Montaż instalacji LPG to aktualnie najłatwiejszy sposób na tańszą jazdę samochodem. Instalacje najnowszych generacji w połączeniu z prostym w budowie motorem to niemalże gwarant bezproblemowej eksploatacji. Spalanie na gazie nieznacznie wzrośnie, ale cena litra gazu jest o połowę niższa, dlatego opłacalność wciąż jest znacząca.
Warto jednak pamiętać, że montaż instalacji gazowej warto wykonać u doświadczonego specjalisty, a nie każda jednostka napędowa będzie dobrze współpracowała z tym zasilaniem. Jaki silnik do gazu wybrać?
Silnik pod instalację LPG – czy tylko starsze jednostki?
Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że tylko starsze konstrukcje o niewielkiej mocy poradzą sobie z instalacją LPG. Ich spalanie zazwyczaj jest dość wysokie, mogą jednak w zamian pochwalić się prostą konstrukcją, co obniża koszty eksploatacji i napraw, w szczególności w zestawieniu z zasilaniem LPG.
To prawda, że prosty silnik z reguły będzie mniej problematyczny, a w niektórych oferowana była nawet fabryczna instalacja LPG, ale z powodzeniem gaz można założyć nawet w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbo. Sęk w tym, że instalacja tak kosztuje nawet 10 tysięcy złotych, co nie dla każdego okazuje się opłacalne, a ponadto w naszym kraju niewiele warsztatów potrafi zainstalować ją poprawnie.
Jaki będzie dobry silnik benzynowy do gazu?
Na to, czy dany silnik będzie dobry do gazu, wpływa szereg czynników – niekoniecznie stricte związanych tylko z jego skomplikowaniem. Istotne jest np. jak odbywa się regulacja zaworów.
W niektórych prostych silnikach regulacja luzów zaworowych odbywa się ręcznie, co znacznie komplikuje eksploatację (konieczne jest np. wykonywanie regulacji co 20 tysięcy kilometrów lub nawet częściej), a zaniedbania mogą prowadzić nawet do wypalenia gniazd zaworowych.
Istotny jest również sterownik silnika, odpowiadający za ustalenie właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej. Niektóre bardzo źle pracują z instalacją LPG, co skutkuje błędami i włączaniem się trybu awaryjnego.
Jaki samochód do instalacji gazowej? Kilka propozycji!
Chociaż instalację gazową można założyć w niemal każdym samochodzie, to szukający oszczędności raczej będą stawiali na prostsze i mniej wymagające jednostki z pośrednim wtryskiem oraz hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych. Na szczęście, takich silników wciąż na rynku jest wciąż sporo – i to wśród zaledwie kilkuletnich pojazdów. Poniżej znajdziesz kilka propozycji, które dobrze się zgrają z instalacją LPG.
Silnik 1.6 MPI grupy Volkswagen (Skoda Octavia, Golf, Seat Leon, itp.)
Produkowany przez niemal dwie dekady prosty, ośmiozaworowy silnik z hydrauliczną regulacją zaworów i wykonanym z żeliwa blokiem sam w sobie raczej nie budzi dużych emocji i nie zachwyca osiągami. Jest za to bardzo odporny na trudne warunki eksploatacyjne i bez problemu radzi sobie z LPG.
Zresztą przez długi czas Skoda oferowała samochody z tym silnikiem z fabryczną instalacją LPG. Produkowana była do 2013 roku, wciąż więc można znaleźć egzemplarze w dobrym stanie, które świetnie poradzą sobie z gazem.
1.4 od Opla – auta z LPG i turbo! Ale uwaga na bezpośredni wtrysk
Spotykany w Polsce w modelach Astra, Corsa czy Mokka oraz w niezliczonych autach grupy General Motors silnik 1,4 Ecotec to konstrukcja wręcz zaprojektowana do gazowego paliwa. Podobnie jak omawianym wyżej silniku 1.6 MPI, bardzo często można go było spotkać w zestawieniu z instalacją fabryczną.
