Z artykułu dowiesz się jak sprawdzić czujnik ABS. Będziesz do tego potrzebował odpowiedniego miernika. Z tekstu poznasz bliżej jeden z pierwszych systemów bezpieczeństwa. Opiszemy jego działanie i podpowiemy, w jaki sposób zadbać o jego sprawne działanie. Jazda samochodem z uszkodzonym czujnikiem ABS może narazić cię na przykre konsekwencje.
Jak działa czujnik ABS?
Podczas hamowania czujniki kontrolują prędkość obrotową każdego z czterech kół. W momencie, kiedy dochodzi do zablokowania lub zmniejszenia prędkości jednego z nich, wysyłana jest odpowiednia informacja do sterownika systemu. Czujniki działają w czasie rzeczywistym, dzięki czemu, gdy prędkości wszystkich kół się wyrównają, system ABS kończy interwencję. Ważne, abyś na bieżąco kontrolował stan czujników, ponieważ mają one zastosowanie zarówno w systemach ABS, jak i ASR oraz ESP. Wszystkie one aktywnie działają, zapewniając ci większe bezpieczeństwo podczas jazdy.
Układ ABS – zasada działania
Anti-lock braking system zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, dzięki czemu samochód nie wpada w poślizg. Jest to jeden z pierwszych automatycznych systemów bezpieczeństwa, bo swoje początki ma jeszcze przed II wojną światową. Z biegiem lat system doskonalono, ale pierwszą firmą, która wprowadziła ten układ do seryjnie produkowanych aut, był Mercedes. W modelu W116 z 1978 roku zastosowano system opracowany przez Boscha. Od 2004 roku system ten jest montowany seryjnie w każdym aucie produkowanym na terenie Unii Europejskiej.
Współczesne systemy zbudowane są najczęściej w oparciu o trzy podstawowe elementy. Czujnik prędkości obrotowej kontroluje prawidłową pracę kół, jeśli wykryje jakieś nieprawidłowości, wysyła informację do sterownika. Natomiast sterownik wydaje rozkazy pompie hamulcowej, która zmniejsza lub zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego podawanego do zacisku kół. Jak sam widzisz układ ABS, jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa prowadzenia samochodu, dlatego warto wiedzieć, jak sprawdzić czujnik ABS.
Czujniki indukcyjne i Halla
Czujniki można podzielić na dwie grupy, biorąc pod uwagę sposób, w jaki działają. Czujniki pasywne pracują zawsze i nie wymagają do tego źródła napięcia, inaczej zwane są indukcyjnymi. Druga kategoria to czujniki pracujące według zasady Halla i są one aktywne, czyli mogą one działać jedynie wtedy, gdy podłączone są do źródła napięcia. Zdecydowanie więcej pozytywnych cech wykazują czujniki Halla. Podstawową ich zaletą jest rozpoznanie ruchu zarówno w przód, jak i w tył. Są też zdecydowanie lżejsze i mniejsze od ich pasywnych odpowiedników. Dodatkowo zabezpieczono je przed zakłóceniami elektromagnetycznymi, a ich dodatkowym atutem jest odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne.
Zapalona kontrolka pierwszym objawem awarii
Jak sprawdzić czujnik ABS? Pierwszym zwiastunem awarii może być świecąca się kontrolka ABS. Do innych objawów zaliczyć można zagrażającą bezpieczeństwu blokadę kół podczas hamowania, czy awarie innych systemów jak na przykład ASR, czy ESP. Wykrycie usterki ABS nie jest proste. Problemy spowodowane są głównie trudnością w odróżnieniu rodzaju czujnika. Jeśli model, w który wyposażono twoje auto, posiada trzy wtyki, niemożliwe jest określenie typu jedynie po oględzinach. W takim przypadku należy wspomóc się danymi, które zawarł producent. Do identyfikacji można posłużyć się omomierzem, jednak musisz uważać. Zbyt długi pomiar może uszkodzić czujniki aktywne.
Jak sprawdzić czujnik ABS? Diagnostyka
Czujniki umiejscowione są najczęściej obok przekładni wyrównawczych lub w pobliżu piast kół. Typ indukcyjny charakteryzuje się występowaniem dwubiegunowej wtyczki, ale zdarzają się też trzybiegunowe, w przypadku których należy sprawdzić dane producenta. Jeśli twój pojazd wyposażono w czujnik z jedną parą przewodów, należy zmierzyć, ile wynosi opór i sygnał wewnętrzny urządzenia. W pierwszej kolejności jednak musisz rozłączyć wtyki, a następnie wykonać pomiar. Wynik mieszczący się między 800 a 1200 Ω świadczy o poprawnym działaniu urządzenia, wynik 0 Ω oznacza, że doszło do zwarcia.
Badanie czujników aktywnych należy przeprowadzić bardzo uważnie, żeby nie doszło do uszkodzenia. W tego typu czujnikach sprawdza się sygnał prostokątny lub napięcie zasilania. Sygnał o przebiegu prostokątnym świadczy o prawidłowym działaniu urządzenia. Jeśli czujnik nie działa lub występują problemy w ego funkcjonowaniu, warto też zmierzyć odległość czujnika od koła sygnałowego, która powinna mieć określoną przez producenta wartość.
Już wiesz, jak sprawdzić czujnik ABS. Dokonuj okresowych przeglądów pojazdu i reaguj na bieżąco na wszystkie nieprawidłowości, dzięki czemu korzystanie z auta będzie bezpieczne i komfortowe.