Haki montowane w samochodach to nie tylko wygoda, ale też pewne obowiązki. Nie możesz ot, tak zainstalować sobie haka i swobodnie jeździć. Przede wszystkim konieczne jest zadbanie o prawidłowy montaż i wbicie w dowód. Hak holowniczy możesz kupić nowy (bardzo polecane rozwiązanie) lub używany (mniej polecane rozwiązanie). Nie musisz też korzystać z usług firmy, by taki „gadżet” umieścić w aucie. Jeśli masz nieco umiejętności, zrobisz to sam.
Hak do samochodu – dlaczego się przydaje?
Dzięki dodatkowemu uchwytowi na przyczepkę jesteś w stanie transportować większą ilość towarów, które nie zmieściłyby się w bagażniku. Hak holowniczy to bardzo wygodne rozwiązanie, nawet jeśli nie masz przyczepki i chciałbyś ją tylko pożyczyć. Obecne na rynku oferty zapewniają nie tylko stałą obecność haka z tyłu, ale też jego doczepianie lub automatyczne, chowanie pod zderzak. Poza tym, że pociągniesz za sobą przyczepkę i zaoszczędzisz na transporcie w kontekście wynajęcia kogoś do tej pracy, możesz też ochronić zderzak podczas cofania. Montaż tylnego bagażnika też będzie możliwy, a dzięki temu zabierzesz rowery na upragniony urlop.
Haki do samochodów osobowych – ceny i rodzaje
W jaki sposób rozróżnić egzemplarze dostępne w sklepach? Haki dzielą się na dwie podstawowe kategorie:
● montowane na stałe;
● demontowane.
Oczywiście hak w samochodzie, który jest implementowany z możliwością jego zdejmowania, jest o wiele wygodniejszy. Jednak w zdecydowanej większości przypadków taka propozycja jest droższa od standardowych modeli przykręcanych na stałe. Jak więc kształtują się ceny poszczególnych rozwiązań?
Zazwyczaj za hak holowniczy, który jest instalowany bez opcji składania, przyjdzie ci zapłacić kwotę z przedziału 200-400 zł. Opcja demontowana to koszt sięgający niekiedy nawet 500 zł, a w przypadku modeli automatycznych nawet kilka tysięcy.
Hak holowniczy – jaki kupić do auta?
Nie zawsze cena jest najwierniejszym kompanem podpowiadającym o sprawności i jakości haka. Na rynku są firmy, które specjalizują się w produktach cieszących się bardzo dobrymi opiniami. Dobre haki produkowane są przez następujące firmy:
● Steinhof;
● Starc;
● Brink;
● Galia;
● Westfalia;
● Hak-Pol;
● Witter;
● Auto-Hak.
Montaż haków holowniczych – na czym polega?
W miarę nowym i dobrze utrzymanym aucie hak holowniczy instaluje się dosyć prosto. Zazwyczaj wprawionemu monterowi nie zajmuje to dłużej niż 2-3 godziny. Nieco inaczej jest w przypadku, gdy w zderzaku trzeba wycinać spory otwór, a tylne zawieszenie jest zardzewiałe. Dodatkowo zadania nie ułatwia obecność wlewu gazu w zderzaku. Jeśli właśnie tak jest w twoim samochodzie, najlepiej oddać go do specjalistycznego warsztatu.
O ile hak samochodowy łatwo jest założyć w dobrze utrzymanym aucie, to kwestia elektroniki nie jest już taka prosta. Pod tym względem o wiele łatwiejsze w montażu są stare auta pozbawione czujników parkowania, kamer cofania, czy innych systemów bezpieczeństwa. Samodzielny montaż w takim wypadku może być trudny pod względem zestrojenia elektroniki.
Ile kosztuje montaż haka holowniczego?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, montaż haka nie musi być skomplikowany. Warunkiem jest oczywiście znajomość podstawowej mechaniki pojazdowej i elektroniki. Niewprawiony monter może coś uszkodzić, a o błąd nie jest trudno. Dlatego czasem warto kupić hak samodzielnie, a zlecić jego montaż jakiemuś warsztatowi. Zazwyczaj koszt nie będzie większy niż 200 zł.
Homologacja haka, czyli co należy zrobić po jego montażu?
Dalsza kolejność jest prosta – po pierwsze stacja kontroli pojazdów. To tam musisz udać się, żeby diagnosta ocenił, w jaki sposób hak holowniczy został zamontowany i czy spełnia warunki techniczne. W konsekwencji (zakładając, że wszystko jest dobrze) diagnosta odda do twojej dyspozycji zaświadczenie potwierdzające przejście badania technicznego. Dokument ten kosztuje 35 zł i musisz przekazać go do Wydziału Komunikacji odpowiedniego dla miejsca rejestracji pojazdu.
Ostatni element całej proceduralnej układanki do właśnie wizyty w WK. Musisz mieć ze sobą omawiany dokument, kartę pojazdu (jeśli została wydana) i oczywiście dowód rejestracyjny, który zostanie uzupełniony o potrzebny zapis. Tak więc, czy po montażu haka trzeba robić przegląd? Tak, jednak nie zapłacisz za niego tyle, co za tradycyjne badanie techniczne wykonywane raz w roku.
Czy można jeździć z hakiem?
Wątpliwości w tej kwestii biorą się ze zmian w prawie powstałych na skutek wejścia Polski do UE. W wielu krajach Europy, takich jak Niemcy lub Austria nie można jeździć z hakiem i jednocześnie nie ciągnąc przyczepy. W takiej sytuacji wjeżdżając do zachodnich sąsiadów, narażasz się na mandat. Możesz się jednak od niego odwołać na mocy Konwencji Genewskiej. Hak holowniczy musi być wypięty lub na jego kule trzeba założyć czerwony kaptur.
A jak sytuacja wygląda w Polsce? Tutaj sytuacja jest nieco inna i łagodniejsza dla kierowców. Po ulicach możesz poruszać się autem, które wyposażone jest w hak zamontowany na stałe. Warunkiem jest to, by nie zasłaniał on tablicy rejestracyjnej lub innych kluczowych elementów auta np. świateł przeciwmgielnych.
Hak w samochodzie – jakie są ograniczenia?
To przede wszystkim warunki konstrukcyjne konkretnego auta. W pojazdach hybrydowych z zainstalowanym dachem panoramicznym, kabrioletach i egzemplarzach sportowych montaż haka może okazać się niemożliwa. Producent z różnych względów może tego nie zalecać (biorąc pod uwagę np. sztywność karoserii). Istnieją też konkretne modele, którymi nie pociągniesz więcej niż 400 kg (Toyota Auris). Tak więc przed wykonaniem szybkiego zakupu haka dobrze jest zapoznać się z warunkami jego montażu w konkretnym aucie.