Interfejs diagnostyczny czy skaner diagnostyczny – co do diagnostyki samochodowej?

Pomimo tego, że najnowsze auta są naszpikowane elektroniką, a ich budowa jest bardziej skomplikowana niż kiedyś, zdiagnozowanie usterki nie musi być trudne. Potrzebny jest do tego nawet podstawowy interfejs diagnostyczny, który można wykorzystać do odczytania błędów w jednostce sterującej.

Takich urządzeń jest jednak dosyć sporo, niektóre z nich oferują minimalną ilość opcji, inne z kolei wręcz wszystko, co możliwe. Jak znaleźć odpowiedni dla siebie? Co więc trzeba o nich wiedzieć? Jaki wybór będzie trafny?

Jak działa samochodowy interfejs diagnostyczny?

Tajemnica leży w gnieździe OBDII („On-Board-Diagnostics”). Odpowiada ono za przekazywanie sygnałów z centralki samodiagnostycznej pojazdu do urządzenia wyjściowego. Obowiązek montażu gniazda tego rodzaju został wprowadzony w pojazdach produkowanych od roku 1996 w USA, natomiast w Europie od 2001 roku.

Dlatego wszystkie pojazdy, których roczniki mieszczą się w przedziale 2000 wzwyż, mają zwykle na wyposażeniu takie złącze. Jednak samo gniazdo nie wystarczy do odczytywania sygnałów.

Diagnostyka samochodowa przy wsparciu testera

Sprzętem, dzięki któremu można odczytać sygnały wysyłane do gniazda OBDII, jest interfejs diagnostyczny, wykorzystujący protokół ELM327. To niewielka kostka w kształcie trapezu, którą wpina się do gniazda.

Zarówno samo złącze, jak i wtyczka, są wykonane w taki sposób, by nie pomylić stron wpinania sprzętu. Dlatego żaden użytkownik pojazdu nie powinien mieć problemu z jego instalacją.

Kolejnym potrzebnym urządzeniem jest smartfon, tablet, laptop lub inne urządzenie odbierające sygnał Bluetooth wysyłany przez elm327. Na nim natomiast konieczne jest umieszczenie oprogramowania, które będzie odczytywało sygnały i informowało kierowcę o błędach widocznych w komputerze pojazdu. Nie jest to jednak jedyne narzędzie, dzięki któremu można diagnozować pojazdy.

Czym jest protokół ELM327? 

Protokół ELM327 to podstawowy i dość uniwersalny typ urządzenia, który sprawdza się jako skaner diagnostyczny. Wyświetla podstawowe informacje, takie jak kody błędów lub dane dotyczące jednostki napędowej.

Żeby jednak uzyskać więcej wiadomości i mieć większy wpływ na diagnostykę pojazdu, możesz zdecydować się na inne interfejsy. Najczęściej są one dedykowane do konkretnych marek lub koncernów.

Jaki tester samochodowy warto wybrać?

Jeżeli chcesz mieć wgląd w najdrobniejsze szczegóły, zdecyduj się na dedykowany interfejs diagnostyczny. 

  1. I tak np. do aut grupy VAG, czyli Audi, Seat, Skoda, Volkswagen przyda ci się spersonalizowany moduł. 
  2. Do aut marki BMW jest to np. Carly i K+DCAN. 
  3. Jeżeli jesteś właściciele auta koncernu FCA, najlepszym wyborem będzie OBD2 VAG KKL lub FIATECUSCAN.

Co sprawdzisz przez interfejsy diagnostyczne?

Rozszerzone możliwości płatnych programów diagnostycznych i dedykowanych interfejsów przekraczają możliwości uniwersalnych rozwiązań. Wykorzystując skaner diagnostyczny, możesz m.in.:

  • obserwować parametry pracy silnika np. temperaturę płynu chłodzącego, temperaturę oleju, ilość wtryskiwanej mieszanki paliwowo–powietrznej, ciśnienie doładowania turbosprężarki, wskazania sondy–lambda czy napięcie akumulatora;
  • zapoznać się z listą błędów spowodowanych nieprawidłowościami wychwytywanymi przez czujniki i kasowanie ich;
  • zmierzyć osiągi jednostki napędowej – moc, moment obrotowy, chwilowe zużycie paliwa;
  • zdiagnozować działanie poszczególnych układów np. klimatyzacji.
  • dopasować działanie niektórych systemów – czas świecenia świateł po zamknięciu drzwi, wrażliwość czujników deszczu;
  • zapisać osiągi silnika podczas jazdy.

Rodzaje połączenia do diagnostyki samochodu. Bezprzewodowy interfejs diagnostyczny

Wybór nie jest zbyt duży, bo na rynku są urządzenia działające w systemie Bluetooth, Wi-Fi i przy udziale kabla. Te bezprzewodowe wykorzystuje się najczęściej do podstawowego realizowania prac diagnostycznych.

