Na to, czy akumulator będzie zdatny do użytku przez dłuższy czas, największy wpływ ma pobór prądu w trakcie postoju. Jeśli jego wartość jest zbyt wysoka, to zasobnik energii przestanie działać znacznie wcześniej niż przewiduje właściciel auta. Z naszego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić pobór prądu w samochodzie i poznasz inne przydatne informacje!
Sposoby na sprawdzenie obwodów elektrycznych
Jednym z nich, jest użycie prostej lampki testowej, którą podłącza się między przewodami pod napięciem obwodu a ziemią. Niestety uzyskane dane pozwalają jedynie dowiedzieć się, czy występuje zasilanie elektryczne dla sprawdzanego punktu.
Znacznie dokładniejsze rozwiązanie to miernik testowy. Wskazuje poziom napięcia, które dociera do akumulatora, a także sprawdza odporność obwodu lub zasobnika energii. Urządzenie do mierzenia maksymalnego poboru prądu nazywa się również multimetrem. Warto dowiedzieć się więcej na temat działania urządzenia.
Multimetr – urządzenie umożliwiające zmierzyć natężenie prądu
W asortymencie każdego dobrego sklepu z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi powinny znajdować się multimetry. Dzięki nim można skorzystać z szeregu różnych funkcji i rzetelnie sprawdzić elektrykę samochodową – radio, światła, alarm, czy inne elementy wyposażenia.
W samochodach używa się prądu stałego – DC. Multimetr umożliwia sprawdzenie odczytu prądu, poboru i oporu. Urządzenia dostępne w sklepach motoryzacyjnych mogą również być wyposażone w inne opcje działania. Ustawienia multimetru często pozwalają zmierzyć prędkość obrotową silnika oraz kąt rozwarcia.
Przy korzystaniu z multimetru, należy pamiętać o wyzerowaniu miernika przed każdym testem. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których używa się urządzenia przy pomiarze niskich rezystancji. Ważną kwestią jest też to, aby w trakcie korzystania z funkcji miernika nie używać go wraz z ruchomą igłą do sprawdzania elementów elektronicznych. Nie powinno się tego robić, bo można je przeciążyć u uszkodzić. Zamiast tego lepiej wykorzystać miernik cyfrowy.
Poprawne używanie multimetru – krok po kroku
Przy stosowaniu urządzenia trzeba pamiętać o prawidłowym podłączeniu sondy miernika. Napięcie akumulatora mierzy się, podłączając multimetr do dwóch słupków zaciskowych. Następnie można sprawdzić rezystancję w obwodzie HT poprzez sondowanie obu końcówek kabla. Rejestracji prądu wyjściowego alternatora lub dynamo dokonuje się za sprawą miernika podłączonego do przewodu bocznikującego. Napięcie do cewki lub innego obwodu weryfikuje się, przyłączając jedną stronę czujnika multimetru do obwodu, a drugą do uziemienia.
O czym pamiętać, używając multimetru?
Trzeba upewnić się, że przewody miernika są połączone w odpowiedni sposób. Zależy to od polaryzacji samochodu. Jeśli auto posiada ujemne uziemieniu, trzeba podłączyć przewód oznaczony minusem do karoserii. Z kolei przy uziemieniu dodatnim, kabel należy przypiąć kabel z symbolem plusa do nadwozia. To, jaka jest biegunowość Twojego samochodu można zweryfikować w instrukcji obsługi auta.
Zanim zdecydujesz się zamontować klemę minusową lub plusową, to upewnij się, że nie będzie miała kontaktu z powierzchnią, na której jest rdza lub farba. Mogłoby to zakłócić odczyty miernika. Jeśli pomiar przebiega w komorze silnika pod maską auta, to najlepiej wpinać przewód do zacisku uziemienia baterii.