Wsiadając do nowszego auta, od razu rzuca się w oczy brak standardowego hamulca postojowego. Widać najczęściej nieduży przycisk w miejscu starszego odpowiednika z logotypem „P” w kółku. O ile wcześniej niemal z przyzwyczajenia, dłoń szukała dźwigni ręcznej, upewniając się, że jest zaciągnięta lub opuszczona, to teraz może pojawić się kłopot.
W takim razie jak odblokować hamulec ręczny elektryczny w pojeździe? Sprawdź!
Czym charakteryzuje się EPB?
Na samym początku warto doprecyzować, jak właściwie działa mechanizm EPB (ang. Electric Parking Brake). Uruchamia się go za pomocą wciśnięcia przycisku, przez co wyeliminowana została konieczność montowania standardowej, ręcznej dźwigni.
Do producentów tej technologii można zaliczyć dostawców takich, jak Brose Fahrzeugteile i Robert Bosch GmbH. Najczęściej stosowane układy hamulcowe, które są montowane w autach osobowych, zostały opracowane przez TRW i ATE.
Najczęściej stosowane systemy TRW i ATE – co warto o nich wiedzieć?
Technologia opracowana przez TRW działa w ten sposób, że jej funkcjonowanie opiera się na elektrycznych silnikach znajdujących się na zaciskach tylnych hamulców. Za sprawą przekładni przesuwany jest tłoczek, a klocki zaciskają tarczę. Z kolei rozwiązanie zaprojektowane przez markę ATE opiera się na linkach.
Wadą pierwszej odmiany jest to, że nie można jej wykorzystać w układzie z bębnami, które znajdują się na tylnej osi. Alternatywą dla tego sposobu jest technologia opracowana właśnie przez ATE. Dzięki niej hamulce tylnej osi nie różnią się od typu współpracującego z klasyczną odmianą dźwigni.
Jak działa tradycyjna dźwignia a jak hamulec ręczny elektryczny?
Przejdźmy do tego, jak odblokować hamulec ręczny elektryczny. Pomocne będzie wyjaśnienie systemu działania tradycyjnej dźwigni, z której miała już okazję korzystać prawdopodobnie większość kierowców. W tym przypadku standardowy układ napinał linkę w momencie zaciągnięcia drążka. Ściskała ona tylne klocki lub zaciski hamulcowe auta, a następnie dociskała je do tarcz lub bębnów.
Dzięki temu samochód utrzymywał stałą, pewną pozycję. Wiele pojazdów jest wyposażonych w osobną tarczę i klocki hamulcowe, które są przeznaczone wyłącznie do hamulca ręcznego.
Jak działa EPB?
Zelektryfikowana odmiana hamulca awaryjnego do zablokowania kół nie wymaga od kierowcy wykorzystywania siły fizycznej. Zastępuje ją silnik elektryczny. Wystarczy nacisnąć lub przyciągnąć do siebie palcem przycisk, a silniki będące częścią całego systemu docisną klocki do tarcz. Odblokowanie hamulca ręcznego jest proste – w momencie ruszenia autem blokada zwalnia się automatycznie.
Czy w tym układzie może pojawić się usterka?
Jedną z największych wad systemu EPB jest awaryjność. Dość często zdarza się, że przy minusowych temperaturach dochodzi do zamarznięcia zacisków. Kierowcy posiadający samochody z tym elementem wyposażenia mogą również mieć problem ze zużywającymi się szczotkami.
System EPB może też nie zadziałać w momencie, kiedy osłabnie moc akumulatora. W takim przypadku nie ma innego wyjścia, jak wezwać lawetę.
Czy hamulec elektryczny jest praktycznym rozwiązaniem?
W przypadku technologii EPB zauważa się zdecydowanie więcej plusów niż minusów. Na uwagę zasługuje funkcja hill-hold. Wykrywa moment, w którym pojazd zatrzymuje się na pochyłości, wstrzymuje hamowanie – bez konieczności włączania systemu elektrycznego hamulca ręcznego przez kierowcę, a następnie samoczynnie odblokowuje się przy ruszaniu.
Całość uzupełnia fakt, że system blokuje nie tylko jedną, tylną oś – jak w przypadku dźwigni ręcznej – ale wszystkie cztery koła.
Wiesz już, jak odblokować hamulec ręczny elektryczny. EPB to technologia, która może w przyszłości całkowicie zastąpić ręczną dźwignię. Elektryczny hamulec postojowy jest łatwy w obsłudze, a samochody, które go posiadają, są z pewnością wygodniejsze i atrakcyjniejsze od tych, które posiadają standardowy hamulec ręczny.