Modele E60 wyróżniały się tym, że zastosowano w nich dość dużo rozwiązań elektronicznych. Jednym z najbardziej charakterystycznych było użycie układu informacyjno-rozrywkowego iDrive, czy adaptacyjnych reflektorów i wyświetlacza head-up oraz systemu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu w E60.
Silniki benzynowe miały zamontowaną turbosprężarkę i były pierwszą odmianą z tym rozwiązaniem w historii serii 5. Dowiedz się więcej o motorze z naszego artykułu.
BMW E60 – silniki benzynowe
W momencie wprowadzenia auta E60 był dostępny tylko model silnika z poprzedniej generacji E39 – prosta szóstka M54. Następnie zaczęto montaż 545i z motorem N62V8, a także jednostek N46 l4, N52, N53, N54 l6 twin-turbo, N62 V8 i S85 V10. Trzeba zauważyć, że odmiana N54 z podwójnym turbo była dostępna tylko na rynku północnoamerykańskim i dystrybucja nie była prowadzona w Europie.
Polecana odmiana benzynowa – N52B30
Motor na benzynę generował 258 KM przy 6600 obr./min. i 300 Nm przy 2500 obr./min. Całkowita pojemność jednostki równała się 2996 cm3 i była wyposażona w 6 cylindrów w ułożeniu rzędowym z czterema tłokami na każdy. Średnica otworu cylindra równała silnika się 85 mm, a skok tłoka wynosił 88 mm przy kompresji 10.7.
W N52B30 zastosowano układ Multi-point indirect injection – wielopunktowy wtrysk pośredni. Wolnossący motor ma zbiornik na olej o pojemności 6.5l, a rekomendowanym specyfikiem jest płyn o gęstości 5W-30 i 5W-40 typu BMW Longlife-04. Zamontowano w nim również pojemnik z cieczą chłodzącą o kubaturze 10l.
Spalanie i osiągi
Motor o oznaczeniu N52B30 spalał benzyny 12.6l na 100 km paliwa w mieście i 6.6l na 100 km w cyklu mieszanym. Jednostka napędowa zapewniała przyspieszenie BMW 5 do 100km/ h w ciągu 6.5 sekund, a także prędkość maksymalną na poziomie 250 km/h.
Charakterystyka konstrukcji jednostki napędowej
Wyposażenie motoru zawiera wałek rozrządu Double-VANOS, a także lekki aluminiowo-magnezowy blok cylindrów, a także efektywny wał korbowy, tłoki i korbowody o małej wadze oraz nową głowicę. Ostatni komponent miał system zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych.
Zamontowano również wtryskiwacze umieszczone w bloku głowicy i cylindrów. Zdecydowano się też na kolektor dolotowy o zmiennej długości DISA na wlocie, a także ECU Siemens MSV70.
Często pojawiające się problemy w N52B30
W trakcie użytkowania silnika N52B30 należało się przygotować na konkretne usterki. Wersja o pojemności 2996 cm3 sprawiała problemy związane m.in. z nierówną pracą na biegu jałowym, czy głośnym funkcjonowaniem. Przyczyną jest wadliwa konstrukcja pierścieni tłokowych.
Tuning motoru N52B30 – sposoby na zwiększenie osiągów jednostki spalinowej
Spalinowa odmiana motoru może być modyfikowana i generować moc nawet na poziomie 280-290 KM. Zależy to również od wersji jednostki napędowej. Aby to osiągnąć można użyć 3-stopniowego kolektora dolotowego DISA, a także stuningować ECU. Użytkownicy silników decydują się też na sportowy filtr powietrza i układ wydechowy o większej wydajności.
Skutecznym zabiegiem może być też zamontowanie zestawu ARMA. To znany i sprawdzony producent, ale korzystanie ze sprawdzonych produktów innych dostawców również będzie dobrym wyborem.
W skład zestawów zaliczają komponenty takie jak wsporniki montażowe, koła pasowe, pasek napędowy poszczególnych akcesoriów, filtr powietrza o wysokim przepływie, kanał wlotowy doładowania, komputer zarządzania paliwem FMC, wtryskiwacze paliwa, zawór obejściowy i chłodnica międzystopniowa.
