Wśród kierowców panują rozbieżne opinie na temat gazu w samochodach. Niektórzy uważają, że instalacja LPG nie powinna być zakładana do sportowych aut. Inni utrzymują, że gaz jest dobry do kuchenek. Po przeciwnej stronie stoją wszyscy zadowoleni użytkownicy gazu w autach, którzy dzięki niemu mają spore oszczędności. Kto ma rację? Poznaj rodzaje instalacji gazowych w autach i sprawdź, czy warto się decydować na LPG!
Instalacje LPG – samochód na gaz oznacza zysk czy dodatkowe koszty?
Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Z jednej strony możesz zyskać wymierne korzyści. Pewne jest, że prawidłowo eksploatowana i regularnie serwisowana instalacja LPG daje użytkownikowi korzyści widoczne głównie podczas tankowania. Z drugiej strony wszelkie zaniedbania montażowe oraz brak dbałości w użytkowaniu mogą destrukcyjnie wpływać na wytrzymałość podzespołów silnika. Można zatem powiedzieć, że zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy mają racjonalne argumenty, aby udowodnić swoje racje.
Instalacje gazowe i ich rodzaje
Można wyróżnić 5 grup instalacji LPG:
- I generację;
- II generację;
- III generację;
- IV generację;
- V generację.
Sam podział wiele nie tłumaczy, bo pokazuje tylko pewną ewolucję systemu. Czym zatem wyróżniają się poszczególne rodzaje?
I generacja
Pozbawiona wszelkich czujników elektronicznych. Jej praca polega na zmieszaniu gazu w formie lotnej z powietrzem w mikserze. Stosowana jest głównie w autach z systemem gaźnikowym. Najmniej oszczędna ze wszystkich.
II generacja
System wykorzystywany głównie w autach z wtryskiem jednopunktowym. Przy pomocy układu sterującego odbywa się pomiar i dawkowanie ilości mieszanki, która ma trafić do komory spalania.
III generacja
System wtrysku gazu w fazie lotnej. W tej generacji wyeliminowano mikser, a miejsce powstania dawki jest zbliżone do oryginalnego z udziałem benzyny. Ta instalacja LPG stosowana była w silnikach z wtryskiem wielopunktowym i tych z mechanicznym wtryskiem benzyny.
IV generacja
Jest to tzw. sekwencja. Gaz w fazie lotnej zostaje podany do gazowej listwy wtryskowej po wcześniejszym oczyszczeniu w układzie filtrującym. Ten typ instalacji gazowej LPG jest najpopularniejszy na rynku. Nie ma tutaj praktycznie żadnych różnic w dynamice względem paliw.
V generacja
Najnowocześniejszy typ wtrysku gazu, do którego służą wtryskiwacze benzynowe. Sam gaz podawany jest w fazie ciekłej. Sekwencją wtrysku steruje komputer. Nadmiar niewykorzystanego gazu trafia do zbiornika. To rozwiązanie, które wyróżnia V generację na tle wszystkich pozostałych typów instalacji.
Instalacja gazowa do samochodu – którą wybrać?
Sporo zależy od silnika, który masz w aucie i sposobu jego zasilania paliwem. Instalacja LPG powinna zostać dobrana przez specjalistę w tej dziedzinie. Skompletuje on odpowiednie części, takie jak reduktor i wtryskiwacze, po czym przeprowadzi montaż instalacji LPG w samochodzie. W pojazdach z wtryskiem pośrednim (czyli z wtryskiwaczami benzynowymi podającymi dawkę gazu do kolektora ssącego) najczęściej montuje się gaz IV generacji. Natomiast V generacja zarezerwowana jest głównie dla pojazdów z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Instalacje gazowe LPG – zasilanie silnika i koszty montażu
Na cenę instalacji LPG wpływa przede wszystkim liczba cylindrów w silniku. Standardowe jednostki 4-cylindrowe bez turbosprężarki mogą zostać wzbogacone gazem w cenie nieprzekraczającej 2 tysięcy złotych. Nieco więcej przyjdzie ci zapłacić za zamontowanie w silniku z turbiną lub mającym więcej niż 4 cylindry. Popularne silniki V6 zazwyczaj wymagają podzespołów, których kwota zamyka się w cenie 3-3,5 tysiąca złotych. Ceny te obowiązują w przypadku IV generacji.
Ceny LPG a instalacje V generacji
Najbardziej zaawansowane instalacje są zdecydowanie najdroższe, jednak zapewniają najlepszą kulturę pracy. Przyjmuje się, że instalacja LPG V generacji w silniku 4-cylindrowym zamknie się w kwocie 4-4,5 tysiąca złotych. Im więcej cylindrów znajduje się w silniku, tym drożej i nie ma w tym nic dziwnego. Pamiętaj, że ostateczny koszt ma związek również z:
- poziomem skomplikowania prac;
- doborem odpowiednich komponentów;
- twoimi życzeniami uwzględnianymi przez montera.
To, ile zapłacisz za montaż, zależy także od renomy warsztatu, w którym go przeprowadzisz, a także od jakości późniejszego serwisowania.
Instalacja gazowa – czy warto zakładać?
W tym przypadku nie musisz zdawać się na zgadywanki. Po prostu możesz to przeliczyć. Jeśli pokonujesz w ciągu roku spore dystanse, a twoje auto ma duży apetyt na paliwo, wówczas instalacja LPG z pewnością szybko się zwróci. Dla pewności użyj jednego z kalkulatorów zwrotu gazu. Są jednak silniki, które nie współpracują dobrze z LPG, bo mają np. delikatne gniazda zaworowe. Montaż gazu w takiej jednostce to proszenie się o kłopoty. Wypalenie gniazd i konieczność remontu głowicy pociągają za sobą koszty niewspółmierne do oszczędności.
Czy opłaca się zakładać LPG? Instalacje to koszt, który zwraca się dopiero po jakimś czasie. Czasem montaż gazu będzie zwracał się tak wolno, że zwyczajnie nie warto wydawać na niego pieniędzy. Do tego dochodzą jeszcze koszty droższych przeglądów i wpływ na cenę ubezpieczenia OC. Jeśli jednak znajdziesz dobry warsztat i pokonujesz rocznie znaczne odległości, to z pewnością z instalacji LPG będziesz zadowolony.