Zastanawiasz się, co ile wymiana rozrządu jest konieczna? Rozrząd to element kluczowy dla działania samochodu, którego utrzymanie w jak najlepszym stanie jest w naszym interesie. Jak często należy wymieniać łańcuch rozrządu i jego resztę? Ile kosztuje zamontowanie nowego paska w tym elemencie?
Ta konstrukcja jest odpowiedzialna na za doprowadzanie paliwa do silnika, a później odprowadzania z niego spalin. Sprawdź, jak często należy ją wymieniać, aby samochód nas nie zawiódł.
Jak zbudowany jest rozrząd i jego podzespoły w aucie?
Rozrząd ma dość skomplikowaną konstrukcję. Najistotniejszym faktem dla przeciętnego użytkownika jest to, że jest napędzany paskiem lub łańcuchem. To kluczowa informacja w kontekście trwałości rozrządu. Teoretycznie solidne łańcuchy są o wiele lepszym rozwiązaniem, gdyż wykazują większą trwałość. Były stosowane głównie kilkadziesiąt lat temu, skąd wzięło się przekonanie, że w starszych autach były wręcz pancerne. Wytrzymywały nawet po kilkuset tysiącach przejechanych kilometrów. Z czasem producenci zaczęli jednak stosować paski zamiast łańcuchów, a wytrzymałość układu diametralnie spadła.
Aktualnie są to rozwiązania stosowane wymiennie w różnych silnikach, a sama budowa rozrządu i jego mechanizmu jest zależna od rodzaju silnika, a także konkretnych założeń projektowych. Istotnym rozróżnieniem dla ciebie jest to, że nieco inaczej należy rozpatrywać zmianę na nowy układ w silniku diesla, a inaczej w silniku benzynowym.
Inne ważne elementy układu rozrządu to, których nieprawidłowe funkcjonowanie może prowadzić do awarii to:
- napinacz paska lub łańcucha,
- wałek rozrządu lub wał korbowy,
- głowica,
- napęd rozrządu,
- pompa wody.
Regularna wymiana paska rozrządu – czy to konieczne?
Cykliczna wymiana podstawowych części eksploatacyjnych auta jest bardzo istotna, jeśli chcesz uniknąć późniejszych, bardzo kosztownych napraw. Pytanie, jak często należy to robić, jest w tym kontekście bardzo ważne. Kierowcy zdają sobie sprawę, że uszkodzony układ oznacza spory koszt naprawy i całkowicie unieruchomiony samochód. Podejście kierowców do tej newralgicznej części silnika jest bardzo różne. Niektórzy bagatelizują konieczność regularnego kontrolowania stanu rozrządu, a inni robią to bardzo często z należytą uwagą. Niezależnie od tego, jakie masz podejście, warto, żebyś wiedział, co ile km należy wymienić rozrząd, a przede wszystkim pasek rozrządu. Cena bywa wysoka, ale o tym za chwilę.
Co ile wymiana rozrządu?
Zanim przejdziemy do meritum, przybliżymy nieco informacji, za co w ogóle odpowiada rozrząd. Ta część steruje zaworami silnika, które z kolei odpowiadają za przepływ mieszanki paliwowej w cylindrach. Biorąc pod uwagę, jak przebiega ten proces od strony technicznej, gdy w czasie jazdy dojdzie do nagłego uszkodzenia układu, niechybnie uszkodzeniu ulegnie co najmniej kilka elementów silnika. Dlatego też powinieneś wiedzieć, co ile wymiana rozrządu jest konieczna.
Kiedy wymienić rozrząd?
Jednoznaczne określenie, po ilu kilometrach zmiana tego elementu na nowy jest niezbędna, okazuje się trudne ze względu na różne warunki eksploatacji, a także zróżnicowaną żywotność tego elementu w różnych modelach. Podstawą zawsze powinny być zalecenia producenta, który stara się jak najbardziej precyzyjnie określić te dane. Takie informacje mogą się jednak różnić nie tylko pomiędzy markami, ale też poszczególnymi modelami, a nawet rocznikami. Z każdą nową wersją danego modelu, silnik może bowiem być nieco inaczej skonstruowany.