Ecoteca można „zagazować” nawet w wersji turbo, ale trzeba upewnić się, że nie jest to silnik z bezpośrednim wtryskiem – najmocniejsza wersja w takim zestawieniu oferowała 140 KM. Produkowana była do 2019 roku, a szczególnie polecane są modele Opla z oznaczeniem KL7 w VIN, z uwagi na trwalsze gniazda zaworowe.
Valvematic od Toyoty – polecane japońskie silniki do montażu LPG
Słynąca z niezawodności Toyota również może pochwalić się silnikami, które dobrze znoszą zasilanie LPG. Cała rodzina Valvematic, którą spotkać można m.in. w Corollach, Aurisach, Avensisach czy RAV4 dobrze znosi fakt założenia instalacji LPG i można znaleźć przykłady samochodów, które w ten sposób pokonały już przebiegi setek tysięcy kilometrów.
Wielopunktowe wtryskiwacze wymagają wykorzystania instalacji 4. generacji, ale w zamian silnik zadowala się naprawdę niewielkim spalaniem. W serii występowały jednostki 1.6, 1.8 i 2.0, które są znacznie lepszym wyborem od wcześniej spotykanych VVT-i.
Seria K od Renault – niezależnie od paliwa, bezproblemowa eksploatacja
To kolejny spośród niewysilonych silników, który doskonale poradzi sobie z instalacją LPG. Zarówno ośmio-, jak i szesnastozaworowa jednostka są cenione za niewielkie koszty eksploatacyjne i prostą budowę, choć zapotrzebowanie na benzynę nie należy do najniższych – właśnie dlatego zastosowanie w nim LPG ma sens.
W Daciach do 2014 roku spotykany z fabryczną instalacją, poza Dusterami można spotkać go w Loganach i w pierwszych trzech generacjach Megane. Trzeba jednak zwrócić uwagę na rodzaj zaworów – modele 8v nie miały hydraulicznej kompensacji luzu, dlatego co 15-20 tysięcy kilometrów należy podjechać do warsztatu na taką usługę.
Honda o dobrych osiągach i z gazem – czyli benzynowe 2.0 i 2.4
Chociaż silniki Hondy raczej nie są na co dzień rekomendowane do stosowania z zasilaniem LPG, ale istnieją modele, które jak najbardziej sobie z nim poradzą, zapewniając spokojną eksploatację. Szczególnie warto zwrócić uwagę na 2.0 serii R, które stosowane były zarówno w Civicach, jak i Accordach.
Silniki bez turbodoładowania, produkowane do 2017 roku sprawdzają się wyśmienicie, ale należy pamiętać o manualnej regulacji luzów zaworowych, którą należy wykonywać co 30-40 tysięcy kilometrów. Dzięki zmiennym fazom rozrządu hondowskie 2.0 i 2.4 chwalą się naprawdę dobrymi osiągami przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
Silnik benzynowy do gazu – coraz rzadsze zjawisko
Niestety aktualnie praktycznie niemożliwe jest spotkanie większych silników, których komponenty pozwalałyby na jazdę na LPG. Na rynku dominują modele z wtryskiem bezpośrednim, do których instalacja jest bardzo droga. Poza silnikiem 1.0, którą można spotkać m.in. w Skodzie Citigo czy VW Up!, trudno o dobry silnik o prostej budowie, który należycie współpracuje z instalacjami LPG i który byłby aktualnie produkowany.
Dlatego poszukując samochodu pod LPG, skup się głównie na niezbyt starych, ale jednak używanych samochodach, które odpowiednio utrzymane mogą posłużyć jeszcze przez lata. Niestety w przyszłości będzie coraz trudniej o takie samochody.
Lista silników samochodowych, w których można zamontować instalację LPG, staje się coraz krótsza. W nowoczesnych modelach również można się na to zdecydować, jednak koszt montażu instalacji niweczy opłacalność całego przedsięwzięcia.