Chociaż film „Millerowie” nie traktował jedynie o kamperach, to na dobre zagościł wśród fanów kina podróżujących z całą rodziną takim właśnie sposobem. Chyba każdy chciałby dzięki kamperom mieć tak dobre relacje z bliskimi jak bohaterowie filmu na jego końcu. Sprawdź, dlaczego kamper jest dla ciebie i twojej rodziny właściwym środkiem transportu i miejscem do spania na wakacjach!
Kampery – dlaczego ludzie kochają te samochody?
Kamper to niezależność. Możesz wjechać nim niemal wszędzie, zabrać nawet 6 czy 7 osób i zapewnić im miejsce do spania. Poza tym kampery są niezwykle nowoczesne i nie muszą wcale spełniać roli wyłącznie domu na kółkach. Wiele z nich, np. typ California, to świetne środki lokomocji również na co dzień. Inne, jak np. Alkowa, zapewniają miejsce dla całej rodziny do spania na kempingach i na dziko.
Mając kampera, nie musisz martwić się o standard noclegu. Zawsze wewnątrz będziesz miał dokładnie to, czego chcesz. I dla wielu rodzin to jest właśnie czynnikiem decydującym, bo nie muszą martwić się za każdym razem, co zastaną w hotelu.
Zakup kampera – jak zrobić to dobrze?
Zapewne przynajmniej raz w życiu kupowałeś auto osobowe. Niekiedy nowe, innym razem używane. Gdy szukasz samochodu na co dzień, zapewne masz już w tym jakieś doświadczenie i wiesz, czego chcesz. Kamper jest nieco inny. Zazwyczaj takiego pojazdu nie kupuje się co roku czy raz na kilka lat. Ma służyć też do większej liczby czynności niż tylko przemieszczanie się z miejsca w miejsce.
Z tych powodów zakup kampera musi być o wiele bardziej przemyślany niż poszukiwanie auta osobowego. Angażujesz się w zakup wymarzonego samochodu? W wybór kampera musisz zainwestować więcej sił i uwagi!
Kamper do podróżowania z rodziną. Jaki wybrać?
Aby lepiej uświadomić sobie własne potrzeby, warto je wypunktować. Dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego kampera określ:
- ile osób będzie nim podróżowało;
- ile miejsc do spania potrzebujesz;
- czy łazienka jest niezbędna;
- czy ma to być pojazd tylko na wakacje, czy również na co dzień;
- czy jesteś skłonny zdobyć kolejne prawo jazdy na inną kategorię niż B;
- czy wyskakujesz na urlop raz w roku na chwilę, czy częściej i na kilka tygodni;
- jaki jest twój budżet.
W ten sposób zawęzisz poszukiwania do najbardziej trafionych propozycji. Camper wybrany w ten sposób będzie zdecydowanie bardziej praktyczny niż taki kupiony pod wpływem chwili.
Camper i jego rodzaje – co możesz wybrać? Dostępne modele
Skoro wiesz już, jakie oczekiwania musi spełniać kamper, poznaj jego najpopularniejsze typy.
Camper Alkowa
To bardzo charakterystyczny rodzaj pojazdu, który jest wyposażony w przestrzeń do spania nad kabiną kierowcy. Kamper alkowa jest w zasadzie nie do podrobienia i poznasz go wszędzie. Takie pojazdy zwykle mają od 4 do 6, czy nawet 7 miejsc sypialnianych. Mogą nim podróżować całe rodziny z przyjaciółmi.
Tutaj jednak mała uwaga – jeśli decydujesz się na taki camper, jakie prawo jazdy musisz mieć? To bardzo istotne, bo wiele pojazdów tego typu ma DMC do 3,5 tony. W praktyce nie pozwala to przewozić w nich więcej niż 4 osób. Reszta musi jechać autem osobowym i korzystać z kampera jedynie na postojach. Wyjściem są oczywiście kampery o DMC powyżej 3,5 tony. Nie każdy ma jednak prawo jazdy C1 lub C.
Kampery typu Półintegra
To nic innego jak pojazdy zbudowane na bazie popularnych aut dostawczych. Cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na dobrą znajomość mechaniki i osprzętu silników wśród mechaników. Poza tym, w porównaniu do Integry są też tańsze.
Kamper pokroju Półintegra charakteryzuje się obecnością niewielkiego silnika spalinowego, zwykle o pojemności 2 litrów. Celując w ten typ pojazdu na wakacje, możesz zdecydować się na camper dwuosobowy, ale również 5 czy 6-osobowy.Jedną z wad takiej konstrukcji jest zagospodarowanie przestrzeni w sposób ograniczony, ze względu na bazowanie na nadwoziu auta dostawczego.
