Prawidłowa praca silnika jest uzależniona od wielu czynników. Kluczową rolę będą z pewnością odgrywać świece żarowe. Bez nich praca jednostki napędowej może być zakłócona. Jeżeli jesteś posiadaczem auta, który jest napędzany olejem napędowym, czyli z silnikiem Diesla, to powinieneś się zainteresować tym, jak sprawdzić świece żarowe. Kiedy najczęściej będziesz odczuwać deficyty, jeśli chodzi o te części?
Głównym problemem może się okazać uruchomienie głowicy silnika. Użytkownicy diesli doskonale wiedzą, jak wiele problemów może ich czekać w chłodniejszych miesiącach. Takie silniki są o wiele bardziej wrażliwe od benzynowych i będą reagować na obniżenie temperatury jesienią i zimą. Gdy panuje mróz, jednostka wysokoprężna może po prostu nie zaskoczyć. Przyczyną może być to, że w odpowiednim momencie nie wymieniłeś świec żarowych.
Jak sprawdzić świece żarowe? Metody
Jest wiele różnych sposobów na to, jak sprawdzić stan tych elementów. Dzięki temu będziesz mógł się dowiedzieć, czy są one w dobrej kondycji, czy może powinny zostać wymienione. Możesz próbować samodzielnie przeprowadzić taką operację albo od razu udać się do znajomego mechanika lub do autoryzowanego serwisu naprawczego.
Możliwe, że z różnych powodów nie będziesz mieć dostępu do mechanika, a pojazd będzie ci pilnie potrzebny. Wówczas taka umiejętność, jak sprawdzanie świec żarowych, na pewno może ci się przydać. Warto, więc wiedzieć nie tylko to, jaką funkcję pełnią świece żarowe, ale również jak – na przykład – je wykręcić.
Rola i działanie świec żarowych
Zanim dowiesz się jak sprawdzić świece żarowe miernikiem lub w inny sposób, powinieneś poznać zasadę ich działania. Te elementy są montowane w silnikach wysokoprężnych i absolutnie nie mogą być zestawione ze świecami zapłonowymi, które są wykorzystywane w autach benzynowych. Nie są tożsame, ponieważ te wykorzystywane w dieslach nie będą miały za zadanie wytworzenia iskry, która ma zapalić mieszankę. W jednostkach wysokoprężnych mieszanka oleju napędowego i powietrza będzie się przecież zapalać w wyniku wysokiego ciśnienia.
Świece żarowe będą służyły do tego, aby komora spalania była odpowiednio rozgrzana. Dzięki temu silnik ma ułatwiony rozruch w niskich temperaturach. Zwróć uwagę, że w przypadku świec żarowych dwufazowych, czyli tych starszego typu, będą się one wyłączały od razu wtedy, gdy silnik będzie uruchomiony. Podczas dalszej pracy silnika nie będą brały już w niej udziału.
Świece żarowe trójfazowe
Obecnie najczęściej wykorzystuje się świece żarowe nowszego typu, czyli trójfazowe. One działają nieco inaczej. Ich główną zaletą jest to, że będą znacznie szybciej się rozgrzewały. Potrzeba im na to od 2 do 4 sekund. Są w stanie osiągnąć wyższą temperaturę, która może sięgać nawet 1300 stopni Celsjusza. Co więcej, gdy silnik już zaskoczy, nie będą się wyłączać. Dalej będą spełniać swoją funkcję, bowiem dzięki nim komputer pokładowy będzie korygować warunki w komorze spalania. To ułatwia wytworzenie mieszanki spalin.
Proces ten będzie trwać do chwili, gdy auto nagrzeje się do swojej roboczej temperatury. To zagwarantuje lepszą jakość spalania i przełoży się na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Jest to zatem proces istotny z uwagi na filtr cząstek stałych. Zapobiega to jego zapchaniu przez niespalone resztki paliwa. Świece będą oczyszczały filtr poprzez wypalanie drobin sadzy. Dobrze, żebyś wiedział, jak wymieniać świece żarowe i jak sprawdzić ich stan.
Jak sprawdzić, czy świece żarowe wymagają wymiany?
To jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre, powinno być kwestią zasadniczą dla każdego kierowcy, któremu zależy na właściwej pracy silnika wysokoprężnego w jego aucie. Okazuje się na szczęście, że w praktyce usterki tych elementów będą raczej rzadkie.
Tak naprawdę jest to prosta grzałka z nieruchomymi elementami. Nie będziesz mógł ich rozkręcić, aby zajrzeć do środka i sprawdzić stan od wewnątrz. Usterka może być po prostu niewidoczna. Tym bardziej że obecnie samochody posiadają nowoczesne silniki wysokoprężne, które będą zapalały bez żadnego problemu wtedy, gdy na zewnątrz są ujemne stopnie. Jak możesz się zorientować, że w danym momencie trzeba sprawdzić stan świec?
