Chciałbyś dowiedzieć się, jak naprawić kody błędów w samochodzie dowolnej marki? Trafiłeś w idealne miejsce. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, w jaki sposób odczytywać kody błędów, jak połączyć urządzenie zewnętrzne z samochodem oraz o czym informują wspomniane wcześniej kody. Żółta kontrolka check engine nie będzie już zmorą, ponieważ sam będziesz w stanie poradzić sobie z diagnozą. Zachęcamy do lektury naszego tekstu, w którym poznasz rozwiązania problemów!
Czym są kody błędów DTC?
Kody błędów DTC, czyli Diagnostic Trouble Codes, ułatwiają diagnostykę problemów związanych z samochodem. Dzięki nim stosunkowo łatwo można zlokalizować usterki w konkretnych układach auta. Wszystko za sprawą rozwoju technologicznego. Obecnie każdy pojazd musi posiadać system diagnostyki pokładowej, czyli tak zwany OBD. W Polsce od 2002 roku europejski system diagnostyki EOBD jest obowiązkowy w każdym produkowanym samochodzie. Dzięki niemu w prosty sposób można uzyskać informacje na temat problemów, jakie występują w aucie, ponieważ oprogramowanie na bieżąco monitoruje pracę poszczególnych elementów.
O czym informują kody błędów?
Kody błędów w aktualnych systemach diagnostyki są niezwykle przydatne. Obecnie producenci samochodów korzystają z ujednoliconej listy kodów, więc identyfikacja problemów jest o wiele łatwiejsza. Normy te zostały przyjęte nie tylko przez europejskich producentów, lecz także przez firmy z Azji i Stanów Zjednoczonych. Standaryzowane kody usterek w systemie OBD2 składają się z 5 znaków. Każdy z nich informuje coraz precyzyjniej o miejscu wystąpienia awarii oraz o rodzaju problemu.
Jak podłączyć komputer do samochodu?
- W tym celu będzie ci potrzebny specjalny kabel, który będzie miał końcówkę USB oraz OBD.
- Następnie musisz znaleźć gniazdo OBD.
- Później trzeba połączyć włączonego laptopa z samochodem oraz uruchomić specjalny program na komputerze.
Obecnie możliwe jest również połączenie gniazda OBD ze smartfonem za pomocą specjalnych adapterów.
Gdzie znajduje się gniazdo OBD?
Złącze OBD zlokalizowane jest najczęściej pod kierownicą. Aby dostać się do gniazda, należy zwykle zdemontować kawałek obudowy. Gniazdo składa się z dwóch części, a wyglądem może nieco przypominać starsze złącza do monitorów DVI. Powinno być zlokalizowane w sąsiedztwie licznych kabli. Czas teraz wspomnieć więcej o kodach błędów.
Źródło problemów z samochodem – interpretacja informacji od urządzenia
Samochód jest wyposażony w liczne czujniki i wskaźniki. Jeśli któryś wykryje błąd lub nieprawidłowość, na kokpicie najczęściej uruchamia się żółta kontrolka silnika. Wówczas musisz sprawdzić kod błędu za pomocą komputera. Po podłączeniu laptopa do samochodu jesteś w stanie zidentyfikować podstawowe problemy oraz dowiedzieć się, jak poważna jest to usterka. To przydatne zarówno dla kierowców, jak i mechaników. Obecnie powstaje coraz więcej adapterów, które umożliwiają połączenie samochodu nawet ze smartfonem. Do tego z łatwością można znaleźć listę błędów w internecie. Ponadto niektóre wersje oprogramowania umożliwiają samodzielne kasowanie błędów.
Jakie informacje może dać system?
Na początku każdego kodu widnieje litera P, B, C lub U, która informuje o tym, który układ w pojeździe boryka się z usterką:
- P oznacza problem z układem napędowym, silnikiem lub skrzynią biegów;
- B symbolizuje nadwozie;
- C to podwozie z układem kierowniczym, hamulcowym oraz zawieszeniem.
- U to elementy odpowiedzialne za komunikację sieciową.
To podstawowa informacja, którą każdy może bez problemu zidentyfikować. W kolejnej części kodu błędu znajduje się cyfra 0 (czyli kod standaryzowany przez ISO/SAE) lub cyfra 1, która oznacza kody pochodzące od producentów. Następne są bardziej szczegółowe informacje, które można odczytać za pomocą list udostępnianych przez producentów.
Masz już wiedzę, w jaki sposób odczytywać kody błędów w samochodzie. To stosunkowo proste zadanie i raczej każdy powinien sobie z nim poradzić. Kluczowe jest połączenie laptopa lub telefonu z samochodem, a następnie prawidłowe odczytanie kodu oraz znalezienie go w internecie.