Są wygodne i łatwe w obsłudze, nie wymagają też okablowania. Opinie o interfejsie diagnostycznym bezprzewodowym są na ogół dobre i kierowcy wykorzystujący go na co dzień wyrażają zadowolenie.

Jednak wersje kablowe często pozwalają na jeszcze szybsze odczytanie danych, a w niektórych przypadkach uzyskanie dodatkowych informacji, niedostępnych dla bezprzewodowych uniwersalnych wersji.

Dlatego jeżeli chcesz rutynowo dokonywać analizy pracy silnika i podstawowych informacji, w zupełności wystarczy ci model bezprzewodowy. Do poważniejszej diagnostyki wybierz egzemplarze kablowe.

Jakim programem obsłużyć tester diagnostyczny?

Aplikacji, dostępnych na systemy Android, iOS czy Windows jest sporo. Można je podzielić na bezpłatne i płatne. Bardzo często są to te same typy programów o jednakowych nazwach, np. Torque, Car Scanner, Piston, Dash Command, OBDeleven, OBD Mary, OBD Harry Scan.

W bezpłatnych aplikacjach interfejs diagnostyczny wyświetli niewiele informacji, jednak najczęściej pozwoli na wykasowanie błędów pojawiających się w sterowniku i ich dokładną weryfikację. Płatne. Rozszerzone wersje są przeznaczone do pomiaru większej liczby parametrów i możliwości analizowania drobiazgowego.

Dlaczego warto zainwestować w interfejs i przeprowadzać diagnostykę samochodu samodzielnie?

Przede wszystkim posiadanie interfejsu diagnostycznego jest bardzo praktyczne. W dowolnej chwili, jadąc samochodem, możesz monitorować zachowanie silnika i wyłapywać przyczyny ewentualnych usterek. 

Interfejsy diagnostyczne sposobem na oszczędności? 

Interfejs diagnostyczny pozwoli ci zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy. Wyobraź sobie sytuację, w której pojawi się na desce rozdzielczej ikona „check engine”. Może oznaczać różne problemy i błędy.

Najprościej podjechać do najbliższego warsztatu samochodowego, gdzie za usługę podpięcia komputera diagnostycznego i wykasowanie błędów zapłacisz 50-100 zł. Co wtedy, gdy po tygodniu lub dwóch, a najgorzej jeszcze tego samego dnia po ponownym uruchomieniu silnika problem wróci? Po kilku takich wizytach, koszt interfejsu się zwraca.

Osobisty interfejs diagnostyczny pozwoli ci na samodzielne wykasowanie błędu. Możesz też za jego pośrednictwem stale monitorować zachowanie silnika, jego osiągi i kalibrować systemy samodzielnie bez wizyty u mechanika. Oczywiście dobrze jest mieć przynajmniej podstawową wiedzę mechaniczną i elektromechaniczną, by zmieniać ustawienia w samochodzie w ten sposób.

Skanery diagnostyczne a interfejsy

Dla mechaników i wymagających osób stworzono car skannery, czyli skanery diagnostyczne. Czym różnią się od interfejsów diagnostycznych?

Przede skanery diagnostyczne wyposażone są w:

  • samodzielne zasilanie;
  • możliwość odczytu danych z dowolnego pojazdu;
  • wtyczki do ogromnej większości aut
  • i umożliwiają szeroką ingerencję w systemy danego pojazdu. 

Bardzo często car skannery posiadają również rozbudowane oprogramowanie, pełną i stale aktualizowaną bazę danych dotyczących kodów błędów i innych informacji o pojazdach. Dzięki skanerom diagnostycznym masz szersze możliwości wykrycia i ustalania usterek. Jednak wadą jest zdecydowanie wyższa cena zakupu i niejednokrotnie konieczność dalszego przedłużania abonamentu.

Który interfejs wybrać – ELM327 czy inny?

Jeżeli nie interesuje cię zagłębianie się w zakamarki sterownika komputera, odpowiednim wyborem będzie uniwersalny tester diagnostyczny ELM327. Zapewni ci podstawowe informacje o błędach i głównych parametrach silnika. Cena takiego urządzenia to kilkadziesiąt złotych, jeśli mowa o najtańszych wersjach.

Do tego darmowa aplikacja na telefon i możesz prawie za darmo diagnozować błędy w samochodzie. Jeżeli podstawy nie są dla ciebie satysfakcjonujące i poszukujesz bardziej rozbudowanych możliwości, to sięgnij po dedykowany skaner diagnostyczny i płatną dobrze rozbudowana aplikację.

Wtedy będziesz mógł poznać wiele dodatkowych informacji o swoim pojeździe i co ważniejsze, sporo też w nim zmieniać. Dla mechaników polecane są zestawy profesjonalnych interfejsów diagnostycznych.

Dodaj komentarz