Jaką funkcję pełni czujnik położenia wałka rozrządu?
Analizując budowę współczesnych samochodów, precyzyjny czujnik wałka rozrządu jest jednym z ważniejszych elementów pomiarowych, jakie znajdziesz w swoim aucie. Czujnik rozrządu z tarczą mierniczą na kole zamachowym jednostki napędowej. Ma ona zazwyczaj wycięte szczeliny albo jest wyposażona w zębatki lub magnesy.
Określa on aktualne ustawienie zespołu korbowego i wykrywa, kiedy tłok pierwszego cylindra znajdzie się w miejscu określanym jako tzw. martwy punkt. W ten sposób umożliwia dokładne określenie rozpoczęcia procesu wtrysku sekwencyjnego.
Zadaniem sprawnego czujnika wałka rozrządu jest również generowanie sygnału, który pozwala na wysterowanie zaworu elektromagnetycznego, stanowiącego element układów wtryskowych zawierających pompowtryskiwacze. Jednocześnie steruje pracą silnika, zapobiegając spalaniu stykowemu w cylindrach. Wykorzystuje efekt Halla, odczytując pomiary z wieńca zębatego.
Czujnik rozrządu jest elementem wpływającym na prawidłową pracę silnika. Z tego względu powinieneś zadbać o okresową weryfikację prawidłowości przekazywanych przez niego napięć u diagnosty.
Jak sprawdzić działanie czujnika wałka rozrządu?
Jeśli chcesz sprawdzić, jak działa czujnik położenia wałka rozrządu i czy generowane przez niego sygnały są prawidłowe, to powinieneś dysponować kilkoma przyrządami. Przede wszystkim przyda ci się omomierz służący do pomiaru oporu elektrycznego. Z jego użyciem sprawdzisz rezystancję pomiędzy pinami masowym oraz sygnałowym elementu pomiarowego.
Często nie wystarczy użycie prostego multimetru i wymagane jest zastosowanie oscyloskopu. Pozwoli on zobaczyć przebieg impulsów wysyłanych przez komponent.
Możliwość diagnozy daje ci również sprawdzenie napięcia zasilania pomiędzy sterownikiem silnika oraz czujnikiem położenia wałka rozrządu. Woltomierz winien wskazywać 5 V. Dokładna wartość powinna być podana przez producenta danego samochodu.
Przeprowadzenie samodzielnych pomiarów wymaga dysponowania specjalistycznym sprzętem. Jeżeli nie posiadasz do profesjonalnego multimetru czy oscyloskopu, to skorzystaj z usług diagnosty. Specjalista pomoże ci zweryfikować prawidłowość odczytów.
Jakie są objawy uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu?
Jednym z ważnych elementów regulujących pracę jednostki napędowej samochodu osobowego jest czujnik położenia wałka rozrządu. Objawy jego nieprawidłowej pracy to:
- niemożność normalnego rozruchu silnika;
- sygnalizacja błędu układu poprzez lampkę kontrolną;
- zapis kodu usterki do pamięci komputera pokładowego;
- działanie sterownika pojazdu w trybie awaryjnym.
Symptomów awarii czujnika wałka rozrządu w żadnym wypadku nie możesz bagatelizować. Niektóre z nich są jednak niemożliwe do samodzielnego wykrycia bez specjalistycznego sprzętu. Dlatego bardzo istotne są regularne wizyty u mechanika oraz diagnostyczne przeglądy techniczne.
Pamiętaj, że uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu nie zawsze daje objawy, które są odczuwalne w trakcie jazdy. Jednocześnie problemy z uruchomieniem silnika nie zawsze będą związane z jego uszkodzeniem mechanicznym.
Może się okazać, że istotę nieprawidłowości stanowią zwarcia w wiązce elektrycznej i błędne sygnały docierające do komputera pokładowego. Częstym problemem jest też mechaniczne przerwanie połączenia pomiędzy elementem pomiarowym a układem sterowania.
Jakie są efekty eksploatacji auta z uszkodzonym czujnikiem położenia wałka rozrządu?
Nieprawidłowo działający czujnik wałka rozrządu CMP może powodować szereg komplikacji w trakcie jazdy. Jednocześnie często jego uszkodzenie nie objawia się zauważalnymi symptomami. Przyczynia się jednak do obniżenia osiągów pojazdu, tj. słabszego przyśpieszenia oraz spadku mocy. Silnik może nagle gasnąć w trakcie pracy.
Błędy w jego działaniu mogą również przyczynić się do znacznego zwiększenia zużycia paliwa oraz zablokowania skrzyni biegów. Objawem może być także tzw. szarpanie.
Ile kosztuje nowy czujnik położenia wałka rozrządu?
Cena zakupu nowego czujnika położenia wałka rozrządu waha się zwykle w granicach od 50 do 500 zł. Jest ona uzależniona od marki oraz konkretnego modelu pojazdu. Powinieneś uwzględnić również możliwy koszt usługi serwisowej wymiany elementu przez warsztat mechaniczny. Może ona wynieść od 100 do 400 złotych.
Istnieje też możliwość samodzielnego montażu tego komponentu. Wymagane jest posiadanie odpowiednich umiejętności manualnych, dokumentacji technicznej samochodu oraz specjalistycznych narzędzi.