Szereg czujników w układzie hamulcowym pozwala na jego sprawną pracę. Często podróżujesz samochodem? Chcesz mieć pewność, że twoje auto bezpiecznie zahamuje w razie potrzeby? Korektor siły hamowania w starszych autach montowany jest w standardzie. Wpływa na poziom bezpieczeństwa podróżowania. Dzięki niemu system hamulcowy nigdy cię nie zawiedzie. Zależnie od obciążenia hamulców korektor przerzuca obciążenie z jednej osi na drugą. Unikasz w ten sposób uślizgów i zbyt dużych przeciążeń ryzykownych dla podzespołów samochodu.
Korektor siły hamowania – co warto o nim wiedzieć?
Korektor siły hamowania to urządzenie, które zarządza działaniem ciągu hamulcowego w samochodach. Znajdziesz go w pobliżu tylnej osi samochodu, czyli tam, gdzie auto jest najcięższe. Dzięki temu korektor podczas hamowania skutecznie przenosi moc hamulców z tylnej osi na przednią i na odwrót. Działanie korektora hamowania jest też ważne podczas przewożenia niewielkich przeciążeń. Masz samochód z korektorem siły hamowania? Unikniesz dzięki temu:
- niekontrolowanych uślizgów;
- problemów z wyhamowaniem w sytuacjach awaryjnych;
- uszkodzenia podzespołów układu hamulcowego i kierowniczego.
Kiedy kupujesz auto używane, koniecznie sprawdź, czy zostało wyposażone w czujnik uślizgu zadnich kół. Skuteczność hamowania z wykorzystaniem korektora jest znacznie większa podczas obciążenia zadniej osi.
Rodzaje korektorów siły hamowania w pojazdach samochodowych
Ze względu na rozwiązania konstrukcyjne oraz metody działania, korektory hamowania kół dzielimy na:
- korektory sterowane ciśnieniem w przewodach hamulcowych;
- korektory sterowane opóźnieniem (bezwładnościowe);
- korektory sterowane obciążeniem osi.
Zasada działania poszczególnych modeli jest różna. Popularne korektory sterowane ciśnieniem przewodów hamulcowych analizują nagły wzrost ciśnienia w przewodach i regulują go. Dzięki temu wszystkie koła pojazdu hamują równomiernie. Sterownik podczas spowalniania umożliwia więc zmianę ciśnienia w przewodach hamulcowych. W tym przypadku zawsze zadbaj o odpowiedni poziom ciśnienia w układzie poprzez uzupełnianie płynu hamulcowego.
Korektor sterowany opóźnieniem zmienia ciśnienie w przewodach bez przerwy na podstawie intensywności hamowania. Kiedy następuje blokowanie kół, ciśnienie na tłoczkach zmienia się i odciąża np. jedną oś automobilu. Ostatni z typów korektorów uwzględnia statyczne naciski na osie pojazdu i na tej podstawie steruje przesuwem tłoczka w korektorze.
Korektor siły hamowania – jakie ma funkcje?
Korektor hamowania przedniej i tylnej osi pojazdu to urządzenie, które świetnie współpracuje z systemami ABS. Takie połączenie to gwarancja bezpieczeństwa podczas każdej podróży. Zmiana siły hamowania pozwoli ci na uniknięcie uślizgu w razie awaryjnego zatrzymania się.
Podstawowe zadanie korektora hamowania umożliwia zapewnienie właściwych proporcji pomiędzy obciążeniem przedniej i tylnej osi. Masz auto z osprzętem regulującym zasadę działania hamulców? Nie potrzebujesz więc systemu ABS. Kiedy jednak masz obydwa te systemy, możesz spać spokojnie.
Najprostsze korektory wyglądają jak zwykły zawór. Położenie tłoczka w tym przypadku zależy od obciążenia pojazdu. Nieco bardziej zaawansowane urządzenia wyposażone są w dźwigienki sprzęgnięte z tylną osią. Wykorzystana w tym celu sprężynka reguluje działanie kompletnego systemu regulacji sił hamowania w dowolnej części pojazdu. Sterowanie tłoczkiem w korektorze samochodu osobowego odbywa się właśnie przy pomocy sprężynki.
Jak zdiagnozować usterkę układu hamulcowego z korektorem?
Diagnostyka sprawności układu regulacji działania systemu hamulcowego nie należy do najłatwiejszych czynności. Nie sprawdzisz też samodzielnie problemu. Chcesz dowiedzieć się, jakie elementy uległy uszkodzeniu? W tym celu udaj się do stacji kontroli pojazdów lub profesjonalnego zakładu mechanicznego. W ramach diagnostyki wykorzystaj trzy najpopularniejsze metody:
- pomiar ciśnienia w przewodach hamulcowych;
- pomiar sił hamowania na stanowiskach rolkowych;
- badania trakcyjne w SKP.
Analiza poprawności działania korektora siły hamowania polega na porównaniu ciśnień w obwodach hamulcowych. Prawidłowe wartości zdobędziesz od producenta pojazdu. Co w sytuacji, kiedy pomiar ciśnień nie wykaże usterki, a system nie działa poprawnie? Kontrola pracy sterowania osią za pomocą sprężynki polega także na analizie stanu technicznego podzespołów hamulcowych. Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne, natychmiast umów się z mechanikiem na kontrolę!
Pomiar drogowy to ostatnia rzecz, jaką możesz zrobić. Przeprowadzisz ją tylko wtedy, kiedy pozostałe metody cię zawiodą. Badania trakcyjne na drodze pozwalają tylko na orientacyjne sprawdzenie poprawności działania układu hamulcowego i korektora. Samochody wyposażone zarówno w ABS, jak i korektor są o wiele trudniejsze do diagnostyki.
Korektor siły hamowania – jakie są ceny czujników?
W kwestii pomiaru sił hamowania i zarządzania systemem hamulcowym dowiedz się, jaki jest koszt naprawy usterek. Podstawowa diagnostyka systemu w warsztacie to wydatek nie większy niż 100–200 złotych. Chcesz, aby twoje auto jeździło bezawaryjnie? Czujesz, że korektor hamowania nie działa poprawnie? Nie martw się. Ceny części zamiennych do większości pojazdów wahają się w przedziale od 100 do 500 złotych. Nawet w razie problematycznej usterki nie narazisz się na zbyt duże koszty.
Części samochodowe tego typu kupisz głównie w hurtowniach motoryzacyjnych i sklepach online. Zadbaj o odpowiednie ciśnienie hamowania i działanie układu ABS. Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie. Co zyskasz w ramach sprawnego działania korektora? Unikniesz uślizgu tylnych kół, a także zmienisz obciążenie tylnej osi. Dzięki temu nie tylko tarcze i klocki hamulcowe zużyjesz w mniejszym stopniu. Odciążysz także amortyzatory. Na pewno wiesz, że ich wymiana nie należy do najtańszych. Zadbaj o działanie korektora ciśnienia w przewodach przedniej i tylnej osi, a unikniesz wielu problemów podczas jazdy.