Jak zbudowany jest filtr powietrza?
W nowoczesnych pojazdach osobowych spotkasz głównie filtry powietrza papierowe lub tkaninowe. Charakteryzują się budową harmonijkową i w zależności od modelu mogą przybierać różne kształty:
- płaskie;
- owalne;
- w kształcie walca.
Prawidłowa praca filtra powietrza objawia się niemal całkowitą separacją kurzu i pyłu, która utrzymuje się na poziomie 99%. Obecnie produkowane filtry powietrza posiadają przepustowość w granicach 2 mikrometrów, co skutecznie powstrzymuje najmniejsze drobinki.
Budowa komory przeznaczonej na instalację separatora charakteryzuje się spodnim pędem powietrza. Oznacza to, że zanieczyszczenia nie dostają się do górnej warstwy dolotu i nawet podczas rutynowej wymiany nie są w stanie przedostać się w głąb układu. Dzięki złożeniu papieru lub tkaniny w harmonijkę skutecznie zwiększa się powierzchnia separacji powietrza. Obecnie taki wybór filtra powietrza zapewnia o wiele lepsze właściwości oczyszczania powietrza niż w przypadku płaskiego montażu materiału.
Co ile wymieniać filtr powietrza?
Odpowiednim momentem na wymianę filtra powietrza jest coroczny serwis auta. W zależności od zaleceń producenta lub twojego mechanika możesz dokonywać takich interwałów po przejechaniu określonej liczby kilometrów, np. 15 000. Wymieniasz wtedy najczęściej olej silnikowy, filtr oleju, filtr kabinowy i właśnie filtr powietrza.
Co ile wymieniać filtr powietrza, jeśli nie przejeżdżasz pojazdem rocznie takiego dystansu? Większość kierowców trzyma się określonego czasu i w razie pokonania mniejszych odległości wymiany dokonuje po prostu raz w roku.
Oczywiście nie zawsze warunki jazdy użytkowników aut są jednakowe. Jeżeli pokonujesz długie dystanse jedynie po autostradach lub trasach szybkiego ruchu, filtr powietrza może wyglądać przyzwoicie. Z zewnątrz nie widać znaczących zanieczyszczeń ani większych gabarytowo drobinek. Nie zawsze jednak świadczą one o konieczności wymiany elementu. Pamiętaj, że najwięcej niepożądanych cząsteczek w formie mikroskopijnego pyłu utrzymuje się na poziomie 0,5 metra od powierzchni jezdni, a właśnie na tej wysokości najczęściej instalowane są wloty powietrza w pojazdach.
Filtr powietrza do samochodu – objawy zużycia
W jaki sposób możesz poznać, że filtr powietrza w samochodzie nadaje się do wymiany? Przede wszystkim reaguj na wszelkie zmiany poziomu zużycia paliwa. Najczęściej połączony jest on ze spadkiem mocy. Filtr powietrza daje te objawy z powodu zablokowania otworów w materiale separującym i dostarczaniu do jednostki mniejszej ilości powietrza. Konsekwencją tego jest zmniejszenie wydajności silnika i spadek jego mocy. Zakłócenie procesu spalania obniża znacząco osiągi pojazdu, ponieważ zmieniają się dane odczytywane przez przepływomierz. Informuje on sterownik o podaniu określonej ilości paliwa.
Wymiana filtra powietrza – czy to konieczne?
Bagatelizowanie powyższych czynników może doprowadzić do poważnych usterek. W jaki sposób? Nowoczesne pojazdy celem ochrony jednostki mogą wprowadzić tryb awaryjny pracy silnika właśnie z powodu niedostatecznego dopływu powietrza. Poza samym filtrem powietrza reaguj na stan całego dolotu. Podczas cyklicznej wymiany postaraj się dokonać oględzin szczelności puszki, kanałów, jakości uszczelek i obecności ewentualnych mechanicznych uszkodzeń. Zbagatelizowanie ich może powodować dostawanie się „lewego” powietrza i zaburzenie pracy jednostki.
Czym jest stożkowy filtr powietrza?
Absorpcja zanieczyszczeń spowodowana niską przepustowością filtra powietrza powoduje, że do komory spalania nie dostaje się większa ilość powietrza. Nie ma to większego znaczenia w pojazdach, które pracują na fabrycznych parametrach. Jednak jeżeli planujesz modyfikacje silnika, powinieneś rozważyć inny, specjalny sposób doprowadzania powietrza do cylindrów. Co możesz w tej sytuacji zrobić?
W sklepach masz do dyspozycji także inne rodzaje separatorów. Jednym z nich jest stożkowy filtr powietrza. Jak sama nazwa wskazuje, jest on skonstruowany w formie stożka i najczęściej wykonuje się go z bardziej przepuszczalnego materiału niż papier, np. z bawełny. Dzięki temu uzyskuje się większe oczka pozwalające na bardziej swobodną przepustowość. Aby zniwelować dopływ zanieczyszczeń, filtry tego typu są pokrywane warstwą oleju.
Montaż stożkowego filtra powietrza
Aby montaż filtra powietrza przyniósł jakiekolwiek korzyści poza akustycznymi, powinieneś odpowiednio zmodyfikować układ dolotowy. Nie dotyczy to dedykowanych wkładek stworzonych z materiału zbieżnego ze stożkowymi filtrami powietrza. Te montuje się tak jak fabryczne produkty. Gdy chcesz zaimplementować sportowy filtr w kształcie stożka, doprowadź do niego odpowiednim kanałem nawiew zimnego strumienia powietrza. Jeśli nie masz takiej możliwości, przedłuż dolot tak, by filtr znalazł się w osi zderzaka lub atrapy chłodnicy.
Jak dbać o sportowy filtr powietrza?
Jeżeli planujesz implementację sportowego filtra, powinieneś zaopatrzyć się w cały zestaw przeznaczony do montażu i konserwacji. Dedykowany separator do twojego pojazdu będzie zazwyczaj nieco droższy, tańsze modele będą posiadały odpowiednie redukcje celem podłączenia do układu dolotowego. Co ile wymieniać sportowy filtr powietrza? Otóż jest to najczęściej produkt dożywotni. Oznacza to, że jeśli nie dojdzie do jego mechanicznego uszkodzenia, może służyć przez cały okres eksploatacji pojazdu.
Aby filtr powietrza nie stracił swoich właściwości, potrzebne jest konserwowanie go w odpowiednich odstępach czasowych określonych przez producenta. W tym celu wykorzystaj dołączony do zestawu olejek, a w pierwszej kolejności oczyść filtr powietrza pod bieżącą wodą z dedykowanym detergentem. Po dokładnym wyschnięciu separatora możesz nałożyć na niego warstwę olejku i przystąpić do instalacji w układzie dolotowym.
Jak widzisz, filtr powietrza jest kluczowy do prawidłowej pracy jednostki. Zaniedbania i brak odpowiedniej filtracji mogą skończyć się dla pojazdu bardzo źle. Dlatego dbaj o skuteczność filtra powietrza w samochodzie i regularnie go wymieniaj, szczególnie że możesz zrobić to samodzielnie i niskim kosztem.