Klasa samochodu produkowanego na rynek europejski określana jest na podstawie jego wielkości i sposobu eksploatacji. Nieco inaczej jest w Ameryce, gdzie przyjęto podział pod względem cenowym. Oba systemy na dobre zadomowiły się wśród fanów motoryzacji, ale znajdujemy się w sercu Europy. Przedstawiamy zatem klasy samochodów, jakie obowiązują na Starym Kontynencie. Jedziesz z nami?
Czym jest segment samochodów osobowych? Podział samochodów na klasy
Klasy samochodów można określić jako standardy rozmiarów, według których dany pojazd jest produkowany. Dzięki temu można wyodrębnić samochody miejskie, kompakty, limuzyny czy modele sportowe. Podział nie jest jednak sztywny i nieprzekraczalny, więc mamy pewną płynność między poszczególnymi kategoriami. Łatwo jest znaleźć samochody, które w starszych modelach były przyporządkowane do innej klasy, niż są obecnie. Są też samochody, których specyfika utrudnia przydział tylko do jednej grupy. Może się okazać, że z biegiem lat powstaną nowe segmenty, o których teraz się nie mówi.
Jakie segmenty aut obecnie istnieją na rynku? Klasyfikacja
Przedstawiamy teraz zestawienie wszystkich produkowanych klas samochodów. Podział obowiązuje oczywiście głównie w Europie. Jak zobaczysz, segmentów jest sporo, bo są oznaczone aż dziesięcioma literami alfabetu. Oto one.
Segmenty pojazdów A i B – typowe „mieszczuchy”
- klasa A – najmniejsze z powstających samochodów osobowych, które są zarezerwowane głównie do jazdy miejskiej. Ich długość ogranicza się przeważnie do 3,5 metra, a moc silnika oscyluje w granicach 70-80 KM. Zwykle są to pojazdy, w których swobodnie mogą podróżować dwie osoby na przednich fotelach;
- klasa B – segment aut miejskich, w których przestrzeń pasażerska umożliwia jazdę w komfortowych warunkach 4 osobom. Rozmiarami nieco przewyższają klasę A, jednak również mają niewiele miejsca w tyle samochodu. Zazwyczaj są to 3- i 5-drzwiowe pojazdy typu hatchback np. Toyota Yaris.
Segmenty samochodowe C i D – klasa samochodu a komforta jazda
Czas na kolejne klasy samochodów, czyli C i D, które są już bardziej przestronne.
- klasa C – samochody zaliczane do tej klasy samochodów niektórzy określają jako kompaktowe. Umożliwiają komfortową jazdę 4 osobom nawet w dłuższych trasach i nie ograniczają diametralnie przestrzeni bagażowej. Do takich aut zalicza się sedan, mercedes i fiat. Mocno jednak konkurują z nimi samochody klasy B, które zbliżają się do nich rozmiarami;
- klasa D – pojazdy osobowe w tej klasie są większe od egzemplarzy segmentu C i zapewniają wygodną jazdę dla 5 osób. Często dają do dyspozycji sporo przestrzeni bagażowej, nie tylko w wersjach kombi. To głównie auta przeznaczone dla rodzin, ale niektóre z nich mają sportowe zacięcie.
Klasy aut osobowych E i F – średni i najwyższy luksus
- klasa E – to jedna z mniej charakterystycznych klas pojazdów. Te samochody wypełniają lukę między segmentami D i F. Często producenci mercedesa klasy E stosują takie oznaczenia, aby podnieść prestiż najlepiej wyposażonych samochodów klasy D. Niektóre pojazdy tego rodzaju budowane są również na płytach podłogowych egzemplarzy segmentu D;
- klasa F – auta zdecydowanie dla wąskiego grona odbiorców. To pojazdy ekskluzywne, które mogą być personalizowane. Wykończenie wewnątrz i na zewnątrz stoi na najwyższym poziomie. To głównie limuzyny lub auta sportowe, które zapewniają największy komfort jazdy osobom siedzącym z tyłu.
Segmenty samochodów osobowych G i H – po pierwsze adrenalina
Czas na klasy samochodów G i H, które niewątpliwie wyróżniają się na drogach.
- klasa G – do tej klasy samochodów należą modele wybitnie sportowe. Często znajdziesz tu 2-drzwiowe nadwozie, przestrzeń, którą klient może dowolnie zagospodarować, a także nowoczesną technologię wewnątrz. Auta z segmentu G są bardzo drogie i równie szybkie;
- klasa H – wyróżnikiem tego segmentu jest brak dachu. Mowa więc o kabrioletach, które występują wśród pojazdów z segmentów A, B, C, czy I. Te charakterystyczne samochody zapewniają sporą przyjemność z jazdy i są wykorzystywane głównie w krajach o ciepłym klimacie.
