Ludzie od lat kochali małe samochody o sportowym zacięciu. Dzięki nim mogli zdystansować o wiele większe pojazdy spotykane na drogach. Hot hatch to właśnie taki typ samochodu – służy do jazdy codziennej, a jednocześnie zapewnia dosyć sporą dawkę emocji. Czym charakteryzuje się ten typ samochodu pod względem technicznym? Najlepszy hot hatch w każdym z kilku przedziałów cenowych znajdziesz dzięki naszemu zestawieniu. Przeczytaj!
Hot hatch – co to jest?
Nazwa jest w zasadzie nieformalnym skrótem oficjalnego nazewnictwa pojazdów osobowych mieszczących się w kategorii hot z nadwoziem typu hatchback. Są to więc delikatnie usportowione wersje segmentu kompaktowych pojazdów, które zachwycają swoimi osiągami. Co je wyróżnia? Mocniejszy silnik, większe felgi aluminiowe, momentem obrotowym, twardszym zawieszenie i nieco zmieniona karoseria (wyposażona np. w spoilery). Hot hatch zadebiutował w zasadzie w latach 70. XX wieku, chociaż nazwa została oficjalnie sformułowana w 1983 roku, a spopularyzowana w 1986. Od tamtego czasu w niemal każdym koncernie motoryzacyjnym pojawiała się wersja pojazdu tego typu, która bazowała na standardowej wersji pojazdów takich jak ford focus st, peugeot, BMW czy Volkswagen Golf.
Jaki hot hatch zapoczątkował szaleństwo? Za co należy docenić Volkswagena Golfa?
Był rok 1976, gdy z fabryki Volkswagena wyjechał pierwszy Golf I w wersji GTI. Pojazd był wyposażony w benzynowy silnik 1.6 o oznaczeniu EG. Jednostka miała wtrysk paliwa i 8 zaworów przypadających na 4 cylindry. Moc rzędu 110 KM nawet w dzisiejszych standardach jest całkiem przyzwoitym wynikiem, jeśli chodzi o wolnossącą jednostkę. Od tamtej pory wersje usportowione (oznaczone często symbolem GTI) zagościły na dobre w gamie Golfa, co widać również w najnowszej, czyli 8. już, generacji. Chociaż przyjęło się, że pierwszy hot hatch należy właśnie do koncernu VAG, to jednak na przestrzeni lat miano najciekawszego zyskiwały różne modele.
Hot hatch 4×4 – kilka modeli
W zdecydowanej większości samochody usportowione na bazie kompaktów miały napęd na przednią oś. Tak jest do dzisiaj, o czym świadczą chociażby takie modele, jak:
- Clio RS;
- Megane RS;
- Fiesta ST;
- Focus ST;
- Golf GTI.
Jednak na rynku pojawiały się również takie samochody, które można uznać za hot hatcha, a były wyposażone w napęd na 4 koła. O jakich mowa?
Subaru Justy II 4×4
Chociaż nie ma stałego napędu na 4 koła, tylko sprzęgło wiskotyczne załączające tylną oś, jest jednym z tańszych pojazdów, w których występuje opcja napędzania dwóch osi. Był konstruowany razem z Suzuki, dlatego jest niezwykle podobny do Swifta. Jak na dzisiejsze realia nie jest może samochodem typowo usportowionym, bo jego silnik o pojemności 1.3 generuje maksymalnie 85 KM. Śmiało można go jednak uznać za ciekawego hot hatche z napędem 4×4.
Suzuki Swift IV
Kolejne z miejskich pojazdów wyposażone w napęd na 4 koła. W przeciwieństwie do poprzednika dysponuje nieco większą mocą – pod maską pracuje silnik generujący 92 KM. Dodatkowe kilogramy spowodowane obecnością napędu na obie osie sprawiają, że wydaje się to nieco małą wartością. Zdecydowanie lepszym wyborem jest wersja Sport z jednostką 1.6 o mocy 125 KM. Niestety, nie znajdziesz tam jednak napędu na 4 koła.
Toyota Yaris GR
Chyba najlepszy hot hatch, jaki w ostatnim czasie pojawił się na rynku. Daje do dyspozycji prędkość maksymalną na obie osie, a także silnik o pojemności 1.6 i 261 KM. To kwintesencja prawdziwego pojazdu kompaktowego w sportowej wersji. Yaris w standardowej wersji jest samochodem wyjątkowo lekkim i dającym ciekawe wrażenia z jazdy. Wersja hot hatch jest zaś ponad innymi o kilka klas. Fundamentem do jej zbudowania były niska masa, bardzo dobra aerodynamika i odpowiedni rozkład masy. Ten pocisk rozpędzający się do setki w 5,5 sekundy został wyprzedany na pniu.
Jaki hot hatch do 20 tysięcy złotych? To między innymi Renault Clio!
Poniżej przedstawiamy zestawienie najciekawszych aut typu hot hatch w poszczególnych przedziałach cenowych – 20, 30 i 50 tysięcy. Jakie modele są najlepsze w każdym budżecie? Przekonaj się!
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
W zasadzie do większości samochodów z tego zestawienia pasuje krótkie „mały, ale wariat”. Colt jest tego przykładem. Ma świetny silnik o mocy 150 KM, który bardzo dobrze radzi sobie z modyfikacjami. Niewielkim kosztem i bez wydawania ogromnych sum na osprzęt lub dodatkowe zakuwanie można dojść do bezpiecznych 200 KM. A to w przypadku pojazdu ważącego 1045 kg jest zdecydowanie ponadprzeciętną wartością. Chcesz pojeździć takim samochodem? Nie wydasz fortuny. Wystarczy ok. 13-15 tysięcy. Mowa oczywiście o zadbanych egzemplarzach.
