Klimatronik (zapożyczenie z angielskiego „climatronic”) to niezwykle użyteczna funkcja w aucie. Dzięki niej utrzymasz wewnątrz pojazdu stałą, komfortową temperaturę, a do tego bez problemu rozmrozisz szyby w mroźne miesiące. Można jednak rozróżnić kilka typów takich urządzeń. W jaki sposób one działają? Ile kosztuje ich wymiana w razie awarii i czy taki sprzęt często się psuje? To podstawy, które pomogą ci wybrać odpowiedni system do twojego nowego samochodu. Sprawdź, co to jest klimatronik. Przeczytaj nasz artykuł!
Klimatronik a klimatyzacja manualna
W każdym samochodzie jest wentylacja. Jej zadaniem jest utrzymanie świeżego powietrza wewnątrz i ogrzanie go, gdy temperatury są zbyt niskie. Klimatyzacja manualna działa dzięki dodatkowemu wymiennikowi ciepła, który sprawia, że urządzenie zmienia się w swoistą lodówkę. Niestety, to nie jest klimatronik i w tym przypadku będziesz musiał samodzielnie włączać i wyłączać sprzęt, aby utrzymać odpowiednią temperaturę.
Klimatyzacja manualna a nawiew – to coś innego
Musisz uświadomić sobie również, że klimatyzacja manualna to nie jest zwyczajny nawiew. Standardowy nawiew będzie bowiem działał tak, jak wiatrak. Poruszające się powietrze w ciepły dzień przyniesie ci ulgę, ale nie obniży temperatury we wnętrzu kabiny. Jeżeli w samochodzie masz tylko taki nawiew, to jazda w naprawdę upalny dzień może być bardzo męcząca. Zwłaszcza wówczas, gdy przywykłeś już do dobrodziejstw klimy.
Klimatronik – co to jest i jak dokładnie działa?
Klimatyzacja automatyczna, określana jako klimatronik, konstrukcją do pewnego stopnia przypomina klimę manualną. Jednak w automacie będziesz w stanie bez problemu ustalić idealną dla siebie temperaturę. Taka automatyczna klimatyzacja sama ustali, jak mocny ma być nawiew i wykryje, kiedy należy włączyć dmuchawy. W ten sposób powietrze będzie miało w każdej chwili idealną temperaturę, więc jazda będzie wygodniejsza i nie będziesz musiał sam nic ustawiać. Skoro wiesz już, co to jest klimatronik, pora zastanowić się nad zakupem pojazdu idealnego dla ciebie.
Klimatronik – co się w nim psuje?
Używasz klimatyzacji regularnie? Jeśli tak, może dochodzić do regularnych usterek. Niestety, te urządzenia stosunkowo często się psują. Bywa, że należy tylko je nabić. Na szczęście, nie jest to ani zbyt czasochłonne, ani zbyt kosztowne. Jeśli chcesz zachować klimatronik w dobrym stanie, to mniej więcej co 2 lata powinieneś wymieniać czynnik chłodzący. Dokonujesz regularnych wymian, a urządzenie przestaje działać? Sprawdź, czy cały układ na pewno jest szczelny. Nieszczelność to jedna z najpopularniejszych usterek. W końcu gdy powietrze ucieka, nie zostanie odpowiednio schłodzone. To zaś sprawi, że urządzenie nie będzie w stanie utrzymać idealnej temperatury w kabinie kierowcy.
Klimatyzacja manualna a automatyczna – co lepiej wybrać?
Klimatyzacja automatyczna a manualna to olbrzymia różnica technologiczna. W nowszych samochodach zdecydowanie dominuje klimatronik i jeśli planujesz zakup auta z salonu, będzie w nim właśnie ten system. W starszych modelach możesz jednak mieć jeden lub drugi wariant. Która opcja będzie lepsza? Każda ma swoje plusy:
- klimatyzacja automatyczna jest znacznie wygodniejsza i daje większy komfort jazdy;
- klimatyzację manualną jest łatwiej naprawić, więc ewentualne koszty będą niższe.
Wszystko zależy więc od tego, na czym w danym momencie bardziej ci zależy. Nie da się jednak ukryć, że automatyczna klima jest już standardem w większości samochodów.
Klimatronik a dwustrefowa klimatyzacja
Siedząc za kierownicą czujesz, że jest ci za gorąco, a dzieci trzęsą się z zimna na tylnych siedzeniach? Rozwiązaniem w takim przypadku będzie dwustrefowa klimatyzacja. Dzięki niej będziesz mógł ustalić dwie różne temperatury na różne strefy pojazdu. To jeszcze bardziej zwiększy komfort jazdy, zwłaszcza jeśli regularnie podróżujesz z całą rodziną. To nieco droższa opcja niż zwyczajny klimatronik, ale zobaczysz, że ten zakup sprawi, że zwyczajne auto zyska cechę rodem z niejednej limuzyny.
Czy klimatyzacja dwustrefowa jest trudna w użytkowaniu?
Zarówno klasyczny klimatronik, jak i klimatyzacja dwustrefowa są bardzo proste w użytkowaniu. Wystarczy nacisnąć odpowiednie przyciski, ustalić temperaturę i… gotowe! Bez problemu znajdziesz instrukcję obsługi swojego modelu, ale czasem nawet wskazówki dotyczące obsługi klimy nie będą potrzebne. Na pewno miałeś już kontakt z elektroniką i sam rozgryziesz to wszystko w kilka chwil. Tak naprawdę ustalisz tylko samą temperaturę. Klimatyzacja dwustrefowa będzie wymagała od ciebie podania dwóch różnych wartości.
Klimatronik to rozwiązanie, które już od lat upowszechniło się w autach. Klimatyzacja automatyczna daje większy komfort niż manualna. Dzięki temu nie musisz praktycznie w ogóle ingerować w pracę urządzenia i będziesz mógł skoncentrować się na jeździe.