To, jak sprawdzić, czy auto ma DPF, nie jest wcale trudne. Jednak zanim do tego przejdziemy, chcemy wyjaśnić, dlaczego niektóre pojazdy nie mają tego komponentu. Na usunięcie DPF-a decydowali się zazwyczaj kierowcy, którzy przemierzali krótkie trasy. Ze względu na specyfikę diesli, w których montowano filtr cząstek stałych, nie mogło na takim dystansie dojść do „przepalenia” DPF, co powodowało dostawanie się trujących elementów do wnętrza auta. Ten komponent cechował się też sporą awaryjnością. Dlatego w niektórych przypadkach, na przykład przy kupnie auta używanego, należy sprawdzić, czy posiadane auto ma DPF.
Jak sprawdzić, czy auto ma DPF w pojeździe używanym?
W niektórych przypadkach poprzedni właściciel pojazdu mógł zdecydować się na usunięcie filtra DPF nielegalnie. Żeby to sprawdzić, należy zweryfikować stan konkretnego miejsca w układzie spalinowym. Z reguły filtr cząstek stałych znajdował się między tłumikiem a katalizatorem, a czasem też w okolicach komory spalania. Rolą części była redukcja emisji spalin o szkodliwym działaniu.
Żeby sprawdzić, czy DPF dalej jest w pojeździe, należy dotknąć, a potem przesunąć palcem po wewnętrznej stronie rury. W momencie, gdy nie zobaczymy żadnej sadzy, to będzie oznaczać, że filtr DPF jest. W innym przypadku brud będzie oznaką braku DPF. To, jak sprawdzić, czy auto ma DPF, będzie prostsze przy wykorzystaniu pomocy specjalisty, zaufanego mechanika.
Standardowy sposób na weryfikację obecności filtra DPF
Filtry cząstek stałych były i są montowane w praktycznie każdym układzie wydechowym silnika diesla. Jeśli ktoś nie podejrzewa, że poprzedni właściciel mógł usunąć DPF, może sprawdzić, czy ten komponent znajduje się w pojeździe w prosty sposób.
Wystarczy zweryfikować numer VIN. Można również udać się lub zadzwonić do ASO, które jest przypisane do pojazdu konkretnej marki. Pracownik tego podmiotu wpisze numer, a następnie od razu powiadomi Cię o stanie rzeczy. Numer VIN znajduje się przy drzwiach kierowcy lub pod maską. Jeśli masz wątpliwości, czy Twój pojazd ma DPF, lepiej się upewnij. Nie posiadanie tego komponentu w składzie wyposażenia pojazdu jest nielegalne – DPF to norma i jest obowiązkowy w silnikach wysokoprężnych Od 2022 roku mandat za wycięty filtr DPF może wynieść nawet do 5 tysięcy złotych.