Mierzenie rozstawu śrub – dlaczego jest ważne?
Czasem niewielkie wartości mogą różnić jedną piastę od drugiej. Podobnie jest z felgami. Dlatego celem uzyskania dokładnej wartości zawsze należy mierzyć rozstaw śrub. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Odpowiednio zamontowane koło wpływa na stabilność całego pojazdu. Podczas wkręcania felgi o nieodpowiednim rozstawie można też uszkodzić piasty. A wtedy czeka Cię, delikatnie mówiąc, nieco kosztowna naprawa.
Jak sprawdzić rozstaw śrub?
Jednym ze sposobów na zmierzenie rozstawu śrub jest odnalezienie tej informacji na stronie producenta lub w miejscu, w którym chcesz kupić felgi. Można też odczytać rozstaw śrub na feldze, odnajdując na nich odpowiedni zapis. Z reguły takie wartości występują w formacie „A x B”. Dla przykładu, w pojazdach z czterema śrubami mocującymi może występować zapis „4 × 100” lub „4 × 108”. W modelach z pięcioma pierwszą wartość zawsze stanowi liczba 5.
Czasem jednak wytłoczenia nie są czytelne i koniecznie trzeba odnaleźć te wartości inaczej. Podajemy najlepsze metody na to, jak zmierzyć rozstaw w feldze o dowolnej liczbie otworów montażowych. Po ich przeczytaniu będziesz wiedział, jak sobie z tym poradzić. Zrozumiesz też, że zmierzenie odległości pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną krawędzią nie jest zbyt trudne.
Rozstaw śrub w aucie – jak zmierzyć ten parametr?
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę najważniejszą sprawę – liczbę otworów montażowych w piaście. W zależności od tego, czy jest to liczba parzysta, czy nie, metoda pomiaru będzie różna. W pojazdach wyposażonych w 4, 6 lub więcej otworów (zawsze w liczbie parzystej!) wartości potrzebne do uzyskania prawidłowego wyniku to odległości między:
- Środkiem otworu montażowego i środkiem otworu leżącego naprzeciw niego,
- Krawędzią zewnętrzną otworu mocującego i wewnętrzną otworu leżącego naprzeciwko,
- Krawędzią wewnętrzną otworu montażowego i krawędzią wewnętrzna drugiego otworu z naprzeciwka dodaną do rozmiaru otworu dowolnego otworu mocującego.
Jeśli masz auto z parzystą liczbą otworów, wiesz już, jak obliczyć rozstaw śrub na feldze. Pamiętaj, by używać do tego suwmiarki, bo to ona daje najlepsze wyniki. Jeśli nie potrafisz odczytywać z niej wyników, możesz zastosować suwmiarkę elektroniczną. Nieco inaczej wygląda pomiar w kołach z nieparzystą liczbą wejść. W tym przypadku do dyspozycji są dwie metody.
Gdy liczba śrub w felgach jest nieparzysta
Pamiętaj, że w tym przypadku pomiar odległości naprzeciwległych otworów nie ma sensu, ponieważ da Ci nieprawidłową wartość. Tutaj niezbędne jest odrobinę matematyki. W pierwszym sposobie należy zmierzyć odległość średnicę okręgu przeciwległego otworu centrującego, otworu montażowego i odległości między krawędzią wewnętrzną otworu centrującego i otworu montażowego śruby. Wszystkie otrzymane wartości trzeba teraz do siebie dodać.
Drugim sposobem na to, jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze, jest pomiar odległości między zewnętrznymi ścianami sąsiadujących ze sobą otworów montażowych w piaście, odjęcie od otrzymanej wartości średnicy otworu montażowego i pomnożenie otrzymanego wyniku przez 1,7013. W tym przypadku jest większe ryzyko pomyłki ze względu na konieczne obliczenia. Konieczne jest pamiętanie o wartości mnożącej.
Jak zdążyłeś się przekonać, wiedza o pomiarze rozstawu śrub jest bardzo istotna i praktyczna. Dzięki niej będziesz mógł samodzielnie dobierać felgi bez żadnych wątpliwości co do ich spasowania. Stosuj do tego suwmiarkę i staraj się zawsze dokładnie odczytywać pomiar, aby uniknąć błędów. Życzymy powodzenia i szerokiej drogi!