Crossover a SUV – czym się różnią te pojazdy? Terenówki o różnych nadwoziach

Nadwozia crossover a SUV – co jest bardziej oszczędne?

To, ile pali samochód zależy od konkretnego modelu, a także od sposobu, w jaki prowadzisz pojazd. Nie da się jednak ukryć, że w większości przypadków przewagę ma crossover, a SUV (skrót od ang. sport utility vehicle) będzie palił więcej. Dlaczego crossover jest bardziej oszczędny? Crossover to niewielki, miejski samochód z nadwoziem umieszczonym nieco wyżej nad jezdnią. Jest to samochód wyraźnie mniejszy i nawiązuje do segmentów aut miejskich (B) i kompaktowych (C). Jego niższa waga sprawia, że silnik nie musi aż tak ciężko pracować, by osiągnąć oczekiwaną prędkość. Jest tańszy w użytkowaniu, co przecież ma znaczenie. Ile palą konkretne modele? M.in. Mazda CX-3 1.8 z silnikiem Diesla będzie paliła ok. 7,8 l na 100 km (crossover), a SUV Honda CR-V 1.5 silnikiem benzynowym może palić nawet ponad 12 l na 100 km. To naprawdę duża różnica!

Crossover a SUV – te pojazdy mają swoje wady!

Wiesz już, czy SUV, czy crossover ma niższe spalanie. A jakie wady mają konstrukcje z tego segmentu? Nie są pojazdami szczególnie szybkimi i nadmiernie dynamicznymi. Choć jazda nimi na trasie jest wygodna, wynika to raczej z płynności, a nie przyspieszania w ułamki sekund do setki. Nie każdemu kierowcy będzie więc pasował taki styl jazdy, który jest jeszcze bardziej charakterystyczny w przypadku cięższych modeli, czyli w SUV-ach. Ponadto auta terenowe i uterenowione mają słabsze hamulce, więc trzeba zachować ostrożność. Przy spotkaniu z takim pojazdem pieszy po prostu nie ma szans.

Czym się różni SUV od crossovera? Podstawowa różnica – napęd i przyspieszenie

Aby lepiej zrozumieć, czym się różni SUV od crossovera, warto porównać ich przyspieszenie. Dzięki temu lepiej zorientujesz się, jaką moc mają dane auta osobowe. Crossover zwykle będzie miał nieco większe przyspieszenie. Jest to związane z jego nieco niższą wagą i mniej masywną budową. I tak na przykład niewielki crossover Audi Q3 2.0 TDI Sport przyspiesza do 100 km/h w 9,5 sekundy. Nieco większy Renault Kadjar dCi 130 napęd 4×4 zrobi to w 11,5 sekundy (to także crossover), a SUV Hyundai Santa Fe 2.0 będzie potrzebował do tego ponad 10 sekund. Warto tu zwrócić uwagę na to, że sportowy Renault Clio V6 taką samą prędkość osiągnie w 6,4 sekundy.

SUV a crossover – dla kogo te miejskie samochody?

Crossover a SUV – które najlepiej wybrać? Obydwa typy samochodów mają swoje wady i zalety. SUV i crossover to świetna opcja dla osób szukających dużego i bezpiecznego pojazdu, który dobrze poradzi sobie w naprawdę trudnym terenie. Jeśli mieszkasz w górach lub prowadzisz gospodarstwo, tak silny i mocny samochód może być niezmiernie przydatny. W SUV-ach częściej spotkać można bardziej terenowe zawieszenie z napędem na cztery koła, z blokadą dyferencjału lub reduktorem. Ponadto takie auto jest też znacznie bezpieczniejsze, ponieważ zwykle jest stworzone z mocniejszych materiałów. Z jego pomocą bez problemu możesz holować inny pojazd. Gdy wjedziesz nim do miasta, na pewno zrobisz duże wrażenie na wszystkich wokół. To w końcu nie jest zwyczajne auto! 

SUV czy crossover – jaki pojazd dla rodziny z tych segmentów?

Crossover a SUV to wcale nie jest taki prosty wybór! Jednak jeśli masz większą rodzinę i zależy ci przede wszystkim na wygodnym i bezpiecznym aucie, które będzie w miarę ekonomiczne, warto postawić na crossovera. Większość crossoverów, choć ma większy prześwit, nie nadaje się do jazdy po terenie, chociaż polepszy komfort jazdy, np. na progach zwalniających i krawężnikach. Dodatkowo crossover zapewnia kierowcy wyższą pozycję za kierownicą. Znacznie lepiej sprawdzi się on w miejskich warunkach, ponieważ jego mniejsze gabaryty ułatwią ci parkowanie. Nadal jest to duży, bezpieczny samochód, w którym zmieścisz bagaże i zapewnisz bezpieczeństwo dzieciom. To może być też dobry wybór dla osób, które codziennie dojeżdżają do pracy np. do miasta ze wsi lub z bardziej odległych przedmieść.

Dodaj komentarz