Hamowanie awaryjne trudno co prawda przećwiczyć w praktyce bez czynnika je wywołującego, jednak dokładnie przestudiowanie teorii może uratować ci życie. Jak hamować awaryjnie w sposób poprawny, aby pomóc sobie i innym osobom na drodze? Poznaj najpopularniejsze błędy, jakie są popełniane przez kierowców w takich sytuacjach. Dowiedz się, jak ważna jest pozycja kierowcy, która wpływa na szybkość reakcji i sprawdź, dlaczego trzeba użyć nieco więcej siły niż zwykle. Te wskazówki zdecydowanie warto zapamiętać!
Co to jest hamowanie awaryjne?
Hamowanie awaryjne ma miejsce wówczas, gdy coś zagraża życiu lub zdrowiu znajdujących się na jezdni osób. Takich sytuacji może być naprawdę wiele. Na przykład, znajdujący się przed tobą pojazd zacznie nagle hamować. Czasem na drodze niespodziewanie pojawi się dziecko. Hamowanie może okazać się konieczne, gdy przed twoje auto wtargnie pies, łoś czy jeleń. Jeśli wjechałbyś z dużą prędkością w potężne zwierzę, skutki byłyby tragiczne. Awaryjne hamowanie jest manewrem, który być może będziesz musiał wykonać w nagłych przypadkach, nawet jeśli zawsze jeździsz zgodnie z przepisami.
Hamowanie awaryjne – egzamin go wymaga
Egzamin na prawo jazdy kat. B wymaga umiejętności awaryjnego hamowania. Nie musisz się jednak obawiać tego, że będziesz zmuszony do wykonania tego manewru bez wcześniejszej informacji od egzaminatora. Jeszcze zanim wyjedziesz na drogę, zostaniesz poinformowany o tym, że próba hamowania będzie miała miejsce. Takie hamowanie awaryjne nastąpi w sytuacji, w której twój egzaminator wypowie wcześniej ustalone słowo. Mogą to być takie słowa, jak „stop”, „hamuj” czy „zatrzymaj się”.
Hamowanie awaryjne kat. B – jak to powinno wyglądać?
Gdy w trakcie egzaminu usłyszysz sygnał od swojego egzaminatora, będziesz musiał zacząć od wciśnięcia hamulca. Manewr ma doprowadzić do zatrzymania samochodu w jak najkrótszym czasie, co oznacza, że musisz jak najbardziej zminimalizować drogę hamowania. Do hamowania awaryjnego będziesz musiał wcisnąć też pedał sprzęgła, zanim auto zupełnie się zatrzyma, ponieważ dzięki temu nie zgaśnie. Następnie, gdy egzaminator ci na to pozwoli, będziesz mógł sprawdzić, czy okolica jest bezpieczna i czy możesz ponownie włączyć się do ruchu.
Jak hamować awaryjnie – popularne błędy
Najczęstsze błędy przed hamowaniem awaryjnym to:
- złe ustawienie fotela kierowcy;
- zbyt lekki docisk hamulca i sprzęgła.
Złe ustawienie fotela może być naprawdę dużą przeszkodą, gdy pojawi się nagła sytuacja na drodze. Zawsze po tym, jak wsiadasz do pojazdu, sprawdź, czy jesteś w stanie w wygodny sposób docisnąć pedał. Nie powinno ci to sprawiać większego problemu. Noga powinna być lekko ugięta, nawet gdy wciśniesz hamulec do końca. Ponadto, musisz pamiętać, że na hamowanie awaryjne będzie mieć też wpływ oparcie fotela. Nie powinno być zbyt mocno wygięte w tył, bo może w ten sposób sprawić, że noga ześlizgnie się z pedału. Kolejna kwestia to moc hamowania, o której piszemy poniżej.
Awaryjne hamowanie
Gdy dochodzi do nagłej sytuacji, nie możesz być delikatny. Hamowanie awaryjne wymaga gwałtownego, mocnego uderzenia w hamulec oraz sprzęgło. Tylko w ten sposób do silnika dotrze odpowiedni sygnał, który spowoduje jego rozłączenie. W innym przypadku może on w dalszym ciągu lekko pchać auto, utrudniając hamowanie. Z oczywistych przyczyn nie jest to wskazane w sytuacji awaryjnej, gdy liczy się przede wszystkim skrócenie drogi hamowania do minimum. Gdy zagrożone jest życie i zdrowie innych, nie możesz przejmować się tym, że samochód będzie za mocno szarpał. Lepiej nabawić się obtarcia od pasa, niż doprowadzić do poważnego wypadku.
Samochody z asystentem hamowania są na rynku
W nagłej sytuacji może pomóc dodatkowa funkcja dostępna w niektórych pojazdach. Asystent hamowania powstał nie bez powodu. Jego twórcy zauważyli, że większość kierowców nie rozumie siły, z jaką musi rozpocząć manewr awaryjnego hamowania, co prowadzi do wypadków. Wiele współcześnie produkowanych pojazdów reaguje np. na nagłe ściągnięcie nogi z gazu. Jeśli będzie to powiązane z równie nagłym hamowaniem, asystent włącza się i sprawia, że pojazd zatrzymuje się szybciej.
Hamowanie awaryjne wiąże się ze stresem i zagrożeniem, dlatego tym ważniejsze jest, abyś usystematyzował wszystkie najważniejsze zasady. Pamiętaj o odpowiedniej pozycji w fotelu, aby docisk hamulca i sprzęgła był odpowiedni. Nie wahaj się też użyć siły, ponieważ chwilowy dyskomfort to nic takiego w porównaniu z ewentualnymi skutkami wypadku.