Pierwszym symptomem jest zapalona kontrolka check engine. Oprócz tego silnik może zacząć pracować nierównomiernie, szarpać i stracić moc, co jest odczuwalne zarówno w trakcie postoju, jazdy, jak i podczas wyprzedzania. Na wolnych obrotach będzie można poczuć drgania. Wzrośnie też spalanie. Co jest najczęstszym problemem?
Przyczyny awarii cylindrów w samochodzie i koszt naprawy
Najczęstszą przyczyną jest świeca. Trzeba wymienić zużyty komponent, a także przewody przy cewce. Ten element generuje iskrę, która jest konieczna do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli nie działa, to komora spalania nie może się rozgrzać.
W sytuacji gdy świeca jest nowa, a i tak nie działa, przyczyną może być brak prądu. Z tego powodu, przyczyny należy szukać w przewodach, warto robić to okresowo. Szczegółowe informacje na temat terminów wymiany można znaleźć w książce serwisowej auta. W sytuacji, gdy okaże się, że to nie świecą, czy przewody są powodem awarii, uwagę należy zwrócić na cewkę zapłonową.
Wymiana świecy nie jest droga. To koszt zaledwie kilku złotych. Zastąpienie starych przewodów nowymi to opłata rzędu 30-40 złotych. Z kolei cewka zapłonowa w silniku benzynowym będzie kosztować osobę reperującą silnik od 70 do ok. 350 złotych.
Cylinder w samochodzie – co to jest
Cylinder w samochodzie to ważny element pracy silnika – to komora, w której następuje spalanie paliwa i wytwarzanie mocy. Komponent składa się z tłoka i dwóch zaworów na górze – wlotowego i wylotowego. Sam tłok porusza się w górę i w dół. Opisany ruch posuwisto-zwrotny generuje moc, która porusza pojazd.
Przy działaniu komponentu zastosowanie ma zasada, która mówi, że im więcej cylindrów jednostka napędowej, tym większa generuje moc. Zazwyczaj samochody są wyposażone w silniki z czterema, sześcioma lub ośmioma cylindrami. Mogą być ułożone w linii prostej lub w kształcie litery V albo układzie płaskim.
Jak działają cylindry w samochodzie?
Żeby lepiej zrozumieć cały proces, trzeba dowiedzieć się, jak właściwie funkcjonuje sama jednostka napędowa. Na silnik składa się zestaw cylindrów i tłoków. Jednostka napędowa przechodzi przez cztery fazy (czterosuwowa) po to, aby zasilić samochód. Jest to kolejno, kompresja, moc i wydech.
W trakcie suwu dolotu tłok porusza się wewnątrz cylindra, a zawór dolotowy otwiera się. Wskutek tego paliwo miesza się z powietrzem. Następnie suw sprężania pozwala tłokowi sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Tym samym staje się ona palna. Z kolei suw mocy to etap, gdzie dochodzi do spalania, co powoduje powstanie iskry. Ostatni, czyli suw wydechu dotyczy otwarcia się zaworu wylotowego. Umożliwia to tłokowi opaść w dół a spalinom wydostać się przez wylot.
Właśnie w ten sposób działa jednostka napędowa. Cylindry odgrywają w niej kluczową rolę. Mają bezpośredni wpływ na generowaną moc za sprawą tego, że kierują, które tłoki mają się poruszać i kiedy paliwa będzie spalane. Warto dowiedzieć się też więcej na temat charakterystyki części.
Czym charakteryzują się cylindry w samochodzie? Podstawowe informacje
Cylindry w samochodzie stosują wszyscy najwięksi producenci silników spalinowych. Mogą być ułożone w linii prostej – w odmianie rzędowej, lub kształcie imitującym literę „V” w orientacji płaskiej. Sprawdźmy podstawowe fakty dotyczące cylindrów w silniku!
Jednostki o konfiguracji rzędowej
Mówiąc o konfiguracji rzędowej, trzeba mieć na uwadze, że to ten sam układ, który był stosowany na samym początku historii jednostek napędowych. Cylindry rzędowe stanowią jedną z najbardziej podstawowych form układów cylindrów.
Dzieje się tak, chociażby ze względu na to, że rzędowa 4-cylindrowa jednostka jest nieduża i lekka, co pozwala ją stosować w większości przypadków maszyn i urządzeń. Do zalet działania silnika zalicza się też to, że generuje mało drgań, co przyczynia się do płynnej jazdy i komfortowego prowadzenia samochodu.
Jednostki konstruowane na bazie układu „V”
Jeśli jednostka napędowa jest skonstruowana na bazie układu „V”, to zazwyczaj w konstrukcji znajduje się 6 lub wyższa liczba cylindrów. Nie można tutaj uniknąć porównań do odmiany rzędowej.
Silniki V-6 są znacznie bardziej kompaktowe. Sprawia to, że dopasowanie ich do rozmaitych platform samochodowych jest prostsze, co przekłada się na niższe koszty produkcji. Jednostki w układzie V-8 funkcjonują w ten sam sposób jak 6-stki, ale mają 2 dodatkowe cylindry. Ich główną cechą charakterystyczną jest to, że generują większą moc.
Podsumowując, jednostka napędowa w kształcie litery V ma zazwyczaj znacznie mniejszą długość niż motor w układzie rzędowym. Nawet motor V-6 może być krótszy niż silnik w układzie rzędowym. Mniejsza długość wzdłużna i większa pojemność skokowa, to jedne z największych zalet posiadania silników V-6 i V-8.
Jednostki konstruowane w układzie płaskim
Na rynku znajdują się też pojazdy wyposażone w jednostki napędowe skonstruowane na bazie układu prostego, gdzie montuje się cztery lub sześć cylindrów. Są one położone w płaskiej pozycji. Dzięki temu jednostka napędowa znacznie obniża środek ciężkości w porównaniu z motorami rzędowymi lub w kształcie litery „V”.
Oznacza to, że samochód prowadzi się niezwykle płynnie i nie ma odczuwalnych, mocnych wibracji. Tę odmianę stosuje się, na przykład w luksusowych limuzynach, gdzie komfort jazdy, szczególnie przy niskim momencie obrotowym, jest jednym z najważniejszych aspektów użytkowania.