Kabriolety – więcej wiatru we włosach czy problemów na co dzień?

W polskich warunkach kabriolety mogą służyć od późnej wiosny do wczesnej jesieni. Cieplejszych dni jest coraz więcej, z czego, co naturalne, właściciele aut cabrio bardzo się cieszą. Coraz więcej kabrioletów widać zarówno na ulicach, jak i… na stronach z ogłoszeniami w Internecie. Oczywiście, łatwo jest kupić auto ze składanym dachem, ale co dalej? Przeczytaj i dowiedz się więcej o cabrio!

Kabriolety z twardym i miękkim dachem – kilka słów o rodzajach

Bardzo istotne jest rozróżnienie wszystkich typów aut w zależności od rodzaju dachu. Na rynku znaleźć można samochody takie, jak:

  • convertible (sedan lub coupe) – auta stworzone na bazie odmian sedan i coupe z 2 lub 4 drzwiami i składanym miękkim dachem;
  • roadster – samochód sportowy najczęściej dwumiejscowy ze składanym dachem miękkim;
  • targa lub T-top – pojazd z częścią dachu sztywnego zdejmowanego;
  • spider – auto często dwumiejscowe bez dachu;
  • coupe cabrio – ma składany lub demontowalny dach.

Kabriolety mogą mieć też inne odmiany i na przestrzeni lat zapewne pojawią się nowe konstrukcje. Przejdźmy jednak do tego, co tu i teraz, czyli aut cabrio, które obecnie można spotkać na drogach.

Samochody cabrio – marki pojazdów ze składanym dachem

Był taki moment w dziejach motoryzacji, że kabriolety przestały cieszyć się popularnością. Tendencja ta była widoczna szczególnie w USA, gdzie pokonywanie kilometrów autem bez dachu traktowane było raczej jako normalność. Obecnie jednak zdecydowana większość marek samochodowych ma w swojej ofercie cabrio. Co więcej, niektóre z nich sprzedawały się lepiej niż auta ze zwykłą konstrukcją dachu. Dlatego wybór aut typu cabrio jest dość szeroki, choć nie ma co ukrywać, że jest ich mniej niż tradycyjnych.

Samochody cabrio – tanie auta dające poczucie wolności?

Zdecydowanie tak. Na rynku nadal możesz znaleźć modele pojazdów, które wyprodukowano dziesiątki lat temu. Przykładem mogą być Opel Astra G Cabrio albo Volkswagen Golf III Cabrio. Ceny tych pojazdów nie przekraczają 10 tysięcy. Tak niedrogi samochód jest dobrą opcją szczególnie dla osób, które chcą jeździć autem cabrio, a jednocześnie nie mają zamiaru przepłacać.

Samochody cabrio z twardym dachem, czyli jakim?

Część aut wyposażono w miękki składany dach. Jednak możesz wybrać także kabriolet z twardym dachem. Czym charakteryzują się kabriolety z hardtopem? Te modele mają po prostu bardzo sztywny i twardy dach.

Ciekawe kabriolety z twardym dachem to np.:

  • Volvo C70;
  • Audi A4 B7;
  • Volkswagen Eos.
  • BMW Z3.

Klasyczne kabriolety – o jakich modelach mowa?

To m.in. wszystkie pojazdy typu spider. Charakteryzują się całkowitym brakiem dachu. Jednocześnie mają klasyczny wygląd i nawiązują stylistyką do pierwowzorów aut bez konstrukcji dachowej.

Jakie modele pozbawione są tej części karoserii? Takie kabriolety to:

  • Ferrari Daytona Spyder (z filmu Policjanci z Miami);
  • Jaguar C-Type;
  • Maserati 3500 GT Spyder;
  • Porsche 550 Spyder.

Fajne kabriolety z miękkim dachem… Czy na pewno?

