Elektryczny hamulec postojowy zastępuje standardową dźwignię, dzięki czemu uwalnia przestrzeń w środku pojazdu. Samochód jest wygodniejszy, a jednocześnie nowy element działa taks sprawnie, jak starszy system. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tej technologii.
Elektryczny hamulec postojowy – co to jest?
EPB to technologia, która może w przyszłości całkowicie zastąpić ręczną dźwignię. Skuteczne działanie zelektryfikowanej odmiany opiera się na siłownikach. Są one umieszczone w hamulcu znajdującym się z tyłu, a także w jednostce sterującej.
EPB (ang. Electric Parking Brake) to nie jedyne określenie tej nowinki. Można się również spotkać ze skrótami APB, EFB, czy EMF – one również odnoszą się do elektrycznego hamulca postojowego. Wśród największych dostawców tej technologii można wyróżnić marki ZF TRW, Bosch czy Continental Teves.
Czym różni się odmiana elektryczna od klasycznego hamulca?
Używając standardowego hamulca ręcznego, kierowca mógł za pomocą ręki lub pedału zaciągnąć lub zwolnić urządzenie mechaniczne, które za pomocą linek aktywowało hamulce w tylnym układzie. Siła wywierana na bęben lub tarczę skutecznie unieruchamiała pojazd.
Hamulec automatyczny opiera swoje działanie na trzech systemach elektrycznych, których cechą wspólną jest zastąpienie mechanicznej dźwigni przez przełączany elektrycznie zespół obsługowy. Warto dowiedzieć się więcej na temat dostępnych rozwiązań i systemów.
Cable Puller System – system ściągania kabli
Pierwsza odmiana nosi nazwę Cable Puller System. Jak działa system ściągania kabli? Napina mechaniczny ściągacz linki, który wytwarza siłę napinającą (tak samo, jak konwencjonalna odmiana hamulca w tylnym układzie). Ta odmiana EPB może być zintegrowana z aktualną konstrukcją pojazdu – można dowolnie wybrać miejsce montażu. Atutem jest też to, że wymieniony system współpracuje z hamulcami bębnowymi i tarczowymi.
Motor on Caliper System – silnik elektryczny w układzie zacisku hamulcowego
Małe zespoły motoreduktora, nazywane także siłownikami bezpośrednimi, są zamontowane na zacisku hamulca i sterują tłoczkami hamulcowymi tylnych zacisków. Tym samym wytwarzają potrzebną siłę blokującą. Motor on Caliper System charakteryzuje się również tym, że nie ma w nim żadnych kabli. Jest łatwy do zintegrowania z pojazdem. Działa wyłącznie z hamulcami tarczowymi.
Elektryczny hamulec bębnowy – jak działa?
Elektryczny hamulec bębnowy jest technologią, którą wykorzystuje się w przypadku pojazdów o dużej masie. Jak działa ten wariant elektrycznego hamulca postojowego? Zespół silnika z przekładnią uruchamia hamulec bębnowy, który wytwarza siłę zacisku i pozwala hamować. Dzięki temu nie ma konieczności przeciągania kabli.
Czy zastosowanie elektrycznego hamulca postojowego jest dobrym rozwiązaniem?
Zelektryfikowany hamulec to duży krok w kierunku wdrożenia rozwiązań, które całkowicie zautomatyzowałyby działanie układu hamulcowego. Zastosowanie tej technologii na pewno wpływa na wyższy komfort jazdy. Może znacząco ułatwić wspomaganie ruszania w momencie, kiedy pojazd znajduje się na górce.
Zastosowanie elektrycznego hamulca postojowego wpływa również na aranżację wnętrza pojazdów. Samochody, w których powstaje dodatkowe miejsce ze względu na brak standardowej, ręcznej dźwigni mogą być wygodniejsze i mieć bardziej atrakcyjny design. Elektryczny hamulec postojowy w formie przycisku będzie także łatwiejszy w obsłudze.