Kamper Integra
W tym pojeździe znajduje się zdecydowanie więcej wygód. Ciekawym rozwiązaniem jest umiejscowienie przedniego łóżka nad kabiną kierowcy. Nawet po jego opuszczeniu można bez obaw przebywać przy stoliku, korzystać z przestrzeni kuchennej lub wchodzić i wychodzić z kampera. Minus jest jednak taki, że wielu dorosłym osobom trudno będzie się wyprostować nad fotelem kierowcy i pasażera. Większy komfort, który zapewnia taki kamper, obarczony jest wyższym kosztem zakupu w porównaniu do Półintegry.
Camper typu VAN
To auta przerobione z popularnych VAN-ów na campery. Nie są tak przestronne jak Integry czy Alkowy, ale zapewniają spory komfort dla mniejszych rodzin, np. 4-osobowych. Kamper zbudowany na bazie VAN-a jest zwrotny – zwykle jest krótszy, węższy i niższy od swoich większych braci. Dzięki temu łatwiej się nim zmieścić tam, gdzie inne kampery nie będą mogły się przecisnąć. Poza tym, w tym modelu podróż będzie sprawniejsza i tańsza.
Kampery California
Kolejna zwrotna propozycja dla osób, które nie mogą dokonać wyboru między autem użytkowym a kamperem. Zwykle budowane są na bazie bardzo popularnych pojazdów 7-osobowych, takich jak VW T5 czy T6. Kamper California daje możliwość podróżowania rodzinie i zapewnia miejsce do spania. Oczywiście, trudno w nim oczekiwać łazienki, bo auto niekiedy nie ma nawet 2 metrów wysokości. California to camper dwuosobowy, jak i przystosowany dla liczniejszej rodziny.
Kampery terenowe
To najwyższa półka wśród wszystkich kamperów. Tutaj w zasadzie każdy szczegół jest nastawiony na pełną autonomiczność w podróżach po bezdrożach. Kampery terenowe zmieszczą mnóstwo paliwa, sporo czystej i szarej wody, zapewnią też dostęp do elektryczności dzięki panelom fotowoltaicznym. Takim pojazdem możesz wjechać w trudny teren. Kamper tego typu jest zwykle napędzany na wszystkie osie. Bazuje na znanych ciężarówkach i ma też ich podwozie oraz silnik.
Kamper nowy czy używany – co kupić?
Podobnie jak w przypadku porównania nowych aut osobowych z używanymi, główną różnicą jest cena. Nie ma co ukrywać – kampery to towary luksusowe, szczególnie gdy mowa o produktach nowych i wyższej klasy. Nie zmienia to faktu, że w Polsce stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Nowe, luksusowe kampery często są w cenie mieszkania w dobrej lokalizacji. Trzeba liczyć się z wydatkiem nawet 500 000 zł, a niekiedy ceny sięgają nawet miliona złotych. Z drugiej strony, masz pewność, że nowy kamper będzie niezawodny, świeży i nie spotkają cię w nim niespodzianki wynikające z eksploatacji przez poprzedniego właściciela. Pamiętaj też o odpowiednim wyposażeniu kampera.
Inna strona medalu to możliwości finansowe. Jasne, że każdy chciałby podróżować z rodziną nowym kamperem. Niestety, nie wszystkich na to stać. Cena za kamper używany zwykle waha się w granicach 80-120 tysięcy złotych. Taki pojazd jest więc kilkukrotnie tańszy od nowego egzemplarza. Nic nie stoi na przeszkodzie, by twój używany kamper był zadbany i w dobrym stanie technicznym. Musisz jednak liczyć się z tym, że nie wszystkie oferty rynkowe takie są.
Camper – jakie prawo jazdy musisz mieć w Polsce?
W przypadku kampera typu VAN lub California sprawa jest prosta – wystarczy kategoria B. Jednak ładowność i DMC pojazdu mają tu kluczowe znaczenie dla możliwości poruszania się nim przez kilka osób. Kamper może być prezentowany jako 6-osobowy i mieć DMC do 3,5 tony. W praktyce oznacza to, że nie przewieziesz nim więcej niż 3-4 osoby, mimo 6 miejsc do spania. Gdy przeciążysz pojazd, ryzykujesz nieprzyjemne konsekwencje podczas kontroli drogowej.
Z tego powodu dobrze sprawdź, czy kamper, który cię interesuje, jest w stanie zapewnić ci odpowiednią ładowność. Jest mnóstwo kamperów na prawo jazdy kat. B. Musisz sprawdzić to w ofercie sprzedawcy. Większe kampery to pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony, a nawet powyżej 7,5 tony! A w ich przypadku potrzebne jest prawo jazdy kat. C1 i C.
Masz do wydania 200 tysięcy na kampera, ale jeszcze nigdy nim nie jeździłeś? Wypożycz go na wakacje i sprawdź, czy taka forma podróżowania po świecie i spania jest odpowiednia dla ciebie i twojej rodziny. Dzięki temu nie ryzykujesz nietrafionej inwestycji.