Masz też do wyboru cabrio z dachem miękkim. Tych na rynku jest zdecydowanie więcej. Możesz znaleźć egzemplarze tańsze, ale są na rynku również auta bardzo dobrze utrzymane. Kabriolety z miękkim dachem mogą jednak pod wpływem zaniedbań przysporzyć ci sporo kłopotów. Jeśli materiał nie jest zabezpieczony, blaknie, przeciera się, a czasem nawet przerywa. Dach zaczyna cieknąć, a mechanizm otwierania nie działa tak, jak powinien.

Czy miękki dach zimą jest dobrym pomysłem?

W opinii użytkowników materiałowe poszycie konstrukcji dachu nie przeszkadza zimą. Trzeba jednak dbać o auto oraz unikać naporu śniegu. Dlatego najlepiej będzie, jeśli swoje cabrio schowasz do garażu. Jeśli będziesz miał szczelny dach, nie zauważysz aż tak bardzo utraty ciepła wewnątrz. Czasem przy sporym nasłonecznieniu możesz zrobić furorę, jadąc z autem otwartym dachem.

Kabriolet do 20 tysięcy – co wybrać?

Zakładana kwota wystarczy, by kupić zadbany egzemplarz cabrio. W naszym zestawieniu znalazło się kilka ciekawych modeli.

Renault Megane II

To propozycja dla tych, którzy poza budżetem na auto nie mają poduszki finansowej, by zrobić remont. Megane w drugiej wersji kupisz za sporo mniej niż 20 tysięcy, a do tego masz tu ciekawą gamę jednostek napędowych. Wśród nich bardzo dobra opcja to 2.0 16V o mocy 163 KM. W zupełności wystarcza, bo konstrukcja jest niezwykle lekka. Pamiętaj jednak, że ten model Megane lubił sprawiać kłopoty z elektroniką. Na koniec dajemy ostatni plus za całkiem spory bagażnik.

Mercedes SLK R170

To pierwsza generacja kabrioletów w rodzinie aut SLK. Oczywiście, budżet nie jest wystarczający, by kupić auto drugiej generacji, chyba że nie szukasz zbyt zadbanego egzemplarza. SLK R170 to typowy roadster, który wyposażony został tylko w jednostki benzynowe. Jak to Mercedes – nie należy do najtańszych w utrzymaniu. Jednak poziom frajdy i komfortu, jaki zapewnia, może to w pełni zrekompensować.

Citroen C3 Pluriel

Auto nietypowe w swojej klasie. Na ogół kabriolety mają elektronicznie sterowany dach (przynajmniej te nowsze), ale w tym przypadku sporo możesz zrobić samodzielnie. Można tutaj nawet zdemontować słupki dachowe. Pluriel wyróżnia się silnikami o wystarczającej mocy. Jednak jest ich jak na lekarstwo – raptem 3. Są tu pewne trudności z elektroniką, ale mimo wszystko jest to całkiem przyjemne cabrio.

Szukamy cabrio do 20 tysięcy – co jeszcze można polecić?

Oczywiście, poszukiwania dopiero się rozkręcają. Czeka na ciebie jeszcze sporo modeli cabrio!

Fiat Barchetta

Auto, którego produkcja zakończyła się w 2005 roku. Właśnie dlatego Barchetta niedługo może się stać prawdziwym rodzynkiem na rynku wtórnym. Jeśli chodzi o silniki, to nie ma szału – pod maską pracuje 4-cylindrowiec o mocy 131 KM. Co bardzo ciekawe, auto nie potrzebuje wiele paliwa, bo waży nieco ponad tonę. Propozycja dla singli lub par, ze względu na typowo roadsterowy układ siedzeń.

Smart Roadster

Produkowany na przestrzeni czterech lat (2002-2005). Masa własna tego pojazdu nie przekracza 915 kg. Tłumaczy to dlaczego kabriolety od Smarta mają tak małe silniki – 0.7 litra. To typowy klasyk na rynku wtórnym. Egzemplarzy w dobrym stanie jednak ze świecą szukać. To pojazd idealny do wypadów na weekend lub za miasto. Może spalić 5 lub 10 litrów na 100 kilometrów. Szukaj wersji Brabus o mocy 101 KM. To świetny roadster do 20 tysięcy.