Kontrolka świec żarowych i inne symptomy zwiastujące usterkę świec żarowych. Kiedy trzeba ją wymienić?
Symptom, na który trzeba zwrócić uwagę to problemy z odpaleniem w niskiej temperaturze. Poza tym możesz zauważyć, że zaraz po rozruchu słyszalna jest wyraźnie nierówna praca silnika. To może oznaczać spadek mocy jednostki napędowej, zanim jeszcze się ona rozgrzeje. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz się właściwie przejmować, jak sprawdzić świece żarowe.
Nowe pojazdy nie będą wymagały skomplikowanego poszukiwania usterki, ponieważ świeca żarowa, która będzie uszkodzona, wygeneruje błąd komputera. Zauważysz żółtą kontrolkę z żarówką przypominającą spiralę. To bardzo wygodne rozwiązanie, które może zaoszczędzić ci bardzo dużo czasu i stresu. Będziesz dzięki temu wiedział, że świece żarowe są uszkodzone. Bierz tylko pod uwagę jedno zastrzeżenie. Wspomniana kontrolka może również informować o tym, że wystąpiła usterka układu wtryskowego.
Sprawdzanie świec żarowych – inne metody
Poza kontrolką istnieją inne metody polecane przez mechaników samochodowych. Początkową fazą sprawdzenia świec żarowych będzie kontrola zasilania. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy do świecy dostarczany jest prąd. To zresztą, jak sprawdzić świece żarowe miernikiem, zostało opisane w wielu poradnikach i nie jest to metoda skomplikowana. Musisz, więc tylko podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora ujemną końcówkę próbnika 12 V. Następnie drugą końcówką próbnika musisz dotknąć jeden z widocznych dodatnich biegunów świec.
Druga osoba musi włączyć zapłon. W tym momencie lampka probówki powinna się zaświecić. Następnym krokiem będzie sprawdzenie świecy bez konieczności jej wykręcania. Wystarczy użyć do tego celu multimetru, a więc uniwersalnego miernika. Zawsze warto go mieć w garażu lub aucie, co przydaje się również do innych koniecznych kontroli takich jak, choćby sprawdzenie akumulatora. Sprawdzenie świec żarowych multimetrem również będzie bardzo proste. Musisz tylko ustawić na urządzeniu pomiar oporności.
Następnie powinieneś dotknąć jedną sondą masę silnika, a drugą końcówkę świecy. Gdy okaże się, że miernik nie wskazuje oporności, to jest duże prawdopodobieństwo, że jest ona uszkodzona. Pomiar, który potwierdzi taką diagnozę, wykonasz, gdy wyjmiesz świecę. To jednak czynność niebezpieczna, musisz być bardzo ostrożny. Podłącz kawałek przewodu do plusa akumulatora i do końcówki świecy żarowej. Drugi przyłącz do masy auta i części nad grzałką. Sprawna świeca rozgrzeje się w kilka sekund, co od razu zauważysz.
Świece żarowe występujące w Dieslach odpowiadają za rozgrzanie komory spalania do właściwej temperatury. Umożliwia to rozruch nawet w bardzo niskich temperaturach. Świece to urządzenia bardzo proste w konstrukcji. Nowe pojazdy umożliwiają podgląd działania świec na komputerze pokładowym, ale możesz również użyć w tym celu multimetru. Dbałość o prawidłowy stan świec pozwoli ci uniknąć przykrej niespodzianki, jaką byłby brak możliwości odpalenia samochodu w zimowy poranek.
Najczęściej zadawane pytania
Po jakim czasie wymienić świece zapłonowe?
Świece zapłonowe mogą wystarczyć na pokonanie nawet ponad 100 tysięcy kilometrów. Ze względów bezpieczeństwa najlepiej je jednak wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, czyli co jakieś 30–40 tysięcy kilometrów.
Jak rozpoznać uszkodzone świece żarowe?
Objawami uszkodzonych świec mogą być problemy z uruchomieniem samochodu w niskiej temperaturze. Innym symptomem, na który należy zwrócić uwagę, jest nierówna praca silnika. Jeśli zauważasz w swoim pojeździe takie sygnały, sprawdź świece żarowe. W nowych samochodach w przypadku uszkodzenia świec żarowych na wyświetlaczu deski rozdzielczej pojawi się żółta kontrolka z żarówką przypominającą spiralę.
Czy świece żarowe mają wpływ na pracę silnika?
Świece żarowe w samochodzie mają wpływ na ilość spalanego paliwa, prawidłowe wypalanie się filtra DPF i ogólną kondycję silnika.