BMW E60 – silniki diesla
Na początku dystrybucji odmiany E60, podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, na rynku była dostępna tylko jedna odmiana motoru wysokoprężnego – 530d z silnikiem M57 znanym z E39 5. Następnie do gamy dodano 535d i 525d z M57 l6 o pojemności od 2.5 do 3.0 l, a także M47 i N47 l o kubaturze 2.0l.
Polecana odmiana diesla – M57D30
Silnik generował moc na poziomie 218 KM przy 4000 obr./min. i 500 Nm przy 2000 obr./min. Był montowany z przodu auta w położeniu wzdłużnym, a jego całkowita pojemność skokowa równała się 2993 cm3. Znajdowało się w nim 6 cylindrów w położeniu rzędowym. Miały średnicę o wymiarach 84 mm i na każdy z nich przypadały po cztery tłoki o skoku 90 mm.
W dieslu zastosowano system Common Rail, a także turbosprężarkę. Motor miał też zbiornik na olej o pojemności 8.25 l, a rekomendowaną substancją był specyfik o gęstości 5W-30 lub 5W-40 typu BMW Longlife-04. Silnik zawierał również zbiornik na płyn chłodzący o kubaturze 9.8 l.
Spalanie i osiągi
Motor M57D30 spalał 9.5 l na 100 kilometrów w mieście, 5.5 l na 100 kilometrów w trasie i 6.9 l na 100 km w cyklu mieszanym. Diesel rozpędzał BMW serii 5 do 100 km/h w 7.1 sekund i mógł rozpędzić auto maksymalnie do 245 km/h.
Charakterystyka konstrukcji jednostki napędowej
Motor opiera się na żeliwnym i dość ciężkim bloku silnika. Zapewnia to dobrą sztywność i niski poziom drgań co wpływa na dobrą kulturę pracy i stabilne działanie jednostki napędowej. Za sprawą układu Common Rail model M57 działał wyjątkowo dynamicznie i efektywnie.
Wskutek zmian konstrukcyjnych zmieniono blok żeliwny na aluminiowy, a także dodano filtr cząstek stałych DPF. Montowano w nim też zawór EGR, a do charakterystycznych elementów projektu jednostki napędowej zalicza się też klapa zawirowująca w kolektorze dolotowym.
Często pojawiające się problemy w N57D30
Pierwsze problemy z funkcjonowaniem silnika mogą być związane właśnie z klapą zawirowującą w kolektorze dolotowym. Po pewnym przebiegu mogą wpaść do cylindra, co powoduje uszkodzenia tłoka, czy głowicy.
Awarie przydarzają się też klapie z o-ringiem, która mogła przeciekać. Najlepszym rozwiązaniem było usunięcie elementu. Nie ma to negatywnych skutków na działanie jednostki, wpłynie za to na pogorszenie wyników emisji spalin.
Innym, często pojawiającym się problemem jest wadliwy filtr DPF, co jest powodowane przez słabą rezystancję termostatu i jego uszkodzenie. Ma na to wpływ także odpowiedni stan techniczny przepustnicy przed zaworem EGR.
Jak dbać o silnik N57D30?
Ze względu na spory przebieg większości dostępnych modeli na rynku, trzeba uważać na pewne aspekty – nie tylko, jeżeli chodzi o model, który posiada użytkownik, ale także w przypadku motorów z rynku wtórnego, które mają być zakupione. Pierwszą kwestią jest wymiana rozrządu co 400 tys. km. W użytkowaniu należy stosować zalecanych olejów, a także paliwa najwyższej jakości.
Na co zwracać uwagę, kupując używane E60 – silniki w odpowiednim stanie technicznym
Modele BMW są zasłużenie uważane za trwałe auta. Dobrym rozwiązaniem są jednostki M54, które cechują się dość prostą konstrukcją, co przekłada się na niskie koszty eksploatacyjne i naprawcze. Warto też uważać na odmiany z układem SMG, ponieważ ewentualne serwisowanie wiąże się z wydaniem dużej sumy pieniędzy. Poleca się też wersje silnika współpracujące z automatyczną przekładnią biegów.
Jeżeli chodzi o osiągi, a także stabilne działanie, dobrym wyborem będą zadbane odmiany N52B30 i N57D30. Zarówno benzynowa, jak i wysokoprężna jednostka napędowa – w dobrym stanie technicznym, odwdzięczy się znakomitymi osiągami i ekonomiczną pracą.