Peugeot 206 Cabrio

20 tysięcy to aż nadto, by kupić Peugeota 206 CC w bardzo dobrym stanie. Możesz go znaleźć w 3 wariantach silnikowych. Zabawę i frajdę z jazdy da szczególnie 2.0 16V o mocy 136 KM. Do ekonomicznej jazdy wybierz diesla o mocy 109 KM. To sprawdzona konstrukcja, która zapewni przyzwoite osiągi. Szukaj egzemplarza, który nie przekroczył 200 tysięcy przebiegu.

Mazda MX-5

Absolutny klasyk i rewelacyjny roadster ceniony na całym świecie. Niska masa, napęd na tylną oś i miejsce dla dwóch pasażerów czynią z niego świetną zabawkę na niedzielne przejażdżki. Jak każde auto, również i Mazda MX-5 ma swoje wady. Największy mankament to poziom podłogi, który może sprawiać problemy podczas wsiadania i wysiadania. Kabriolety MX-5 to jednak nadal jedna z lepszych propozycji na rynku.

Kabriolety do 30 tysięcy – interesujące propozycje

Podnosimy pułap cenowy o dziesięć tysięcy. W tym przedziale dzieje się już naprawdę sporo i na nudę nie można narzekać.

Volvo C70

To cabrio, które wymieniliśmy wcześniej wśród ciekawych modeli z twardym dachem. To propozycja dla osób poszukujących wygodnego i szybkiego cabrio. W gamie silników znajdują się najlepsze egzemplarze z innych wersji. Mowa o jednostce 2.4 (diesle) i 2.5 (benzyna). Silniki świetnie brzmią i są trwałe. C70 ma sztywny dach, który umożliwia bezproblemową jazdę w każdych warunkach. W zasadzie nie będziesz miał z nim większych kłopotów, jeśli trafisz na zadbany egzemplarz. Takich szukaj w pierwszej generacji, jeśli nie planujesz przekraczać 30 tysięcy.

BMW Z3

Na starcie trzeba powiedzieć, że 30 tysięcy to za mało na wersję „M”. Jednak propozycje z jednostkami od 1.8 do 2.0 pod maską już jak najbardziej możesz znaleźć. Mowa oczywiście o zadbanych egzemplarzach. Kabriolety Z3 charakteryzują się ponadczasowym designem. Przedłużona maska, żeberka na boku i nisko położone siedzenia czynią z niego obiekt pożądania przechodniów. Poza tym „zetka” świetnie trzyma się drogi i daje mnóstwo frajdy.

Fiat 500C

Na koniec propozycja nietuzinkowa. Fiat 500C tak naprawdę nie może być zaliczony do pełnoprawnych cabrio. Dlaczego? Dach składany jest tu jedynie częściowo, a to odbiega od wszystkich prezentowanych powyżej modeli. Kabriolety tego typu sprawdzają się świetnie w miastach jako auta dla dwóch pasażerów z przodu. Z tyłu raczej nie będzie dobrze siedzieć – bardzo mało tam miejsca. Jednostki napędowe o mocy 85 i 95 KM są wystarczające.

Czy cabrio w Polsce ma rację bytu? Zdecydowanie tak i to nie tylko w lecie. Przeszukując rynek, musisz mieć jednak świadomość, że kabriolety stanowią niewielką jego część. Na wymarzony egzemplarz będziesz musiał poczekać nieco dłużej. Pocieszający jest jednak fakt, że w czasem auto jest jedynym pojazdem rodziny, która je sprzedaje. To pozwala znaleźć bardziej zadbany i mniej wyeksploatowany pojazd. Na koniec pozostaje ci więc tylko „pakiet startowy” i czerpanie pełnymi garściami z pędzącego nad głową wiatru.

Dodaj komentarz