Zużycie elementów zawieszenia pojazdu zazwyczaj następuje stopniowo. Dlatego możesz zwyczajnie nie zauważyć nic niepokojącego bez szczegółowych oględzin. Jednak wiedza dotycząca tego, jak sprawdzić amortyzatory w samochodzie, pomoże ci ustrzec się poważnej awarii w trakcie jazdy. Dowiedz się, jakie objawy daje uszkodzony amortyzator!
Uszkodzony amortyzator – objawy
Jest kilka najważniejszych symptomów zużycia amortyzatorów w samochodzie. Zaliczają się do nich:
- zmniejszenie komfortu jazdy (słabsze tłumienie drgań i wibracji);
- zwiększony wpływ wiatru bocznego na kierunek jazdy;
- stuki dochodzące do wnętrza auta podczas jazdy po wybojach;
- cykliczne załączanie się systemu ABS przez odrywanie się koła od powierzchni;
- wydłużenie się drogi hamowania.
Zużyte amortyzatory – objawy dla poszczególnych elementów
Oczywiście, każdy z powyższych symptomów może oznaczać uszkodzenie opisywanego elementu zawieszenia. Nie oznacza jednak zawsze konieczności wymiany całej kolumny. Dlatego poniżej przedstawiamy najczęstsze usterki amortyzatorów wraz z diagnozą awarii poszczególnych jego części.
Górne mocowanie amortyzatora – objawy uszkodzenia
To jeden z lepiej ukrytych podzespołów. Górne mocowanie amortyzatora to inaczej jego poduszka. Daje o sobie znać na różne sposoby. Po najechaniu z dużą prędkością na głębszy dołek usłyszysz wyraźny stuk z okolicy koła. Poza tym, w momencie gwałtownego hamowania i przyspieszania auto będzie ściągało na bok. A jak sprawdzić amortyzatory pod kątem stanu mocowania górnego? Musisz je zdemontować i przyjrzeć się gumie zlokalizowanej na górze.
Odbój amortyzatora – objawy awarii
Odbój to element chroniący części zawieszenia przed oddziaływaniem nadmiernych sił. W przypadku amortyzatorów odboje pochłaniają energię przy ugięciu, dzięki czemu zapobiegają ich maksymalnemu dobiciu. Po samej funkcji tych elementów można wywnioskować, jakie są objawy usterki. Jeśli na dołkach lub pod sporym obciążeniem zawieszenie samochodu jest dobijane w większym stopniu niż do tej pory, oznacza to, że odboje prawdopodobnie się zużyły.
Uszkodzone łożysko amortyzatora – objawy usterki
Im starszy typ pojazdu, tym łatwiej zorientować się, że coś jest tu nie tak. Jak sprawdzić amortyzator pod kątem uszkodzenia łożyska? Objawy dadzą o sobie znać podczas skręcania. Łożysko ma umożliwiać obrót amortyzatora podczas skrętu kół. Jeśli jest uszkodzone, wówczas podczas obracania kierownicą spotkasz się z wyraźnym oporem. W czasie ostrego skręcania np. na parkingu będzie również słychać stukot i hałas. Te dźwięki to skutek obracania się sprężyny.
Jak sprawdzić, czy amortyzator stuka?
Bez względu na to, czy uszkodzeniu uległa guma amortyzatora, czy zepsuły się łożysko lub odbój, objawy nie są trudne do zaobserwowania. Podstawowym ze sposobów jest wsłuchanie się w pracę zawieszenia podczas jazdy na nierównościach. Postaraj się również zaobserwować, jak zachowuje się auto w zakrętach. Sprawdź, czy:
- koła nie tracą przyczepności;
- czy na wybojach słychać stuki;
- auto nie jest podatne na ściąganie w różne strony podczas hamowania i przyspieszania.
Domowe sposoby na sprawdzenie amortyzatorów
Jak sprawdzić amortyzatory samodzielnie? Chyba najbardziej popularnym sposobem domorosłego mechanika na sprawdzenie stanu amortyzatorów jest punktowy nacisk na karoserię. Spróbuj zrobić to energicznie i powtórz czynność kilka razy. Jeśli słyszysz stuki, prawdopodobnie trzeba przyjrzeć się stanowi amortyzatora z bliska. Zbadaj sprawę też wtedy, gdy samochód będzie się chwiał i nie powróci do poprzedniego ustawienia. Warto pokusić się wówczas o pełną diagnostykę.
Czy zepsuty amortyzator to rzeczywiście poważna sprawa?
Zdecydowanie tak i nie warto jej bagatelizować. Jeśli tylko zaobserwujesz jeden z powyższych objawów, ale nie wiesz, jak sprawdzić amortyzator, udaj się do mechanika. Gdy zauważysz, że obudowa amortyzatora jest mokra od oleju, to również wymień go jak najszybciej. Oczywiście, zrób to na całej osi, bo amortyzatory trzeba wymieniać parami.
Wiesz już, jak sprawdzić amortyzatory, dlatego możesz na własną rękę zdiagnozować pewne problemy. Jazda z niesprawnymi elementami jest bardzo ryzykowna, dlatego nie warto lekceważyć problemu. Po wymianie wadliwego elementu twoje auto będzie działać o wiele lepiej, a ty będziesz bezpieczniejszy za kierownicą.