Silniki są naszpikowane czujnikami, które wysyłają do komputera sygnały o stanie poszczególnych podzespołów. Na podstawie tych informacji sterownik dobiera odpowiedni sposób pracy jednostki i dyryguje np. kątem wyprzedzenia zapłonu. Wystarczy awaria jednego z sygnalizatorów, a praca silnika staje się zaburzona lub przestaje on zupełnie działać. Do takich urządzeń zalicza się czujnik położenia wałka rozrządu i czujnik wału korbowego. Czym on jest? I jakie są objawy uszkodzenia sensora położenia wału?
Czujnik położenia wału korbowego w samochodzie – charakterystyka
Czujnik położenia wału korbowego to urządzenie, które na podstawie generowanego pola magnetycznego przekazuje sygnał elektryczny do sterownika komputera. Obecnie wykorzystuje się trzy rodzaje tego typu podzespołów. Są to czujniki:
- Halla;
- indukcyjne;
- dwubiegunowe.
Ich działanie opiera się na wykorzystaniu tarczy pomiarowej, która może występować pod różnymi postaciami. Mowa o tarczy:
- bębnowej ze szczelinami;
- zębatej;
- zębatej z magnesami.
Na podstawie odczytanej wartości kątowej położenia wału korbowego wylicza się prędkość obrotową. Czujnik położenia wału korbowego decyduje nie tylko o kącie wyprzedzenia, ale też chwili wtrysku paliwa, sterowaniu zmiennymi fazami rozrządu czy ustabilizowaniem pracy jednostki na wolnych obrotach.
Czujnik indukcyjny
Jego działanie jest oparte na wykorzystaniu przestrzeni powietrznej między czujnikiem a kołem zębatym z zaimplementowanymi elementami ferromagnetycznymi. Bliskość konkretnych zębów na tarczy pomiarowej w połączeniu z uzwojeniem na cewce czujnika generuje napięcie elektryczne. Kluczowa dla prędkości obrotowej jest indukcja napięcia na zwojach cewki przez zmienne napięcie prądu przepływającego.
Czujnik Halla
Jak sama nazwa wskazuje, działa on na podstawie zjawiska Halla. Polega ono na zmianach potencjałów przewodnika w momencie znalezienia się w pobliżu pola magnetycznego. Stosując sam czujnik położenia wału korbowego Halla do diesla lub benzyny, konieczne jest wprasowanie magnesów na koło zębate. W innym wypadku czujnik nie będzie mógł odczytywać i przekazywać sygnałów.
Czujnik położenia wału korbowego – objawy i powody zniszczenia
Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?
Jak awaria czujnika może wpłynąć na pracę całej jednostki? Chodzi przede wszystkim o jego rolę. Jeżeli czujnik położenia wału korbowego wyśle do sterownika informację o aktualnej prędkości obrotowej, która nie ma potwierdzenia w rzeczywistości, silnik będzie miał problem ze startem. Sterownik będzie dozował paliwo i kąt wyprzedzenia w nieodpowiednim momencie.
W niektórych przypadkach może to pozwolić na uruchomienie jednostki, szczególnie w jednostkach napędowych diesla. Jednak będzie on pracował nierówno i nie umożliwi jazdy. Najczęściej jednak odpalenie auta będzie niemożliwe. Zepsuty czujnik nie wyśle żadnego sygnału do komputera, mimo że wał korbowy jest obracany siłą rozrusznika, dlatego sterownik nie poda iskry ani dawki paliwa.
Jakie są przyczyny uszkodzenia czujnika położenia wału?
Główną przyczyną usterek czujnika położenia wału korbowego jest przerwanie obiegu elektrycznego. Trudności z prawidłową pracą mogą być też spowodowane:
- przetarciami przewodów;
- zwarciem wewnętrznym;
- zepsuciem koła impulsowego;
- obecnością opiłków, które destabilizują działanie systemu.
Wymiana czujnika położenia wału korbowego
Jeżeli wiesz, że zniszczeniu uległ czujnik położenia wału korbowego, czas go wymienić! Tę część znajdziesz najczęściej w pobliżu połączenia silnika ze skrzynią biegów lub przy kole zamachowym. Wymiana czujnika przełożenia wału nie jest uciążliwa, jednak największą bolączką jest cena. W zależności od modelu może ona wahać się w przedziale 100-600 zł.
Jak widzisz, czujnik położenia wału korbowego jest niezwykle ważnym elementem auta. Przed jego wymianą postaraj się zdiagnozować auto u specjalisty, by mieć pewność, że zaobserwowane objawy są faktycznie rezultatem jego uszkodzenia.