Drganie kierownicy przy hamowaniu – jak pozbyć się problemu?

Drganie kierownicy przy hamowaniu może być sygnałem, że układ hamulcowy nie pracuje prawidłowo. Podczas jazdy kierowca nie się niczym rozpraszać, a wibracje przy hamowaniu bez wątpienia mogą być irytujące. Może to się przełożyć niekorzystnie na koncentrację prowadzącego, co z kolei stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo na drodze. Jeśli trzęsie kierownicą przy hamowaniu, raczej nie masz wielkich powodów do obaw o uszkodzenie auta. Nadal jednak może cię to rozpraszać. Nowe auta również są narażone na problem, który może przytrafić się w samochodzie w każdym wieku. Jak sobie z nim poradzić?

Co oznacza drganie kierownicy przy hamowaniu?

Podczas jazdy samochodem możesz odczuwać tzw. bicie kierownicy przy hamowaniu, co jest symptomem pewnej niesprawności w samochodzie. Dla kierowcy, który pierwszy raz spotyka się z drganiem kierownicy przy hamowaniu, może być to niebezpieczna sytuacja. W chwili odczuwania drgań nie należy panikować, bo możesz doprowadzić do poważnego wypadku. Drgania kierownicy to po prostu znak, że coś w pojeździe nie działa sprawnie. Nie należy jednak zbyt mocno się o to martwić, zwłaszcza podczas jazdy.

Skąd bierze się drganie kierownicy przy hamowaniu?

Drgania kierownicy podczas hamowania nie możesz ignorować. Drżenie to informacja, że auto potrzebuje pomocy mechanika. Problem zazwyczaj łączy się z tarczami hamulcowymi. Jeżeli są one zwichrowane, to wówczas trzęsie kierownicą przy hamowaniu. Jeżeli przyczyną usterki są tarcze, to należy je jak najszybciej wymienić. Czasem jednak po wymianie części problem nie znika lub mija tylko na chwilę.

Niesprawne tarcze hamulcowe

Tarcze na skutek zużycia mogą się odkształcić, a to recepta na drganie kierownicy przy hamowaniu. Jeżeli ich grubość nie spełnia już standardów, przestają być sprawne. Jeżeli masz auto z małym przebiegiem i obchodzisz się z pojazdem łagodnie, to przyczyna odkształcenia się tarcz może być inna. Jest kilka opcji:

  • problem z tylnymi hamulcami;
  • problem z zawieszeniem;
  • obciążenie cieplne.

Problem z tylnymi hamulcami

Podczas jazdy tylne hamulce są bardziej oszczędzane niż hamulce przednie. Zasada ta działa jednak w przypadku, gdy kierowca podróżuje sam. Jeżeli w samochodzie znajduje się komplet pasażerów oraz bagaż, tylne hamulce ulegają takiej samej eksploatacji co przednie. W przypadku gdy „tył” nie działa prawidłowo, to przednie hamulce pracują dwa razy mocniej. Przez to tarcze przegrzewają się, co powoduje drgania kierownicy podczas hamowania.

Problem z zawieszeniem

Jeżeli zawieszenie przednie samochodu jest nierówne, uderzenia kół o nierówną powierzchnię wprawiają kierownicę w wibracje. Zawieszenie należy sprawdzić dokładnie, gdyż najmniejsze odkształcenie tarcz może powodować drganie kierownicy przy hamowaniu. Jeśli po uderzeniach w krawężnik odkształcone zostały piasty, nadal będą występować drgania. Taką piastę musisz wymienić lub naprawić razem z tarczami.

Obciążenie cieplne

Przy intensywnej eksploatacji samochodu temperatura wentylowanych tarcz jest wysoka, np. 500°C, a w przypadku tarcz, które nie są wentylowane, temperatura jest jeszcze wyższa. Auto prowadzone jest przez większość czasu na jednym biegu, a za hamowanie odpowiada silnik. Dzięki temu unikniesz rozgrzania hamulców do zbyt wysokiej temperatury i pozbędziesz się wibracji przy hamowaniu. Produkcja wielkoseryjna zakłada, że hamulce nie będą używane intensywnie, przez co nie są przystosowane do wysokich temperatur.

Wibracje przy hamowaniu – wysoka prędkość

Wibracje podczas hamowania z większej prędkości mogą być spowodowane przez wiele czynników. Problem może być spowodowany obniżonym podwoziem. Jeśli koła najeżdżają na dziury, przełoży się to na drganie kierownicy przy hamowaniu.

Znów obciążenie cieplne

Podczas szybkiej jazdy częste hamowanie jest niezbędne. Przy standardowej jeździe nie powinno się nic dziać z samochodem. Jednak na drodze, która wymaga wyczerpującej pracy silnika, może wystąpić bicie kierownicy przy hamowaniu z dużej prędkości. W niesprzyjających warunkach, kiedy to droga jest górzysta, nagrzewanie się hamulców nie zależy od kierowcy.

Zapobieganie przegrzewaniu się hamulców

Jeżeli to układ hamulcowy jest niesprawny, tarcze mogą przegrzewać się cały czas. To skraca znacznie ich żywotność. Jak uniknąć przegrzania tarcz, które sprawia, że drży kierownica przy hamowaniu? Należy przy wymianie felg zakupić oryginalny sprzęt, proponowany przez producenta. Felg nie wolno dobierać dowolnie, gdyż nie każda będzie zapewni odpowiednią wentylację oraz zdolność do odprowadzenia ciepła. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania tarcz hamulcowych, czyli będziesz narażony na drganie kierownicy przy hamowaniu. Jeżeli tak się stanie, musisz ochłodzić samochód wolniejszą jazdą.

Zużycie części tarcz

Zużycie szczęk hamulcowych w hamulcach bębnowych powoduje silne bicie kierownicy przy hamowaniu, podczas szybciej jazdy. To, że części hamulcowe zużywają się, jest normalną sprawą. Trzeba jednak dbać o układ samochodu i nie ignorować drobnych oznak.

Wibracje przy hamowaniu – niska prędkość

Drgania kierownicy przy lekkim hamowaniu mogą być spowodowane złym wyważeniem kół podczas sezonowej zmiany. Przy małej prędkości problem ten może być spowodowany przez:

  •  złe ciśnienie w kołach;
  • błędny montaż piast lub układu hamulcowego;
  • odkształcone wahacze przedniego zawieszenia;
  • źle ustawioną zbieżność kół;
  • niesprawne amortyzatory.

Jak się pozbyć drgań kierownicy podczas hamowania? Jedynym rozwiązaniem jest wizyta w warsztacie samochodowym.

Drganie kierownicy przy hamowaniujest oznaką, że coś niedobrego dzieje się w samochodzie. Nie jest to usterka, która w jednej chwili popsuje pojazd, co na pewno trochę uspokaja. Jednak jest to sygnał, którego nie wolno ignorować. Często przyczyną kłopotów jest niesprawny układ hamulcowy. A ten element już znacząco wpływa na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Nie lekceważ problemu i kieruj się naszymi wskazówkami, a zaradzisz drganiom.

Dodaj komentarz