C-13A. Koniec drogi dla rowerów

Koniec drogi dla rowerów jest oznakowaniem sygnalizującym koniec trasy dla tej grupy uczestników ruchu. Osoba poruszająca się na jednośladzie powinna być świadoma, że przestaje się poruszać uprzywilejowaną jezdnią i jest włączającym się do ruchu normalnego. W takiej sytuacji powinna zachować szczególną ostrożność, aby nie przeszkadzać innym w poruszaniu się. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat znaku.

Koniec drogi dla rowerów – podstawowe informacje

Znak ma przypisany symbol C-1A. Charakteryzuje się okrągłym kształtem. Na niebieskim polu znajduje się biały symbol roweru, który jest przekreślony czerwoną, grubą linią z białą obwolutą. Warto wspomnieć, że to oznakowanie jest często używane wraz z tabliczką A-24.

A-24 jest znakiem ostrzegawczym informującym innych uczestników ruchu – pieszych i kierowców aut – o drodze przeznaczonej dla rowerzystów. Warto wspomnieć, że odmiana C-13 a jest znakiem poziomym i może być umieszczona w różnych częściach drogi.

Rozmiar znaku na ograniczonym terenie

Dokładne wymiary znaku mogą się różnić względem zastosowania. W przypadku jezdni w obszarze zabudowanym, gdzie nie ma zbyt dużo miejsca, używa się oznakowania z tablicą o średnicy 40 cm.

Dzięki temu znak jest widoczny na wąskich uliczkach, na przykład zabytkowych miast, w garażach i halach umiejscowionych pod ziemią czy innych przestrzeniach o ograniczonym zagospodarowaniu przestrzennym.

Rozmiar znaku na standardowych drogach

Znaki umieszczane w na zwykłych drogach, na przykład gminnych, mają nieco większe wymiary. Tym samym mogą być zauważone przez kierowców, którzy poruszają się z większą prędkością. Patera ma średnicę o rozmiarze 60 centymetrów. Ten rozmiar stosuje się także przy drogowskazach tablicowych na drogach porządkowych.

Rozmiar znaku na trasach szybkiego ruchu

Na drogach, po których samochody poruszają się z większą prędkością, stosuje się oznaczenie o wymiarach ze średnicą 80 cm, 90 cm i 100 cm. 

Pierwszą odmianę znaku montuje się na łącznicach tras ekspresowych i autostrad, a także jednojezdniowych drogach wojewódzkich i krajowych.  Drugi typ jest stosowany na trasach dwujezdniowych poza i w obszarze zabudowanym. Z kolei największe znaki znajdują się na autostradach.

Sposób wykonania znaku – bezpieczeństwo na drodze

Znak powinien być wykonany w odpowiedni sposób tak, aby nie zagrażać uczestnikom ruchu. Z tego powodu wykonuje się je zazwyczaj z ocynkowanego metalu, co zapewnia trwałość, małą wagę i odporność na korozję. Oprócz tego krawędzie znaku są zagięte i zaokrąglone. 

Jednym z elementów znaków są także naklejki znamionowe, znajdujące się na ich powierzchni. Dzięki nim można zapoznać się z danymi m.in. na temat wymiarów znaku, producenta, daty produkcji czy okresu przydatności. 

Dodaj komentarz