlapacze umieścisz w swoim aucie;
- chlapacze powinny zapewniać taką miękkość, by skutecznie blokowały wodę, błoto i kamienie, które mogą zostać wyrzucane za pojazd.
Jak montować chlapacze do naczepy i chlapacze w pojazdach rolniczych?
Metod montowania chlapaczy jest kilka. Wszystko zależy od rodzaju pojazdu, twardości błotnika lub zderzaka i rodzaju materiału, z jakiego wykonany jest fartuch. Dla przykładu w pojazdach rolniczych i przyczepach, chlapacze implementuje się w miejscu fabrycznych otworów mocujących. Należy też dobierać takie części zamienne, by posiadały one już miejsca na uchwyty montażowe. Wtedy pozostaje jedynie odpowiedni dobór do szerokości opony i wysokości błotnika.
Nieco inaczej sytuacja ma się np. w przyczepach jednoosiowych, które holuje się na haku w pojazdach osobowych czy dostawczych. Nie zawsze muszą one być fabrycznie wyposażone w chlapacze, dlatego kierowca może zdecydować, że je zamontuje. Przyda się do tego wiertarka, nitownica lub kilka śrub z nakrętkami i listwa metalowa, która pokrywa się rozmiarem z szerokością fartucha. W ten sposób można zamontować chlapacze uniwersalne właściwie, żeby nie narazić ich na urywanie się gumy przy otworach montażowych.
Chlapacze uniwersalne w autach osobowych, czy to dobry wybór?
W samochodach osobowych sprawa jest nieco inna. Chlapacze uniwersalne mogą nie być dobrym wyborem. Często lepiej zdecydować się na dedykowane lub cieńsze chlapacze. Dlaczego? Ze względu na delikatną strukturę błotnika i nadkola.
Montaż chlapaczy przeprowadź precyzyjnie, tak, aby nie dziurawić elementów nadwozia wielokrotnie. Źle zamontowany chlapacz może spowodować zbieranie się wody i innych zanieczyszczeń między nim a karoserią i doprowadzać do powstawania ognisk korozji.
Twardość chlapaczy rajdowych, do naczepy i uniwersalnych
Pamiętaj, by wybrane chlapacze: do naczepy, rajdowe czy uniwersalne, miały odpowiednią twardość. Dlaczego? Zbyt miękkie elementy gumowe nie zapewnią dostatecznej ochrony aut jadących z tyłu przed kamykami i innymi zabrudzeniami. Natomiast zbyt twarde chlapacze mogą spowodować ruch elementów montażowych i uszkodzenia mechaniczne w nadwoziu. W konsekwencji może dojść do poważnych ubytków i konieczności naprawy blacharskiej.
Podsumowując: w niektórych przypadkach fartuchy ochronne są konieczne. Jednak w większości przypadków są jedynie opcją. Pamiętaj, by dobierać je właściwie do swojego pojazdu i z uwzględnieniem właściwości gumy. Nie zapomnij też o solidnym montażu. Warto wybierać z takich produktów, które nie będą szpecić, lecz dodadzą autu dodatkowego waloru.