Nagły spadek ciśnienia oleju może zwiastować tylko jedno – przerwanie szczelności miski olejowej. Jednak to nie jedyna sytuacja, gdy czujnik ciśnienia oleju daje o sobie znać. Czasem awaria jest mniej drastyczna, ale i tak wymaga interwencji. Zbagatelizowanie jej może spowodować trwałe uszkodzenie silnika. Jak sprawdzić, czy czujnik ciśnienia oleju działa prawidłowo? Na to pytanie i wiele innych odpowiemy w naszym artykule. Dowiedz się więcej!
Czujnik ciśnienia oleju – zasada działania i budowa
Czym w zasadzie jest to niewielkie urządzenie diagnostyczne? Czujnik ciśnienia oleju zazwyczaj składa się z gwintu wkręcanego w odpowiednie gniazdo w bloku silnika. Może być ono usytuowane w okolicach miski olejowej lub nieopodal filtra oleju. W górnej części ma wtyczkę żeńską lub miejsce na przykręcenie przewodu zakończonego blaszką.
Jak działa czujnik ciśnienia oleju?
Prostota tego elementu wynika z funkcji, jaką spełnia. Jego rolą jest odczytywanie wartości ciśnienia oleju silnikowego. Po uruchomieniu zapłonu powstaje impuls elektryczny. Ów impuls pozwala zmierzyć wartość ciśnienia. Sygnał wysyłany jest w trybie ciągłym do jednostki sterującej i wyświetlany na desce rozdzielczej. Bardzo często czujnik ciśnienia oleju daje o sobie znać, gdy działa nieprawidłowo lub kiedy odczytuje niepokojące wartości.
Sprawdź, dlaczego warto wiedzieć, jak działa czujnik ciśnienia oleju
Znasz już zasadę działania tego małego urządzenia. Możesz się więc domyślać, w jakich momentach sprzęt powinien się włączyć. Gdy przekręcisz kluczyk w stacyjce, w pierwszej kolejności zobaczysz kontrolkę od poziomu oleju,. To normalne zjawisko i efekt procedury diagnostycznej. Po chwili ikona gaśnie. Jednak w przypadku niewielkiego ciśnienia oleju będzie dawała o sobie znać. Jeśli tak się stanie, oznacza to, że jest niewiele środka smarującego, który ma ogromny wpływ na poprawną eksploatację silnika.
Czujnik ciśnienia oleju – objawy uszkodzenia
Co się stanie, jeśli sam czujnik uległ uszkodzeniu? Podczas zapłonu na konsoli nie pojawi się kontrolka od czujnika. Oznacza to, że proces diagnostyczny nie został przeprowadzony prawidłowo. Za ignorowanie tej usterki przez dłuższy czas możemy zapłacić wysoką cenę. W praktyce to zwykle objaw uszkodzenia samego urządzenia. Gdy na desce rozdzielczej pojawi się znaczek od czujnika ciśnienia oleju, może to zwiastować dwa problemy:
- zbyt niski poziom oleju;
- skrajny ubytek oleju.
Co zrobić, aby upewnić się, z jakim problemem masz akurat do czynienia?
Co w sytuacji, gdy pojawia się kontrolka czujnika ciśnienia oleju?
Gdy poziom oleju jest zbyt niski, kontrolka ciśnienia oleju zapala się tylko na wolnych obrotach i w niskim ich przedziale. Gdy wprowadzisz silnik na wysoką wartość obrotów, to pod wpływem pracy układu korbowo-tłokowego ciśnienie oleju wzrośnie i kontrolka zgaśnie. Oznacza to zazwyczaj niski poziom substancji smarującej. Jeśli doświadczysz tego w swoim aucie, zatrzymaj samochód i dokonaj oględzin wokół silnika. Może się okazać, że masz drobne wycieki. Poza tym, po odczekaniu kilkunastu minut sprawdź poziom oleju i uzupełnij go jeśli trzeba.
Jak czujnik ciśnienia oleju informuje o poważnej awarii?
Jeżeli jednak czujnik ciśnienia oleju daje o sobie znać w sposób ciągły i bez względu na obroty silnika, oznacza to poważny wyciek. Często w takiej sytuacji pojawia się dodatkowy komunikat o konieczności natychmiastowego zatrzymania pojazdu i wyłączenia jednostki napędowej. Nie lekceważ tego zalecenia.
Jak sprawdzać, czy czujnik ciśnienia oleju działa?
Sprawa jest bardzo prosta – brak kontrolki na desce rozdzielczej podczas zapłonu powinien cię zaalarmować. To pierwszy sygnał, że z czujnikiem dzieje się coś złego. Jeśli masz możliwość zaobserwować ciśnienie np. poprzez sprzęt diagnostyczny, wówczas nieprawidłowo działający czujnik ciśnienia oleju będzie wysyłał bardzo dziwne wartości. Standardowo powinny mieścić się w przedziale od 2 do 4 barów na silniku pracującym w granicach 2000 obrotów. Zalecany przedział ciśnienia jest wypisany na samym czujniku.
Mechanik może sprawdzić ciśnienie przy pomocy specjalnego manometru, który jest wkręcany w miejsce czujnika.
Czym grozi jazda z niskim poziomu oleju?
Skutki nieprawidłowości w układzie smarowania mogą być katastrofalne. Zbyt wysoki poziom oleju może powodować jego spalanie w komorze spalania. Natomiast zbyt niska wartość, którą wskazuje czujnik ciśnienia oleju, grozi zatarciem silnika. W niektórych przypadkach uszkodzeniu mogą ulegać gładzie cylindrowe lub panewki korbowodowe. Całkowite zatarcie jednostki zazwyczaj kończy się jej wymianą.
Jak widzisz, czujnik ciśnienia oleju daje jasne sygnały o problemach i nie powinieneś ich lekceważyć. Niepokojące wartości ciśnienia powinny cię skłonić do odwiedzenia fachowca. Bagatelizowanie problemów może być bowiem opłakane w skutkach dla twojego silnika.