Dlaczego caravaning jest w Polsce coraz bardziej popularny? Rośnie świadomość istnienia pięknych miejsc, które warto obejrzeć lub zwiedzić na urlopie. Polacy dysponują też większymi środkami finansowymi i chcą być niezależni. Poza tym, chętnie jeżdżą na urlop z dziećmi lub przyjaciółmi i chcą być cały czas blisko siebie. Kamper i przyczepa kempingowa umożliwiają to wszystko, ale nie w jednakowym stopniu. Z tego powodu każdy musi podjąć decyzję, czy kamper, czy przyczepa będą lepszym wyborem.
Przyczepa kempingowa czy kamper – sposób oceny
W jaki sposób ocenić te dwa „mieszkania na kołach”? Kluczowe jest wzięcie pod uwagę cech jednego i drugiego rozwiązania pod kątem konkretnego zastosowania. Wtedy od razu będziesz wiedział, co jest dla ciebie lepsze – kamper czy przyczepa. Konstrukcyjnie są to zupełnie różne miejsca noclegowe, chociaż zapewniają bardzo podobny komfort.
Pamiętaj o jeszcze jednej rzeczy. Na pytanie o to, czy przyczepa kempingowa, czy kamper to lepszy wybór, nie da się odpowiedzieć tak po prostu. Wiele zależy od konkretnego przypadku. Wybór jest sztuką kompromisu i dobrego przemyślenia swoich potrzeb.
Przyczepa kempingowa a kamper – cena
W tym przypadku wybór może być tylko jeden – przyczepa. Kampery są zdecydowanie droższe. Zwykle za używany model typu Półintegra przyjdzie ci zapłacić przynajmniej 50-80 tysięcy złotych. Mowa o zadbanych i raczej nowszych sztukach. Nowe i luksusowe kampery to wydatek rzędu nawet 500 tysięcy zł.
W kontekście ceny wybór między kamperem czy przyczepą jest prosty – zdecydowanie wygrywa przyczepa. Nowe modele dla 2-4 osób możesz kupić w cenie już od 40 tysięcy złotych. Dlatego sam widzisz, że przyczepa kempingowa a kamper to duża przepaść cenowa.
Kamper czy przyczepa – koszty utrzymania
Jak prezentuje się zestawienie kosztów w kategorii eksploatacji? Co będzie tańsze – kamper czy przyczepa? W tym miejscu kolejny punkt zmierza do przyczepy kempingowej, ze względu na o wiele niższe koszty utrzymania. Poza ceną zakupu, kamper jest droższy też w innych kategoriach, takich jak:
- obowiązkowe ubezpieczenie OC – kamper to nawet 2000 zł/rok, przyczepa – ok. 150 zł/rok;
- koszty przejazdu – przyczepa nie spala paliwa;
- serwisie – przyczepa nie ma silnika i nie musi mieć wymienianych płynów eksploatacyjnych.
Mobilność – co będzie lepsze – kamper czy przyczepa?
W kontekście mobilności porównanie kamper czy przyczepa zdecydowanie wygrywa kamper. Dlaczego? Do kampera wsiadasz, zamykasz drzwi, odpalasz silnik i po prostu jedziesz. Nie musisz martwić się o to, że ciągniesz balast, którym buja na boki przy silnym wietrze. Nie zastanawiasz się, czy w górach możesz wjechać na daną trasę – spotyka się zakaz wjazdu dla zestawów, ale nie dla kamperów.
Poza tym zestawy są o wiele dłuższe od kamperów, chyba że ciągniesz mini przyczepkę za Clio. W efekcie trudniej nimi wymanewrować na małych parkingach. Dlatego, w zestawieniu kamper czy przyczepa, pod tym względem zdecydowanie wygrywa kamper.
Koszty i czas przemieszczania się – kamper czy przyczepa?
Tutaj kolejne wyróżnienie leci w stronę kampera. Dlaczego? Po pierwsze, dla wszystkich zestawów obowiązują niższe limity prędkości. W Polsce autem osobowym z przyczepą kempingowa pojedziesz maksymalnie 80 km/h, i to na autostradzie! Zapomnij o prędkościach rzędu 140 czy 120 km/h. Długodystansowa podróż może więc potrwać o wiele dłużej, jeśli nie jedziesz kamperem, tylko zestawem.