Segmenty samochodów osobowych I i K – praktyczność w terenie i trasie
- klasa I – to pojazdy terenowe i SUV-y. Auta stworzone dla osób jeżdżących po wymagającym terenie, które potrzebują sporego prześwitu. Samochody z segmentu I zapewniają również komfort podróżowania wszystkim pasażerom i niezłą przestrzeń bagażową. Najciekawsze modele to Kia Sorento, BMW X5 i Audi Q7;
- klasa K – auta typu van. Klasa samochodów głównie dla sporych rodzin i osób, które przewożą duży bagaż. Auto z segmentu I będzie dobre do wyjazdów w trasy ze względu na długość nadwozia (blisko 5 metrów). Jednak w mieście niekoniecznie się sprawdzi. Zwróć uwagę na modele Renault Espace, Chrysler Voyager i Seat Alhambra.
Podział samochodów na segmenty – najpopularniejsi przedstawiciele
Charakterystyka poszczególnych klas samochodów to nie wszystko. Warto poznać teraz najciekawsze modele z poszczególnych segmentów. Może to być dobry przegląd zakupowy, jeśli planujesz kupić auto. Przedstawiamy interesujące samochody od klasy A do F.
Klasa samochodu A – przedstawiciele
- Skoda Citigo – silniki 1.0 MPI o mocy do 75 KM. Średnica zawracania to niecałe 10 metrów, co bardzo przydaje się w mieście;
- Ford Ka – jeszcze mniejszy przedstawiciel klasy samochodów A. Najnowsze modele mają silnik diesla 1.3 (75 KM) i benzynowy 1.2 (69 KM).
Segment samochodów B – modele
- Citroen C3 – model po faceliftingu dysponuje 3 jednostkami napędowymi – benzyniakami 1.2 litra 83 i 110 KM oraz dieslem 1.5 litra o mocy 102 KM. Długość nadwozia to niemal dokładnie 4 metry. Bagażnik ma pojemność 300 litrów;
- Renault Clio – z wersji na wersję to coraz mocniejszy gracz na rynku. Silniki benzynowe, diesla i jednostki fabryczne z LPG występują łącznie w 7 odmianach. Bagażnik ma prawie 400 litrów – przyzwoicie.
Ciekawe modele segmentu samochodów klasy C
- BMW seria 1 – auto z klasy samochodów C ma 4,3 metra długości, 5 miejsc i 380-litrowy bagażnik. Są tu też jednostki napędowe o mocy co najmniej 109 KM( górna granica to 190 KM). Jeden z lepszych modeli w klasie;
- Opel Astra – ma niemal identyczną długość nadwozia, co poprzednik. Astra mocno do siebie przekonuje, szczególnie od modelu J. Do wyboru masz 6 typów silników o mocy od 105 do 145 KM. To wystarczające źródła napędu.
Przedstawiciele klasy średniej – samochody osobowe D
- Skoda Superb – najnowsza odsłona daje poczucie jazdy budżetowym samochodem. To propozycja auta dobrze wyposażonego, które kupisz w rozsądnej cenie. Wygodna podróż dla 5 osób i świetne wrażenia z jazdy dzięki mocnym silnikom (do 280 KM) gwarantowane;
- Volvo S60 – 4-drzwiowy i prawie 5-metrowy przedstawiciel klasy samochodów D to jakość sama w sobie. Na renomie marki mogła powstać lekka rysa ze względu na przeniesienie produkcji na Bliski Wschód, ale nadal jest to świetne Volvo.
Przedstawiciele wyższych klasy aut osobowych E
- Audi A6 – niegdyś legenda (wersja C4), dzisiaj równie świetny produkt. Typowy przedstawiciel segmentu E, który na każdym kroku daje po sobie poznać, że zerka w stronę aut bardziej luksusowych;
- Jaguar XF – brytyjski samochód to także jeden z modeli aspirujących do miana nieco bardziej luksusowych. Chociaż 2-litrowe silniki nie są zbyt mocne jak na tę klasę (maksymalnie 300 KM), to auto samo w sobie imponuje.
Modele klasy premium aut osobowych F
- Rolls-Royce Phantom – 6-metrowa limuzyna z silnikiem o pojemności 6.7 litra i mocy 460 KM to jedna z bardziej luksusowych limuzyn w swojej klasie. Wśród klasy samochodów F wyróżnia się imponującą jednostką napędową;
- Lexus LS – przedstawiciel japońskiej marki premium od Toyoty. Absolutnie topowa konstrukcja z mocnym 3.5-litrowym silnikiem hybrydowym o łącznej mocy użytkowej 359 KM.
W pozostałych segmentach, czyli autach sportowych i kabrioletach trudno o jednoznaczny werdykt. Auta klasy F są często produkowane w seriach limitowanych, a kabriolety to po prostu te same wersje do miast i kompaktowych, tyle że bez dachu. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże wybrać auto, niezależnie od tego, w jakie klasy samochodów celujesz.