Renault Clio Sport PH1
Wolnossący silnik 2-litrowy i 172 KM sprawiają, że ten hot hatch jest bardzo zrywny, szybki i daje mnóstwo frajdy z jazdy. Co ważne, jest bardzo tani, jak na swoje możliwości. Jasne, że nie zmieścisz do niego całej rodziny, ale dla dwóch osób będzie idealnym rozwiązaniem. Podczas oględzin zwróć uwagę na zawieszenie skrzyni biegów, które lubi pękać. Jeśli było spawane, raczej nie bierz pod uwagę tego egzemplarza. Ciekawe samochody znajdziesz w kwocie do 15 tysięcy.
Hot hatche do 30 tysięcy złotych – co wybrać?
Seat Leon Cupra 2
Najmocniejsza wersja Leona 2. generacji została zaprezentowana w 2010 roku. Pod maskę trafiła jednostka 2.0 TFSI o mocy 265 KM, co bardzo ucieszyło potencjalnych nabywców. Co jest charakterystyczne dla tej wersji Leona Cupry? Właściciele zauważają, że jest to bardzo rozsądnie przemyślana konstrukcja w kategorii hot hatchy. Samochód przy spokojnej jeździe jest bardzo ekonomiczne (jazda na trasie do 80 km/h to 7 litrów/100 km!) i można sporo w nim zmieścić. Jest też podatne na tuning i nie zje wydrenuje ci portfela przy modyfikacjach. Egzemplarze warte obejrzenia oscylują w kwotach między 25 a 30 tysięcy.
Audi S3 8L
Chociaż niektóre egzemplarze mają już 20 lat, nadal jest to pojazd godny zainteresowania. Podstawowe wersje A3 z silnikiem 1.8 o mocy 125 KM radziły sobie całkiem nieźle w tym małym hot hatchu. Tym bardziej robi to jednostka 1.8T o mocy 225 KM. Podobnie jak w modelu Cupra, podczas spokojnej jazdy zauważysz niskie spalanie 4-cylindrowego silnika. Ale powiedzmy sobie szczerze – kto chciałby jeździć tym samochodem 70 km/h? Powyżej 3 tysięcy obrotów daje o sobie znać jego cały potencjał, który kończy się dopiero pod czerwonym polem obrotomierza. Jeśli chcesz być posiadaczem tego potworka, musisz szykować przynajmniej 22-25 tysięcy złotych.
Hot hatche do 50 tysięcy złotych – co kupić?
Honda Civic IX
W cenie do 50 tysięcy jesteś w stanie znaleźć samochód wyposażony w silnik 1.8 o mocy 142 KM. Jednostka wolnossąca swoją kulturą pracy przypomina kierowcy o starej szkole Hondy. Wysokie obroty to coś, co ten pojazd bardzo lubi. Ten japoński hot hatch nie jest może najszybszy w stawce ani najmocniejszy, ale bezawaryjność i praktyczność połączona z frajdą z jazdy podbija serca niejednego fana prędkości. Zdarzają się również chętni na zamontowanie tu LPG, które przy odpowiednich podzespołach i serwisowaniu działa latami bez zarzutu. Cena? 44-48 tysięcy złotych.
Renault Megane RS III
Silnik występujący w 3 odmianach mocy – 265, 273 i 275 KM – zdecydowanie zamienia niewielkiego hot hatcha praktycznie w pocisk. Oczywiście, sporo przesadzamy, ale szczególnie podczas jazdy na wysokich obrotach widać, jaką moc można wykrzesać, jadąc tym pojazdem. Z jednej strony jest to samochód wzbudzający ogromne emocje nie tylko samym motorem benzynowym o mocy do 100 km/h, lecz również stylistyką. Z drugiej – możesz nim jeździć do pracy każdego dnia.
Za przyjemność jazdy tym samochodem musisz płacić częstymi wizytami na stacji paliw – 60 litrowy zbiornik przy apetycie sięgającym daleko poza 15 litrów na każde 100 kilometrów robi swoje. W kwocie do 50 tysięcy możesz poszukać ciekawego egzemplarza.
Dla kogo jest hot hatch?
Każde z wymienionych powyżej samochodów różni się od siebie pod kątem przestrzeni, wielkości bagażnika czy użyteczności. Jednak nie możesz zapomnieć o jednym – jeśli twoim celem jest hot hatch, nie powinieneś myśleć, że zmieścisz w nim tyle, co w kombi. Niektórzy są niemile zaskoczeni, jak niewiele rzeczy można przewieźć takim autem. Sportowy kompakt segmentu B jest zdecydowanie dla tych, którzy albo już mają rodzinne pojemny samochód, albo są singlami i dużo miejsca nie jest dla nich koniecznym warunkiem.
Pamiętaj, że hot hatche mają nie tylko turbo przyspieszenie, lecz także zdecydowanie twardsze zawieszenie i nie wybierają nierówności tak komfortowo. Jeśli nie jeździsz regularnie w kilka osób, może to być auto dla ciebie. W podanych przez nas przedziałach cenowych możesz znaleźć bardzo ciekawe modele. Owocnych poszukiwań!