Po drugie, w sporze kamper czy przyczepa, w kontekście kosztów trzeba też ująć kwestię paliwa. Tutaj sporo zależy od nogi kierowcy i DMC zestawu oraz kampera. Auto z małą przyczepką spali mniej niż 7-osobowy kamper.
Podróżowanie na urlopie – kamper czy przyczepa?
Sama trasa do celu to jedno, a przemieszczanie się w wybranych miejscach na wakacjach to zupełnie co innego. W tym przypadku zdania są mocno podzielone i nie da się jednoznacznie stwierdzić, co będzie lepsze – kamper czy przyczepa.
Z pewnością podczas częstych wypadów w dzikie tereny połączonych z noclegiem lepszy będzie kamper. Możesz go zostawić nawet na bezludnym terenie i się przespać. Jeśli jednak interesuje cię zwiedzanie okolicznych miejscowości i stacjonujesz raczej w jednym miejscu, najlepsza będzie przyczepka. Odepniesz ją na tydzień czy dwa tygodnie urlopu i może zostać w wynajętym miejscu, a ty z rodziną będziesz się swobodnie przemieszczać.
Kamper czy przyczepa – przestrzeń mieszkalna
Jasne, że zależy to od wielkości samego modelu, który chcesz kupić. Nie o to jednak chodzi. Zwykle kierowca chcący jechać na wakacje kamperem czy przyczepą ma prawo jazdy kat. B. A tutaj wchodzą w grę spore ograniczenia.
Posiadając tylko uprawnienia na kategorię B nie pociągniesz zestawu o łącznym DMC 4250 kg, o ile przyczepka jest lekka (DMC do 750 kg). Kamper w wersjach do 3,5 tony jest zdecydowanie bardziej przestronny i może pomieścić więcej osób. Żeby mieć takie same warunki w przyczepce, musisz zdecydować się na taką o DMC powyżej 1200 kg. Nie każde auto jednak jest w stanie pociągnąć taki zestaw. Ty zaś czasem potrzebujesz innej kategorii prawa jazdy.
Ceny wynajmu – kamper czy przyczepa?
W tym przypadku znowu więcej zalet leży po stronie przyczepy. W zestawieniu kamper czy przyczepa, szczególnie pod względem kosztów wynajmu, wygrywa właśnie ta druga. Zwykle będziesz musiał zapłacić 2, a nawet 3 razy mniej za dobę, jeśli wybierzesz przyczepę kempingową. Dlatego, pod względem wynajmu, jest to bardziej opłacalna opcja. Nieco inaczej będzie w przypadku postoju. Tutaj role się odwracają.
Kamper czy przyczepa – ceny za wynajem miejsca
A teraz weź pod uwagę kolejną kwestię – miejsce postoju. Jeśli masz kampera, nie musisz szukać dodatkowego miejsca. Po prostu parkujesz tam, gdzie chcesz i gdzie jest to dozwolone. Posiadając przyczepę, musisz opłacić każdą dobę, którą zajmujesz na miejscu kempingowym, nawet jeśli nie ma cię tam fizycznie. Teoretycznie więc, jeżdżąc kamperem, nie zapłacisz nic za noclegi. A więc kamper czy przyczepa? W tym względzie zdecydowanie kamper.
Na co się finalnie zdecydować – kamper czy przyczepa?
A teraz na szybko podsumuj to, co już wiesz. Kamper czy przyczepa – co wybierzesz? Kamper:
- jest bardziej mobilny;
- nie zapłacisz za jego postój, chyba że na płatnych miejscach kempingowych;
- wjedziesz nim na trasy zablokowane dla zestawów;
- szybciej dotrzesz do celu;
- jest kosztowny w zakupie i utrzymaniu.
Z drugiej strony przyczepa:
- jest tańsza w zakupie;
- nie wymaga kosztownego serwisowania;
- psuje się w niewielkim stopniu;
- może być pozostawiona na postoju, gdy ty jedziesz zwiedzać;
- zawsze wymaga podpięcia;
- nie może jechać tak szybko jak kamper czy samochody osobowe;
- jest też trudniejsza w zaparkowaniu.
Co lepsze – kamper czy przyczepa? Na koniec pozostaje ci jeszcze jedna opcja – zbudowanie własnego kampera. Jego podstawą powinno być auto dostawcze w możliwie jak najlepszym stanie. Oczywiście, efekt zależy od twoich zdolności i budżetu, jakim dysponujesz. Jednak w wielu przypadkach będzie to zdecydowanie najlepsza opcja, jeśli chcesz wybrać caravaning.