Z artykułu dowiesz się jak spuścić płyn chłodniczy ze swojego auta. Pokierujemy cię krok po kroku przez cały proces, dzięki czemu okaże się on prosty i przyjemny. Z treści tekstu dowiesz się także jak odpowiednio serwisować układ chłodzenia oraz w jakich przypadkach zaleca się wymianę płynu chłodniczego.
Jaką funkcję pełni płyn chłodniczy?
Zadaniem płynu chłodniczego jest przejmowanie ciepła generowanego przez silnik i przenoszenie go do chłodnicy. Cały układ chłodzenia składa się ze wspomnianej już chłodnicy, pompy wody oraz termostatu. Zadaniem systemu jest zapewnienie optymalnych warunków pracy jednostce napędowej. Zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do uszkodzenia wielu podzespołów jednostki napędowej, dlatego zadbaj o sprawne działanie całego układu.
Czy trzeba wymieniać płyn chłodniczy?
Wiele osób uważa, że wystarczy uzupełniać braki płynu, jednak to tylko częściowa prawda. W przypadku aut nowych może się ta metoda sprawdzać, ponieważ producenci zalecają pierwszą wymianę po upływie pięciu lat od zakupu nowego auta. Chcąc to zrobić prawidłowo, musisz wiedzieć, jak spuścić płyn chłodniczy, ponieważ nim uzupełnisz zbiorniczek nowym środkiem, należy pozbyć się starego. W autach używanych warto wymieniać płyn co około dwa lata.
Jak spuścić płyn chłodniczy?
Jak spuścić płyn chłodniczy ze zbiorniczka w sposób prawidłowy? Jeśli dobrze się przygotujesz, to z łatwością sam sobie poradzisz z tą czynnością. Musisz wziąć pod uwagę nie tylko przygotowanie do samej wymiany, ale też pomyśleć o utylizacji starego środka, ponieważ nie można go po prostu wylać do zlewu. Płyn chłodniczy jest bardzo szkodliwy dla środowiska.
Zaopatrz się w pojemnik do spuszczania płynu oraz około 10 litrów wody destylowanej. Pamiętaj, że wymiana oleju powinna odbywać się na zimnym silniku, unikniesz wtedy ryzyka poparzenia. W pierwszej kolejności podstaw zbiornik pod korek spustowy chłodnicy, który najczęściej znajduje się w prawym dolnym rogu, a następnie odkręć zawór. Po opróżnieniu zbiorniczka i chłodnicy, w miejsce płynu wlej wodę destylowaną i poczekaj, aż przeleci przez cały układ chłodzący. Jeśli wykonałeś już wszystkie kroki, możesz uzupełnić zbiornik płynem docelowym.