Informacja o tym, co ile kilometrów wymienia się rozrząd w konkretnym modelu, zawsze jest podana w książce serwisowej. Jeśli się takiej nie posiada, zawsze można te informacje sprawdzić w oficjalnych katalogach w Internecie. Warto to zrobić i nie bazować na ogólnych wytycznych, które często mogą nieco odbiegać od założeń producenta, chociażby ze względu na możliwość znalezienia po prostu nierzetelnych informacji. W tej materii polegaj na oficjalnych danych konkretnego producenta.
Ile trwa wymiana rozrządu w aucie?
Wymiana paska rozrządu nie jest skomplikowanym zadaniem, szczególnie dla doświadczonych fachowców. W przypadku prostych konstrukcji, po dwóch lub maksymalnie trzech godzinach będzie już po wszystkim. Nie sposób jednak nie dociekać, ile trwa zmiana tego elementu na nowy w sytuacji, gdy trzeba wyjąć silnik? Tu sprawa już nie jest tak prosta. Wówczas proces ten może trwać około dwóch trzech dni roboczych. Dłużej może potrwać również praca z innymi elementami tego układu, np. wymiana napędu rozrządu.
Co ile sprawdzać stan rozrządu i czy można uniknąć uszkodzenia tej części?
Doświadczony mechanik może wstępnie zdiagnozować stan rozrządu. Nie sposób zrobić tego precyzyjnie i określić, że układ ulegnie uszkodzeniu po konkretnej ilości przejechanych kilometrów. Fachowiec będzie w stanie określić rząd wielkości, kiedy to nastąpi. Pasek rozrządu, który jest specyficznie zbudowany, musi być w należytym stanie. Jego zerwanie spowoduje całkowite uszkodzenie układu, tłoków i cylindrów. Fachowiec zweryfikuje czy nie ma na nim uszkodzeń, a także, czy materiał, z którego jest wykonany, ma parametry zbliżone do fabrycznych i czy nie zaszło już zjawisko zmęczenia materiału. Nie sposób tego sprawdzić w domowych warunkach, jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy, gdyż wymaga to zdjęcia pokrywy silnika.
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu silnika?
Jak już wspomnieliśmy, podstawą diagnostyki jest sprawdzenie, czy pasek rozrządu nie jest już nazbyt wyrobiony i czy nadal nadaje się do użytkowania. Jeśli nie, konieczny będzie zakup nowego paska rozrządu. Cena tego elementu zależy przede wszystkim od marki i modelu auta. Zakup nie powinien jednak zrujnować twojego portfela. W przybliżeniu i w zależności od producenta cena paska rozrządu waha się od 100 do nawet 1000 zł. Ale to nie jedyny koszt, jaki poniesiesz przy zmianie na nowy tego elementu. Musisz także wziąć pod uwagę wydatki związane z robocizną, które w każdym mieście prezentują się odmiennie. Do ceny paska rozrządu dolicz zatem koszt wymiany, oferowany przez wybrany serwis.
Co ile wymiana łańcucha rozrządu jest zalecana według specjalistów?
Jeśli chcesz określić dokładny czas, w którym powinieneś wymienić pasek rozrządu na nowy, można przyjąć dwie strategie. Jedną z nich jest wyznaczenie tego w ilości przejechanych kilometrów, a drugą w ilości lat od ostatniej zmiany tego elementu na nowy. A zatem, co ile km zmiana tego elementu na nowy jest konieczna? Niektórzy producenci podają okres zbliżony do około 100 000 kilometrów. Dotyczy to silników benzynowych, lecz musisz też uwzględnić, że te wytyczne mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt procent w zależności od modelu silnika.
Niekiedy podaje się też okres pięciu lat, ale o wiele lepiej jest bazować na przejechanych kilometrach, gdyż to bardziej precyzyjna metoda.
Pozostaje jeszcze pytanie, co ile wymienia się rozrząd w dieslu. Biorąc pod uwagę większą trwałość takich rozrządów, mogą one wytrzymać nawet 120 tysięcy kilometrów, jednak w niektórych modelach wytyczne producentów mówią o około 60 tysiącach. Wszystko jest więc zależne od konkretnego auta.
Zmiana tego elementu na nowy jest niezbędna po jego uszkodzeniu, dla zachowania trwałości silnika. W decyzji o tym, czy powinieneś to zrobić, kieruj się wytycznymi producenta, a gdy nie jesteś pewny, skontaktuj się z mechanikiem.